نماينده مردم اروميه در مجلس:

احیا دریاچه ارومیه با بودجه ۳۰ میلیاردتومانی به جایی نخواهد رسید

احیا دریاچه ارومیه با بودجه ۳۰ میلیاردتومانی به جایی نخواهد رسید

گروه خبر:نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال فقط ۳۰ میلیارد از بودجه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی دریاچه ارومیه تخصیص یافت. با اشاره به اشکالات و موانع توسعه این منطقه اظهار داشت: سال گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شد که به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات مالی فقط ۳۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و روشن است که بحث احیا دریاچه ارومیه با ۳۰ میلیارد به جایی نخواهد رسید.
بهادری افزود: طوفان نمک در راه است و با بودجه ۳۰ میلیارد تومانی که برای احیاء دریاچه ارومیه تخصیص یافته این پارک ملی همچنان در وضعیت بحرانی خواهد بود.
وی با اشاره به فقدان سرمایه‌گذاری‌های کلان در استان آذربایجان غربی تصریح کرد: متأسفانه مدیران استان در جذب سرمایه گذاران موفق عمل نکرده‌اند و در این میان بحث اوراق مشارکت روش خطرناکی بوده و در واقع می‌توان گفت روش استفاده از اوراق مشارکت آینده‌فروشی است.بهادری تصریح کرد: آیندگان چگونه این هزینه‌ها را پرداخت خواهند کرد بنابراین باید روش‌های دیگری برای تأمین هزینه‌ها استفاده شود.وی گفت: در بحث واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی باید بهتر عمل کرد و در این میان سرمایه‌گذاران در آذربایجان غربی به علت گیر کردن در پیچ و تاب بروکراسی فراری می‌شوند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: باید با اعتباری افزون بر ۱٫۵ میلیارد دلار از طریق صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه اقدام کنیم.
وی از نحوه اجرای قانون نظام توزیع مالیات بر ارزش افزوده نیز انتقاد کرد و گفت: این قانون اشکالاتی دارد که باید به سرعت برطرف شود.
*تخصیص ۳ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریاچه ارومیه را احیا می‌کند
همچنین نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ۳ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شود دریاچه ارومیه را احیا می‌کنیم. شهروز برزگر ، به موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه پرداخت و در رابطه با دلایل خشک شدن این دریاچه اظهار کرد: مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک‌سالی حاکم بر منطقه و بحث‌های محیط زیستی و تغییرات اقلیم است.نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که ما بچه بودیم به قدری برف می‌آمد که وقتی برف‌های پشت‌بام را پارو می‌کردیم از همان پشت‌بام توسط برف‌های پارو شده پله درست کرده و پایین می‌آمدیم ولی مدتی می‌شود که از این گونه برف‌های سنگین و باران‌های تابستانی دیگر خبری نیست و حتی ازرودخانه‌هایی که همیشه جاری بودند دیگر اثری دیده نمی‌شود.
برزگر افزود: سد سازی های بی‌رویه و بدون مطالعه که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاد از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار می‌روند و از دیگر دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه به کشاورزی بی‌رویه در این منطقه می‌توان اشاره کرد.
وی گفت: این عوامل همگی دست‌به‌دست هم دادند تا دریاچه ارومیه امروزه در یک وضعیت بحرانی قرار بگیرد که لازم است در این راستا ستاد احیای دریاچه ارومیه تمامی شرایط را به سال ۱۳۷۰ برگرداند و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این ۳۰ سال در آذربایجان غربی انجام‌نشدهاست را در کشاورزی و صنعت سرمایه‌گذاری کند.نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان فردی که حالش برای حال دریاچه ارومیه می‌سوزد می‌گویم که این صندوق توسعه ملی پس چه زمانی باید به داد ما برسد و چه زمانی باید از این صندوق استفاده کرد؟برزگر اظهار کرد: چرا ۳ میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده نمی‌شود و ما باید دست رو دست گذاشته و خشکی دریاچه ارومیه و آوارگی ۱۶ میلیون نفر را نظاره‌گر باشیم و بعد به سراغ صندوق بریم.وی گفت: اگر ۳ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شود دریاچه ارومیه را احیا می‌کنیم و باید با احیای این دریاچه زندگی میلیون‌ها انسان ومحیط‌زیست منطقه را نجات دهیم.
*بازنگری در تعیین مجری احیای دریاچه ارومیه ضروری است
رئیس دانشگاه ارومیه گفت: بازنگری در تعیین مجری احیای دریاچه ارومیه ضروری است زیرا دانشگاه ارومیه با ایفای نقش مانیتورینگ که به سبب هم‌جواری با دریاچه از آن برخوردار است بهتر می‌تواند موضوعات مربوط به آن را پیگیری کند. رحیم حب نقی با تأکید بر لزوم بازنگری در تعیین دانشگاه مجری احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: قطعاً دانشگاه شریف می‌تواند با کمک و همکاری دانشگاه ارومیه به نتایج مطلوبی در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه دست یابد زیرا دانشگاه ارومیه با ایفای نقش مانیتورینگ که به سبب هم‌جواری با دریاچه از آن برخوردار است بهتر می‌تواند موضوعات مربوط به آن را پیگیری کند.وی با بیان اینکه دانشگاه شریف در بسیاری از مواقع اطلاعات و نیازمندی‌های خود را از دانشگاه ارومیه طلب می‌کند گفت: ما نمی‌خواهیم مسئولیت اجرای پروژه احیای دریاچه صرفاً به دانشگاه ارومیه واگذار شود و معتقد به‌کار مشارکتی با دانشگاه شریف در ارتباط با این مهم هستیم هرچند که به جرئت می‌توان گفت که تا به امروز در بسیاری از مواقع طرح‌های ارائه شده از سوی دانشگاه ارومیه علمی‌تر و درعین‌حال عملیاتی‌تر بوده است.
حب نقی افزود: کارگروه پیگیری موضوع احیای دریاچه در دانشگاه ارومیه در ابتدای آغاز طرح اجرای آن به‌صورت فعلی را منتهی به شکست پیش‌بینی کرده بود و اکنون متأسفانه شاهد عملی شدن این فرضیه هستیم که ستاد احیای دریاچه ارومیه با رویکرد فعلی نمی‌تواند جان دوباره به دریاچه ببخشد.
وی با ذکر این نکته که دانشگاه ارومیه دانشگاهی مادر است که تمامی رشته‌های مرتبط با موضوع احیای دریاچه ارومیه در آن تدریس می‌شود عنوان کرد: گروه مهندسی آب دانشگاه ارومیه سالیان سال است که پروژه‌های بزرگ ملی را مدیریت و اجرا می‌کند همچنین گروه‌های کشاورزی و محیط‌زیست نیز در این دانشگاه وجود دارند که جزء رتبه‌های برتر این رشته‌ها در کشور هستند.رئیس دانشگاه ارومیه با تأکید بر اینکه نباید نقش دانشگاه در حل معضلات اجتماعی جامعه خود نادیده گرفته شود خاطرنشان کرد: اینجا ارومیه است و بالاترین مزیت آن علاوه بر علم کافی اشراف بر منطقه است که با این توضیحات انتظار داریم دولت تخصص نیروهای متعهد در این دانشگاه را شناسایی و از آنها استفاده نماید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 2