مديرکل آموزش و پرورش استان:

۱۸۳ هزار بیسواد درآذربایجان غربی وجود دارد

۱۸۳ هزار بیسواد درآذربایجان غربی وجود دارد

گروه اجتماعی: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: سالانه به طور متوسط ۱۱۰ هزار نفر در کشور از تحصیل باز مانده و از تحصیل در مقاطع مختلف انصراف می‌دهند. علی باقرزاده در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار سرشماری شده در سال ۹۰ هم اکنون: ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیسواد و ۱۱ میلیون نفر کم سواد در کشور شناسایی شده است افزود: سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کل بیسوادان و کم سوادان کشور نیز زیر ۱۰ سال و بالای ۵۰ سال هستند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰۰ هزار نفر پارسال در کشور باسواد شدند عنوان کرد: ۴۴۶ هزار بیسواد برای حضور در دوره‌های سواد آموزی در سامانه کشوری ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۰۰ هزار نفر سال گذشته در کشور موفق به طی دوره شده و باسواد شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چهار هزار و ۳۰۰ مرکز شبانه‌روزی در کشور ایجاد شده تا افرادی که امکان تحصیل ندارند از خدمات آموزشی آن برخوردار شوند افزود: باسوادترین استان‌های کشور به ترتیب مازندران، تهران، البرز، سمنان و اصفهان بوده اما متاسفانه استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، لرستان و خراسان شمالی از درصد باسوادی کمتری برخوردارند.
باقرزاده به تشریح مزایای باسوادی پرداخت و گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که باسوادی در مقطع ابتدایی دارای سه اثر مهم است که کاهش فقر، افزایش سلامت جامعه و فرد و مشارکت مردم در اجتماع و احترام به قواعد اجتماعی را در پی دارد.
*۹۰درصد افراد بیسواد در کشور شناسایی شده‌اند
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور ادامه داد: از نظر سازمان نهضت سوادآموزی، مجموعه مهارت‌هایی که به فرد کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس، با مشکلات فردی و اجتماعی مواجه شده و آن را حل کند سواد گفته می‌شود.
باقرزاده گفت: فرد باسواد توانایی ارتباط با دیگران را داشته و می‌تواند زمینه مشارکت اثربخش در جامعه ملی و محلی را داشته و امکان پردازش اطلاعات برای بهبود زندگی خود را به دست آورد.وی سه وظیفه اصلی نهضت سوادآموزی را سوادآموزی پایه، تحکیم سواد و آموزش پس از سواد و توسعه سواد عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا مهم‌ترین اقدام شناسایی افراد بی‌ سواد با مشخصات کامل بوده که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد شناسایی افراد بی‌سواد در کشور انجام شده است.
باقرزاده به نقش و تاثیر رسانه‌ها در تبلیغ و ترویج فعالیت‌های سوادآموزی تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند به رفتار دستگاه‌های اجرایی جهت دهند و اصحاب رسانه به عنوان رکن اطلاع‌ رسانی در ترویج و تبلیغ فعالیت‌های سواد‌آموزی نقش محوری دارند.
*۱۸۳هزار بیسواد در آذربایجان غربی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به شناسایی ۱۸۳ هزار بیسواد در استان گفت: ۳۸ هزار و ۲۶۸ نفر از بیسوادان استان در سال گذشته تحت پوشش آموزشهای سواد آموزی قرار گرفتند.
فریدون سیدمصطفوی افزود: ۵۱ هزار و ۲۰۰ نفر سهمیه سال گذشته استان در امر سوادآموزی بود که ۷۳ درصد سهمیه استان برای سوادآموزی محقق شد.
وی اظهار داشت: آذربایجان غربی امسال از نظر تعداد افراد تحت پوشش در طرح سوادآموزی در کشور در رتبه سوم بعد از استان خوزستان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی یاد آور شد: این استان با تعداد سه هزار نفر آموزشیار موفق به تحت پوشش قرار دادن افراد بیسواد شده و این تعداد متغیر است.
وی با اشاره به اجرای پروژه مهر در استان افزود: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم، در شرایط کنونی برای تعمیر و تجهیز مدارس چهار میلیارد ریال هزینه شده است.
سیدمصطفوی اضافه کرد: آموزش و پرورش برگردن تمامی افراد حق دارد و همه مسوولان اجرایی می توانند با حضور در مدارس موجبات دلگرمی مدیران و معلمان را فراهم کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


سه × 2 =