آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

تولید ۴ مگاوات برق به قیمت نابودی مرتفع‌ترین آبشار ارومیه

تولید ۴ مگاوات برق به قیمت نابودی مرتفع‌ترین آبشار ارومیه

رقیه قربانی
گروه گزارش: با وجود مراجعات متعدد دوستداران طبعیت و دهیاری‌های منطقه سیلوانا در خصوص توقف ساخت نیروگاه برق آبی در این منطقه به دلیل اینکه ساخت نیروگاه سبب نابودی طبعیت این منطقه می‌شود ولی مسؤولان هیچ‌‌گونه توجهی به این مسأله ندارند.
به گزارش آرازآذربایجان،آبشار سوله دوکل در منطقه سیلوانا و در دامنه کوه دالامپر واقع شده است، سوله دوکل به زبان کرد های بومی منطقه به معنی آبشار دود است و علت این نام‌گذاری به دلیل برخورد شدید آب و صخره‌های موجود در پیکره آبشار است.
سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد یک حالت دودی شده و صدای مهیب را تولید می‌کند، مدتی است که صدای تخریب این آبشار زیبا صدای مهیب در دل و روح مردم انی منطقه ایجاد کرده است، علت اصلی تخریب آبشار سوله دوکل قصه تکراری تخریب محیط زیست به دست انسان و این بار بهانه تولید برق برای منطقه و احداث نیروگاه برق عنوان کرد.
اگرچه مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی تخریب آبشار سوله دکل را رد کرده و در نشست اخیر خود اظهار کرده است که آب مصرفی نیروگاه برق آبی از آب‌های سطحی تامین می‌شود ولی باید دانست که با احداث چهار سد بند انحرافی بر روی رودخانه‌های کوچک و چشمه_های اطراف که جز سر شاخه های اصلی رودخانه ی بزرگ سوله دوکل می باشد کل آبهای کوه دالامپر که موجبات حیات و نشاط این کوه هستند قطع و به کانال بتونی سرازیر خواهند شد.
دندان تیز کردن انسان‌های مادی‌گرا برای کسب قدرت و ثروت سبب شده که آنان پا بر روی زیباترین نقطه ارومیه که می‌تواند تحول عظیمی را در افزایش گردشگری این شهرستان به وجود آورد، گذاشته و موجب نابودی این منطقه گردشگری شوند.
علی‌رغم پیگیری‌ها و درخواست‌ها و همچنین مراجعات متعدد دهیاری‌های منطقه سیلوانا در راستای توقف بلادرنگ عملیات نیروگاه برق آبی سول دوکل و هشدار آنان مبنی بر اینکه ساخت نیروگاه در این منطقه سبب تخریب و نابودی محیط زیست طبیعی این منطقه می‌شود ولی انگار مسؤولان مثل همیشه در خواب خرگوشی بوده.
*مسؤولان صدای ناله طبیعت را نمی‌شنوند
آیا مسؤولان به درک درستی از تبعات نابودی محیط زیست نرسیده‌اند؟، بی‌مسؤولیتی برخی از مسؤولان و البته عدم همکاری از مردم استان سبب خشکی دریاچه ارومیه شد، از قرار معلوم باید شاهد نابودی تک‌تک گنجینه‌های زیست محیطی استان در آینده نزدیک نیز باشیم چرا که گویا هیچ کس صدای ناله طبیعت را نمی‌شنود.
مسؤولان باید بدانند که تخریب آبشار سوله دکل سبب نابودی کامل مراتع و مزارع و کمبود آب‌های سطحی و زیر زمینی شده و ما شاهد از بین بردن رفتن منابع آب و اکوسیستم طبیعی و نابودی روستا و مهاجرت مردم خواهیم بود.
ریباز میرزائی بخشدار سیلوانا در نشست خبری در جمع تشکل »خبرنگاران حافظ محیط زیست آذربایجان غربی« در خصوص منطقه سیلوانا، اظهار داشت: منطقه سیلوانا در ۳۰ کیلومتری شهرستان ارومیه واقع شده و مردم این منطقه را به عنوان بهشت پنهان تعبیر می‌کنند.
وی ادامه داد: منطقه سیلوانا دارای ۵۵ هزار نفر جمعیت بوده و عمده فعالیت اهالی این منطقه کشاورزی، دامپروری و همچنین صنایع دستی بوده و با توجه به اینکه منطقه سیلوانا از مناطق گردشگری ارومیه بوده در طول سال‌های گذشته شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در این منطقه بودیم.
