تبدیل خانه تاریخی دیزج سیاوش به اولین شعبه سنتی بانک مسکن

تبدیل خانه تاریخی دیزج سیاوش به اولین  شعبه سنتی بانک مسکن

گروه خبر:مهندس غریب رئیس دایره فنی و مهندسی بانک مسکن مدیریت آذربایجان غربی ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مرمت خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه گفت: این خانه به شعبه سنتی بانک مسکن تبدیل می شود.
وی اظهار داشت: بنای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه که در بلوار شورا واقع شده است ، قدمتی حدود ۹۰ ساله داشته و در دوران پهلوی اول و در باغ بزرگ ۶ هکتاری بصورت بنایی ویلایی در دو طبقه با ۱۸ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۸/۵ متر ارتفاع است که به شکل مستطیل و کاملا متقارن احداث شده و در ساخت آن ازمصالحی مانند خشت، آجر، ملات ماسه و شن و در پی بنا از سنگهای لاشه استفاده شده است و از آنجائیکه متعلق به ارباب روستای دیزج سیاوش بود به همین نام نیز معروف گردیده است.
این مسئول ادامه داد: بعداز در اختیار گرفتن مالکیت این اثر تاریخی از سوی بانک مسکن استان، حسب ضرورتهای موجود، طرح مرمت و ساماندهی آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و مشارکت بانک مسکن در دستور کار قرار گرفت و با اعتبار مشترک اولیه حدود چهارصد میلیون تومان، فصل اول مرمت آن آغاز شد و هم اکنون نیز فصل دوم طرح مرمتی آن، مراحل پایانی خود را طی می نماید.
مهندس غریب افزود : کل هزینه پروژه ۹ میلیارد و ۶۳۵ هزارمیلیون ریال برآورد شده بود که طبق توافقنامه مدیریت بانک مسکن استان و اداره کل میراث فرهنگی استان ۶۰ درصدمعادل ۵ میلیارد و ۷۸۱ هزار میلیون ریال از این مبلغ توسط بانک مسکن تامین اعتبار و هزینه شده است.
وی با یادآوری اینکه خانه اربابی روستای دیزج سیاوش ارومیه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده افزود: مالکیت معنوی این بنای تاریخی متعلق به اداره میراث فرهنگی استان و مالکیت مادی و حق استفاده از آن متعلق به بانک مسکن می باشد واجرای کاملا متقارن و منتظم بنا، مهارت به کار رفته در اجرای آجرکاری جداره خارجی، طرح بغدادی پوشش شیروانی سقف بنا، وجود بالکن واقع در ضلع شمالی، مقاومت بالا در برابر گذشت زمان و عوامل مخرب جوی حفظ ایستایی و طرح اصلی بنا از دلایل ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی است.رئیس دایره فنی و مهندسی بانک مسکن مدیریت آذربایجان با اشاره به امضای تفاهم نامه بانک مسکن استان با اداره کل میراث آذربایجان_غربی عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده است با تأمین اعتبار مشترک این بنا مرمت شده طبقه اول آن به شعبه سنتی بانک مسکن و طبقه دوم آن نیز به موزه اسناد بانک مسکن کشور تبدیل شود.
این مسئول یاد آور شد: در موزه بانک مسکن ارومیه، تعدادی از اشیاء قدیمی مانند انواع اقسام اسناد بانکی، وسایل تحویلداری، ماشین حساب‌ها، پرفراژها و تلفن‌های قدیمی نگهداری خواهد شد.
وی در خصوص اهم کارها و فعالیتهای انجام یافته این فصل از مرمت بنای مذکور خاطر نشان شد: بعد از خرید مصالح و مواد ساختمانی مورد نیاز از قبیل: آجر چهارگوش، آهک، پودر خاک سنگ و …، تاکنون بیش از ۲۰۰ مترمربع از نمای داخلی بنا بندکشی و تمیزکاری شده و بیش از ۴۵۰ مترمکعب مرمت بخش های آجری بنا انجام شده است.
مهندس غریب اضافه کرد: بیش از ۷۰ مترمکعب خاکبرداری از کل محوطه به عمل آمده و به منظور احداث دیوار سنگی محوطه، پی سازی به ابعاد ۲۳ متر طول، ۸۰ سانتی متر عرض و ۱۲۰ سانتی متر عمق انجام شده است وی افزود: آهن کشی دور بام به طول ۵۰ متر، احداث کانال در محوطه بطول۲۵ متر، عرض ۶۰ سانتیمیتر و عمق یک متر و بیست سانتمیتر جهت اجرای دیوار سنگی، از دیگر اقدامات این کارگاه در سال ۹۶ بوده است.
وی افزود: اجرای کاهگل در نمای ضلع جنوبی بنا در سطح حدود ۳۰ سانتی مترمربع دورچینی دست انداز پشت بام بطول ۶۴ متر و شیب بندی پشت بام و انجام سیمان کاری و نصب ناودان در سطحی حدود ۳۳۴ متر مربع، از دیگر اهم اقدامات انجام شده کارگاه بوده است.
بنای تاریخی خانه اربابی در بلوار شورای ارومیه واقع شده است و در گذشته پیرامون آن را باغ بزرگی از انواع درختان بلند تبریزی فرا گرفته بود؛ این خانه به نام صاحب آن که دیزج سیاوش بوده، مشهور شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + یک =