هنر در فضای مجازی عملا درآمدی برای هنرمند ندارد

هنر در فضای مجازی عملا درآمدی برای هنرمند ندارد

گروه فرهنگی: تسهیلاتی که توسط سامانه کارا به هنرمندان اعطا خواهدشد، اقدامی ضروری برای ادامه حیات آنها در زمانی است که عملا راهی برای کسب درآمد ندارند.
موضوعی که شهرام شکوهی از خوانندگان موسیقی، بر اهمیت اطلاع‌رسانی فعالیت این سامانه برای اهالی هنر ضروری می‌داند. اجرای کنسرت یکی از منابع درآمد مهم برای هنرمندان است، به خصوص در ایران که قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، در واقع می‌توان گفت درآمد حاصل از کنسرت توانسته هنرمندان حوزه موسیقی را روی پا نگهدارد.
با اینکه تعدادی نوازندگان سرشناسی در جامعه وجود دارند که درآمد بالایی کسب می‌کنند، اما بخش زیادی از اهالی هنر، اندوخته مالی چندانی ندارند و به همین دلیل باید پیوسته کار کنند. آن هم در حالی که از اسفند ۹۸ با اعلام رسمی همه‌گیری ویروس کرونا، اجرای همه کنسرت‌ها لغو شده؛ حتی آنهایی که بلیط فروخته‌ بودند.در ابتدای همه‌گیری، پیشنهاد برگزاری کنسرت آنلاین مطرح شد، راهی که می‌توانست برای هنرمندان امکان ارائه هنر و همچنین حداقل درآمد برای امرار معاش ایجاد کند. این در حالی است که گاهی مشکلات اجرایی و زیرساختی، تاحدی مانع این روند شد. اما در این بین هنرمندانی مانند کیهان کلهر چند کنسرت آنلاین و رایگان برگزار کردند که با توجه و استقبال مردم ایران همراه بود.
از دیگر اقداماتی که دولت برای بهبود شرایط زیست هنرمندان حوزه موسیقی در نظر گرفته، اعطای تسهیلات بانکی برای فعالان حوزه موسیقی در سامانه کارا است.
این تسهیلات در بیست و هشتمین جلسه کارگروه «بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا» تعیین د و بر اساس آن دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان، فعالان و موسسه‌های هنری حوزه موسیقی دعوت کرد برای بهره‌مندی از تسهیلات ۱۲ درصدی صندوق کارا، درخواست‌های خود را ثبت کنند.
به منظور حمایت از هنرمندان حوزه موسیقی این تسهیلات بانکی تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تنفس خواهد داشت.
شور و هیجان کنسرت آنلاین کم است
گذشت حدود ۱۱ ماه از این همه‌گیری در کشورمان باعث شد حتی افرادی که در ماه‌های نخست، به طور جدی به این بیماری نگاه نمی‌کردند نیز اقدام به رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی کنند. در چنین شرایطی برای گروه‌های هنرمندانی که تنها راه کسب معاش برای آنها از طریق اجرای کنسرت است چه اقداماتی باید انجام شود؟
شهرام شکوهی خواننده موسیقی پاپ با بیان اینکه در حوزه هنر، فعالان موسیقی با محدودیت‌های بیشتری مواجه بودند، گفت: در مدت محدودیت‌های ناشی از کرونا، سالن‌های سینما برای چند دوره توانستند فعالیت کنند، با توجه به اینکه از نظر بار مالی، تهیه بلیط سینما در مقایسه با بلیط کنسرت برای خانواده‌ها مناسب‌تر است، اما از کنسرت‌های حضوری به دلیل خطر انتقال بیماری و از کنسرت مجازی به دلیل شیوه برگزاری استقبال نشد.
کنسرت آنلاین پروژه جالبی برای مخاطب نیست زیرا مخاطبان، حضور در کنسرت‌ها را به دلیل شور و هیجان داخل سالن دوست دارند و اگر افراد بخواهند به صورت آنلاین به موسیقی گوش بدهند، برایشان فرقی با برنامه‌ای ضبط شده نخواهد داشت. به همین دلیل هیچ کدام از برنامه‌ها، متناسب با نیازهای اهالی موسیقی نبود. در نتیجه هنرمندان و تکنسین‌هایی که کنار ما هستند، هیچ‌کدام نتوانستند درآمدی داشته‌باشند. امیدوارم بعد از کرونا مسائل تا حدی حل شود.
