گزارش//

عطرروضه محرم درکوچه های ارومیه پیچید

عطرروضه محرم درکوچه های ارومیه پیچید

گروه گزارش: همزمان با ایام محرم عطر روضه شهادت سرور و سالار شهیدان در کوچه های شهرهای آذربایجان غربی پیچیده و مردم با آداب و رسوم خاصی عشق و ارادت خود را به شهدای دشت کربلا ابراز می کنند.
این روزها سر که می‌چرخانی نه یک خانه، نه یک کوچه، بلکه در تمام شهر غوغایی برپاست، هرسال در آستانه ماه محرم دل‌ها به یاد شهیدان کربلا می تپد و دلدادگان اهل بیت (ع) در حال برگزاری هرچه باشکوه‌تر آئین‌های عزاداری هستند.
استقبال از ماه محرم در این دیار اعم از شیعه و سنی و حتی اقلیت‌های دینی آداب و رسوم خاصی دارد مراسم اعلان عزا، آئین طشت گذاری، زنجیرزنی، دستجات عزاداری، دادن نذری، توسل به دستجات عزاداری بخشی از آداب مردم این منطقه در ماه محرم است.
مردم این منطقه با سیاه پوش کردن سردر منازل، مغازه‌ها، معابر اصلی شهر و خیابان‌ها و نیز بر تن کردن جامه‌های سیاه به رسم هر سال همزمان با آغاز ماه محرم اقدام به عزاداری کرده و و عاشقان حضرت اما حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش عشق و ارادت خود را هرسال در قالب عزاداری مستحکم‌تر می‌کنند.
آئین »طشت گذاری« یا »طشت گردانی« که منسوب به اردبیل، به طور خاص و مردم آذربایجان به طور عام است، از مهمترین مراسم آذری‌های همزمان با آغاز ماه محرم است، هر چند این رسم امروز به شکل گسترده در شهرهای آذربایجان غربی اجرا نمی‌شود اما هستند هنوز هیئت‌های عزاداری که با برگزاری این آئین به استقبال ماه محرم می‌روند.
در این آئین، طشت، نماد مشک سقای کربلا، نماد آب رود فراتی است که به روی حسین (ع) و یارانش بسته شد و نشان از جایگاه والای آب در فرهنگ شیعیان و بخصوص ایرانیان است، طشت هایی که در این مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرند، گرد، از جنس برنز و یا مس است؛ بعد از عزاداری، ریش سفیدان و عاشقان حسین (ع) در هر محله، طشتها را بر دوش حمل کرده و وارد مساجد می‌شوند؛ حاضران در مسجد به احترام به پا خواسته و در جلو آنها دسته سینه زنی با شعار «الدخیل یا ابوالفضل» سینه می‌زنند.
بعد از قرار گرفتن طشتها در سکوهای مخصوص و در میان حزن و اندوه حاضران، دعای مخصوص خوانده می‌شود و از آب طشت به عنوان تبرک، اکثریت حاضران و عزاداران استفاده می‌کنند.
مراسم شاه حسین گویان در آذربایجان غربی
مراسم شاخسی از آن نظر منحصر به فرد است که در هیچ کجای دنیا غیر از آذربایجان برگزار نمی‌شود. البته مراسم هیئت و سینه زنی در آذربایجان نیز همانند سایر شهرهای ایران و دنیا انجام می‌شود. می‌توان گفت زمانی که تمامی شهرهای شیعه دنیا، در خاموشی و سکوت شب فرو می‌روند، صدای شاخسی-واخسی در آذربایجان بلند می‌شود
مراسم شاخسی تقریباً در همه شهرها و روستاهای آذربایجان برگزار می‌شود، در این نوع عزاداری جمعی از مردان از پیر و جوان گرفته تا میانسال و کودک، شانه در شانه هم قرار گرفته و در صف‌های طویل، طول خیابان و محله را طی می‌کنند.
یکی از اعضای هیئت با استفاده از بلندگوهای سیار اشعار مذهبی، مداحی‌ها و نوحه‌های جان سوز را با آهنگ‌های دلنشین و حماسی قرائت می‌کند و شاه‌حسین گویان جواب می‌دهند؛ حرکت آرام و طولی این دسته به همراه چراغ‌ها و فانوس‌هایی که در میان جمعیت روشن است، همواره عظمت دل سوختگان حسین را در اذهان متبادر می‌سازد.
اوج این مراسم در ظهر عاشورا و پس از اتمام عزاداری ظهر عاشوراست که عزاداران، با ذکر »شاخسی، واخسی«، پس از طی کردن مسیری طولانی نهایتاً خود را به خیمه‌های به آتش کشیده شده (نماد خیمه‌های امام حسین (ع) و یارانش در کربلا) رسانده و به سوگ واقعه می‌نشینند.
علم گردانی و تشکیل دستجات عزاداری در آذربایجان غربی همزمان با محرم
یکی از آئین‌های دیرینه مردم آذربایجان غربی در ماه محرم علم گردانی، زنجیر زنی و تشکیل دستجات عزاداری داری است و عموماً زنجیر در میان عزاداران به شیوه یک دست بر شانه‌ها نواخته می‌شود. دسته‌های زنجیر زنی شهر ارومیه نیز به عنوان یکی از کانون‌های بزرگ عزاداری در دهه اول ماه محرم از همان روزهای اول و دوم به راه می‌افتند.این دسته‌ها مجموعه‌ای از مردان، جوانان و کودکانی هستند که معمولاً در دو ردیف یا دسته عزاداری سازمان می‌یابند که برای نشانه عزادار بودن پیراهن سیاه معمولی یا کمی بلند پوشیده و برخی نیز دستمال سیاهی به نام (باش قره سی) بر سر می‌بندند.