بخشدار سیلوانا ادامه داد: منطقه سیلوانا ظرفیت‌های لازم را از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در جهت جذب گردشگر بوده و به عنوان یکی از مهم‌ترین منطقه گردشگری در شهرستان ارومیه معرفی شده است.
*سیلوانای ارومیه ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه ویژه گردشگری را دارد
این مسؤول، دریاچه مارمیشو، آبشار سوریک سد شهرچای، آبشار سوله دوکل، تالاب گرزرین و روستاهای اطراف این مناطق را ازمهم‌ترین منطقه گردشگری سیلوانا عنوان کرد و افزود: این مناطق به دلیل مناظر بی‌نظری که دارند بهترین منطقه برای جذب گردشگران هستند.
میرزائی از هموار کردن جاده‌های منتهی به مناطق گردشگری سیلوانا خبر داد و تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته شده در جهت آسفالت و لکه‌گیری جاده‌های سیلوانا این مهم صورت گرفته شده و هم‌اکنون در حال لکه‌گیری این منطقه هستند.
*احداث نیروگاه برق تهدید زیست محیطی برای منطقه سیلوانا است
میرزائی افزود: طرح توجیهی طرح ساخت نیروگاه در منطقه سیلوانا در سال ۱۳۷۰ ارائه شده است و این در حالی است که در دهه ۷۰ آذربایجان غربی به عنوان یک استان پرآب می‌توانست آب مصرفی نیروگاه را به راحتی تامین کند اما هم‌اکنون شاهد کم‌آبی در استان هستیم لذا اجرای این طرح می‌تواند به عنوان تهدیدی برای زیست محیطی این منطقه باشد.
وی افزود: اگرچه مجری این طرح تمام مجوزهای لازم جهت اجرای طرح نیروگاه برق را دریافت کرده است ولی باید منصفانه به این قضیه نگرش داشته باشد که آیا حجم برق تولیدی به میزان چهار مگاوات به قیمت نابودی مراتع و اکوسیستم منطقه سیلوانا را دارد؟!
* استفاده از ظرفیت بادی منطقه سیلوانا در جهت تولید برق
بخشدار سیلوانا خاطرنشان کرد: در شرایطی که تمام کشورهای دنیا به دنبال ایجاد انرژی‌های جایگزین هستند ما نیز می‌توانیم برای تامین برق مردم این منطقه از توربین‌های بادی در این منطقه استفاده کنیم زیرا که منطقه کبک زرد سیلوانا به داشتن بادهای با سرعت بالا معروف بوده و می‌توان از باد این منطقه استفاده بهینه در جهت تامین برق بهره برد.
این مسؤول بر ضرورت توجه مسؤولان بر دغدغه‌های زیست محیطی منطقه سیلوانا در رابطه با ساخت نیروگاه در این منطقه تاکید کرد و گفت: مسؤولان دغدغه‌های محیط زیست را در رابطه با تولید برق را در این منطقه در نظر بگیرند در حال حاضر مسأله آبشار سوله دوکل سبب ایجاد نگرانی در بین مردم منطقه سیلوانا وهمچنین مردم ارومیه شده است.
عنوان شهر پاراگلایدر به منطقه سیلوانا و داشتن اکسیژن بالای ۸۰ درصد در این منطقه از مهم‌ترین مزایای منطقه سیلوانا است، لذا لازم است موجبات جذب گردشگران در منطقه سیلوانا ایجاد شود زیرا که جذب گردشگر در این منطقه می‌تواند تحول عظیمی در راستای ایجاد اشتغال برای مردم این منطقه ایجاد کرده و رونق اقتصادی را در این منطقه ایجاد کند. بنابراین در شرایطی که بسیاری مرزنشینان آذربایجان غربی مورد تهدید فریب‌خوردگی قاچاقچیان کلان قرار گرفته شده‌اند و برخی از این مردم مظلوم به دلیل عدم اشتغال پایدار، فقر و بدبختی اقدام به قاچاق می‌کنند مسؤولان نه تنها موجبات ایجاد اشتغال برای مردم این منطقه فراهم نمی‌کنند بلکه موجب نابودی بهشت پنهان ارومیه می‌شوند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = شش