هنرمند جایی سرمایه‌گذاری نکرده ‌است
تسهیلات در نظر گرفته شده در سامانه کارا می‌تواند بخشی از نیازهای معیشتی هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی را حل کند، این در حالی است که به گفته شکوهی باید اطلاع‌رسانی بهتری در این‌باره انجام شود زیرا بخش بزرگی از هنرمندان از آن بی‌اطلاع هستند.
او توضیح داد: چنین برنامه‌هایی می‌تواند تاثیر خوبی در این دوران برای امرار معاش هنرمندان داشته‌باشد زیرا آنها عملا راهی برای کسب درآمد ندارند. در این دوران مشکل هنرمندان در امرار معاش می‌تواند بسیار سخت‌تر از مشاغل دیگر باشد زیرا هنرمند در روز زندگی می‌کند و جایی سرمایه‌گذاری نکرده ‌است و نمی‌تواند برای امرار معاش بخشی از سرمایه را به فروش بگذارد؛ چیزی که هنرمند دارد همان هنر است که نمی‌تواند بخشی از آن را استفاده کند، بلکه باید امکانی برای ارائه داشته‌ باشد.
این خواننده با بیان اینکه اگر مسئولان در سامانه کارا به صورت واقعی اقداماتی انجام دهند، می‌تواند راهی برای عبور هنرمند از دوران سخت همه‌گیری باشد، افزود: این اقدامات باید به صورتی باشد که شان هنرمند حفظ شود و بتواند زندگی‌اش را به صورت آبرومند جلو ببرد. اقداماتی از این دست بسیار خوب است و اهالی فرهنگ و هنر، حق برگردن مردم و مسئولان دارند.
در حوزه ارائه هنر تقریبا راه‌ها بسته است
هنرمندان جدا از نیاز به برگزاری کنسرت و رویدادهای فرهنگی برای امرار معاش، نیاز روانی به ارائه هنر برای ادامه روند تولید دارند؛ آنان در ارتباطی که با مخاطب برقرار می‌کنند می‌توانند به فعالیت ادامه داده و خود را ارتقا دهند. این در حالی است که خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ امکان هرگونه تجمع و ارائه را از هنرمندان گرفته‌ است.
شکوهی درباره اقداماتی که می‌توان در چنین شرایطی انجام داد، گفت: در حوزه ارائه هنر تقریبا راه‌ها بسته است، زیرا ارائه هنر در فضای مجازی عملا درآمدی برای هنرمند ندارد و باید منتظر فضای حقیقی برای برگزاری کنسرت بود.
برخی هنرمندان اقدام به آموزش موسیقی کرده‌اند. به همین دلیل مسئولان می‌توانند هنرمندان را در این دوران حمایت کنند تا این دوران سخت بگذرد و این ویروس از زندگی مردم رخت ببندد، و کم‌کم آنها وارد مدار فروش شوند.
وی با بیان اینکه سیستم هنر و هنرمندان در دیگر کشورها تفاوت زیادی با ایران دارد، افزود: در آن کشورها به هنرمندان در شرایط عادی آنقدر بها داده می‌شود، که برای دوران سخت آمادگی داشته ‌باشند. این در حالی است که هنرمندان ایرانی اندوخته‌ای ندارند و درآمد آنها در حد گذران زندگی است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرناپلاس، تسهیلاتی که سامانه کارا برای هنرمندان حوزه موسیقی در نظر گرفته، می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند. البته مسئولان برگزارکننده این طرح باید توجه زیادی به حفظ شان و منزلت هنرمندان داشته‌ باشند.
باید توجه داشت که جامعه هنری محدود به افراد مشهوری که هر روز خبری از آنها منتشر می‌شود، نیست. با حمایت از این جامعه می‌توان برای دوران پساکرونا سرمایه‌گذاری کرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 6