دسته‌های عزاداری زنجیرزنی پس از آرایش و تشکیل دسته‌ها و قبل از حرکت به سوی خیابان‌های اصلی شهر در کوچه‌های محلات و مقابل مسجد محله زنجیر زنی می‌کنند. در روستاها هم، عزاداران با توجه به کوچک بودن مکان و بافت روستایی در کوچه‌ها به عزاداری می‌پردازند. خانواده‌ها و افرادی که طی این ایام نذر و حاجتشان قبول شده باشد، صبح روز تاسوعا برای دسته‌های زنجیر زنی صبحانه می‌دهند، که اغلب شامل نان و پنیر یا کره و عسل است.
برخی از خانواده‌ها ممکن است گوسفندی را پیش پای عزاداران قربانی کند و یا برای ادای نذر و نذورات خود مانند غذای آماده، به خیابان‌ها و کوچه‌های محلات دیگر بروند و آنها را در بین عزاداران احسان کنند.
عزاداری در سطح استان طی روز نهم ماه محرم (تاسوعا) به اوج می‌رسد و از اوایل صبح و بعد از بر آمدن آفتاب شروع می‌شود، ابتدا برای لحظاتی در مساجد و پس از آن اوایل صبح در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر و محدوده روستاها انجام می‌پذیرد و نوحه‌های این روز به ذکرهای مربوط به جانبازی‌ها و فداکاری‌های حضرت ابوالفضل عباس اختصاص دارد.تعزیه خوانی و شبیه خوانی، برپایی سفره‌های نذری، قربانی گوسفند پای دستجات عزاداری، برگزاری مجالس عزا با سخنرانی سخنرانان در خصوص فلسفه قیام حسینی از دیگر آیین‌هایی که مردم این دیار همه ساله همزمان با ماه محرم به خصوص دهه اول برگزار می‌کنند.
تاسوعا و عاشورای حسینی اوج عزاداری آذری‌ها
از جمله مراسم ظهر روز تاسوعا و عاشورا، تعزیه خوانی و شبیه خوانی است که نمایش گونه‌ای، از واقعه کربلا است یکی از کانون‌های مهم این مراسم در شهر ارومیه مقابل مسجد مهدی القدم است که مردم محله و سایر دوستداران اهل بیت شاهد برگزاری شبیه خوانی اباعبدالله الحسین هستند.
روز عاشورا روز تجلی میثاق مردم با امام حسین (ع) و قیام خونین وی بوده و مردم عادی به طرق مختلف از جمله نذر و قربانی، احسان چایی، شربت و آش‌های محلی، ساری شیله (شله زرد که در سال‌های اخیر معمول شده) در خدمت عزاداران حسینی هستند.
در روزهای تاسوعا و عاشورا در مناطقی از شهر ارومیه که جمعیتی از اقلیت‌های دینی نیز در آن سکونت دارند مسیحیان زیادی را می‌توان یافت که همراه با دیگر مردم در مسیر عبور دسته‌ها قرار گرفته و برای امام حسین (ع) و شهدای کربلا اشک می‌ریزند.
در عزاداری‌های مردم آذربایجان غربی به مانند برخی مناطق کشور از نمادهایی مانند علم، کتل و اسب به عنوان مظهر ذوالجناح و گهواره به یاد حضرت علی اصغر (ع) طفل شیرخوار کربلا استفاده می‌شود که این سمبل‌ها در ایجاد فضای حزن و اندوه به عزاداری‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کند.
۱۳۰۰ روحانی همزمان با ماه محرم به شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی اعزام شدند
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، از آمادگی این سازمان برای برگزاری مراسم ویژه دهه نخست این ماه خبر داد و گفت: هزار و ۳۰۰ روحانی مبلغ در ایام محرم به نقاط مختلف استان اعزام شده‌اند.
حجت‌الاسلام منصور امامی با بیان اینکه از این تعداد، هزار و ۲۰۰ روحانی مبلغ بومی بوده و ۱۰۰ روحانی مبلغ نیز از استان قم به شهرهای مختلف استان جهت تبیین قیام ابا عبدالله الحسین (ع) اعزام شده‌اند، افزود: تسهیل صدور مجوز و فضاسازی شهری مناسب برای هیأت‌های عزاداری و همچنین همکاری و هماهنگی با نیروی انتظامی جهت برقراری نظم و امنیت از جمله اقداماتی است که جهت برگزاری باشکوه عزاداری‌های اباعبدالله الحسین (ع) در حال انجام است.وی اظهار کرد: رونق بخشی به روضه‌های خانگی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که بسترسازی مناسب برای فعالیت بهتر و بیشتر آنها در دستور کار گرفته زیرا اعتقاد ما بر این است که برپایی روضه‌های خانگی همواره توأم با برکت بوده است.مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان_غربی به راه اندازی »رادیو اینترنتی محرم« اشاره کرد و ادامه داد: این رادیو روزانه چهار ساعت محتوای تبلیغی در خصوص محرم، جهاد تبیین، انقلاب اسلامی و عاشورا تولید کرده و در اختیار مبلغان قرار می‌دهد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، حجت الاسلام امامی بیان اینکه شعار امسال ماه محرم، »نجات عالم با حسین است«در نظر گرفته شده، افزود: نظارت‌های لازم بر هیأت‌های عزاداری در دهه نخست ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) صورت می‌گیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 18