نماينده مردم مياندوآب در مجلس:

ورود شورای رقابت در حوزه دارو قاچاق را افزایش می دهد

ورود شورای رقابت در حوزه دارو قاچاق را افزایش می دهد

گروه خبر:رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس، گفت: با ورود شورای رقابت در حوزه دارو، رقابت‌هایی کاذب، قاچاق دارو و واردات داروهای کم کیفیت افزایش پیدا می‌کند. همایون هاشمی در واکنش به درخواست تعدادی از صنف‌های داروسازی در مورد دخالت شورای رقابت در حوزه دارو، گفت: شورای رقابت وظایف و اختیاراتی دارد که در همان حیطه باید عمل کند، ورود شورای رقابت به حوزه سلامت و دارو نیز درست نیست زیرا حوزه سلامت با فعالیت های اقتصادی سرو کار ندارد و بیشتر به جنبه‌های اجتماعی و خدماتی می‌پردازد.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل حوزه سلامت نباید زیر سوال رود، تصریح کرد: در همه کشورها به موضوع‌های حوزه سلامت و دارو به طور ویژه پرداخته می‌شود زیرا هر اقدام خارج از برنامه و عقلانیت سبب از هم گسیختگی و بی نظمی می‌شود که مردم در نهایت آسیب‌ می‌بینند.
وی با انتقاد از نگاه فاصله‌ای شورای رقابت به داروخانه‌ها افزود: داروخانه‌ها را نباید به چشم سوپرمارکت دید لذا از ایجاد رقابت بین داروخانه‌ها باید جلوگیری شود، بنابراین ورود شورای رقابت، رقابت‌هایی کاذبی را به وجود خواهد آورد که آثار مخربی چون ورود داروهای قاچاق و کم کیفیت می‌شود.
هاشمی معتقد است: شورای رقابت باید با متولیان حوزه سلامت هماهنگ بوده و اقدامی خارج از قاعده یا دخالتی مخرب در این حوزه نداشته باشد زیرا در این حوزه رقابت اقتصادی مطرح نیست. داروخانه‌ها عمدتا خدمات یکپارچه‌ای در حوزه پزشکی ارایه می‌کنند که نباید به رقابت تبدیل شود.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزایش فارغ‌التحصیلان داروساز و درخواست اصلاح قانون حوزه دارو را یادآور شد و گفت: داروساز علاوه بر داروخانه و مراکز درمانی از امکان جذب در مراکز صنعتی دارو هم برخوردار است، بیمارسان‌ها و مراکز تولید دارو نیز ظرفیت جذب داروسازان را دارد، به خصوص مناطق محروم از وجود این متخصصان محروم هستند در حالی که ساماندهی منابع انسانی تخصصی یکی از وظایف وزارت بهداشت و درمان است.
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان باید در این حوزه برنام‌ریزی کد لذا در قالب طرح یا لایحه‌ای باید نسبت به اصلاح قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی اقدام شود، مجلس نیز آمادگی لازم در این زمینه را دارد، بازنگری قوانین نشانه خوبی برای کشور و حوزه سلامت خواهد بود.
پنج شورای صنفی دانشکده‌های داروسازی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، اهواز و تبریز در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم شورای رقابت در زمینه حوزه دارو آورده اند: همانطور که مستحضر هستید شورای رقابت ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی جهت بسترسازی و نظارت بر رقابت آزاد در حوزه‌های مذکور در قانون مربوطه در سال ۱۳۸۸ رسماً آغاز به کار کرد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از خانه‌ملت؛ همچنین در ادامه در ارتباط با شرایط فعلی فارغ التحصیلان داروسازی و افزایش پذیرش دانشجویان رشته داروسازی، خواستار ایجاد فضای مناسب جهت ارائه خدمت مطلوب آنان از طریق اصلاح قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴/۳/۲۹ و آیین نامه¬‌های مربوط به آن به جامعه شدند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


دو + 8 =