مشاور معاون وزير جهاد كشاورزي:

مسئله سیب آذربایجان حل نشود باید منتظر ‌مشکل جدی برای کشور باشیم

مسئله سیب آذربایجان حل نشود باید منتظر ‌مشکل جدی برای کشور باشیم

گروه خبر: مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۴۰ درصد سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود گفت : معضل سیب آذربایجان حل نشود باید منتظر ‌مشکل جدی برای کشور باشیم.
به گزارش آرازآذربایجان ،حبیب رادفر اظهار داشت: درسال‌های اخیر گام‌های مهمی در راستای صادرات سیب به کشورهای اروپایی داشته ایم که آدربایجان غربی با تولید بیش از ۴۰ درصد سیب باید در راستای کشاورزی قراردادی و ثبت برند اقدام با بازاریابی کرده که این مسئله عامل کاهش هزینه های روند تولید و صادرات می شود.
وی، درخصوص معافیت مالیاتی کشاورزی استان، افزود: امروز اولین اقتصاد کشور کشاورزی و باغبانی بوده و در بسیاری از زمینه ها تبدیل به برند شده‌ایم اما در بحث سیب قادر به حل مشکلات نشده‌ایم که درصورت حل این‌نشکل بسیاری از بیکاری‌های کشور از این مسیر حل خواهد شد.
مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی، ادامه داد: درصورت عدم حل عاجل مشکل سیب باید درانتظار یک ‌مشکل جدی برای کشور باشیم در این راستا اقدام به ارایه تسهیلات با نرخ ۱۴٫۵ درصد به صادرکنندگان‌اقدام‌شده است.
وی، تاکید کرد: میادین اصلی کلان‌شهر ها در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد که این‌مسیله باعث به وجود آمدن بحث رقابت‌آفرینی و جلوگیری از کاهش قیمت‌سیب می شود.
‌رادفر، خاطرنشان کرد: درخصوص عدم اجازه گمرک مبنی بر حمل و نقل میوه ها در کشور و گمرکات در کامیون های یخچالدار باید گفت که وزارت صنعت، نعدن و تجازت کشور در اخرین بخشنانه خود خبر از اجباری نبودن این مسئله داده است.
این در حالیست که اخیرا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: خرید حمایتی سیب صنعتی برای حمایت از باغداران در کمیسیون تنظیم بازار کشور تصویب و بزودی آغاز می شود.
رسول جلیلی در خصوص آخرین وضعیت بازار سیب استان اظهارداشت: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم بازار کشور سیب صنعتی به ازای هر کیلو ۸۰۰تومان از باغداران خریداری خواهد شد و در این راستا مذاکره و هماهنگی لازم با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران انجام گرفته است.
وی ادامه داد: پیش از این طی توافق صورت گرفته با کارخانجات کنسانتره استان مقرر شده بود که کارخانجات تا زمان متعادل شدن قیمت، سیب صنعتی را به ازای هر کیلو حداقل ۶۰۰تومان از کشاورزان خریداری کنند که متاسفانه این امر توسط کارخانجات رعایت نگردید و کاهش قیمت خرید توسط پیمانکاران کارخانجات منجر به ورود دولت برای خرید حمایتی گردید که انشالله در نهایت به سود کشاورز و مصرف‌ کننده منتهی می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت شود که از این میزان در حدود ۳۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن به مصرف صنایع تبدیلی می‌رسد.جلیلی با بیان اینکه این میزان سیب قابلیت صادرات نداشته و باید در صنایع تبدیلی بصورت کنسانتره و آبمیوه تبدیل وبرای صادرات در نظر گرفته شود اظهار امیدواری کرد با همراهی کارگروه‌ تنظیم بازار بتوان نسبت به تعدیل قیمت این محصول در بازار به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان گام برداشت.وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی قطب اول تولید سیب درختی کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: سالانه در حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول تولیدی به صورت تازه‌خوری مصرف و یا در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی می‌شود که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = هجده