آذربایجان غربی در سال اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی

آذربایجان غربی در سال اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی

طاهره نویدآرین
گروه اقتصادی: آذربایجان غربی در سالی که سپری شد شاهد حوادث فراوان و تلخ و شیرین در بخشهای مختلف بوده است.
مردم آذربایجان غربی در حالی سال ۹۳ را آغاز کردند که این سال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شد. این امر بیانگر اهمیت اقتصاد و فرهنگ در کشور و نیاز به پرداختن بیشتر به این موضوع ها را از هر زمان دیگر ضروری تر می ساخت.
*اقتصاد آذربایجان غربی در سالی که گذشت
اقتصاد آذربایجان غربی اقتصادی مبتنی بر کشاورزی در کنار صنعت است که در سال جاری این استان با ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت خود شش میلیون تن انواع محصولات دامی و زراعی تولید و عرضه بازار کشور کرد. بخش کشاورزی این استان امسال هم به مانند سالهای قبل به خاطر بحران دریاچه ارومیه بخشی پر از چالش و تلاش مضاعف برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری آب بوده است.
در این راستا تجهیز اراضی زراعی استان به آبیاری تحت فشار مد نظر مسوولان بوده که باعث حمایت های ویژه ای از کشاورزان علاقه مند به این موضوع شد. اما این بخش با چالشی مهم نیز در بازار سیب مواجه بوده که عدم صادرات و انبار شدن ۱۳۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان موجب نگرانی کشاورزان شده است. در بخش صنعت و معدن نیز این استان تلاشهای جدی و مستمری در جذب سرمایه گذاری ها و بهره برداری از معادن داشته است به گونه ای که امسال دو واحد مهم مانند واحد تولید کلر (کیمیا کلر کبودان و کارخانه طلای زره شوران تکاب بزرگترین معدن طلای خاور میانه ) به بهره برداری رسیده است. معدن طلای زره شوران تکاب بزرگترین معدن طلای ایران و خاورمیانه می باشد که امسال با حضور معاون اول رییس جمهوری رسما مورد بهره برداری قرار گرفت و با بهره برداری از این طرح کشورمان به جمع یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در آسیا پیوست. داشتن ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان، وجود ۱۴۷۲ اثر تاریخی و طبیعی، دو اثر جهانی قره کلیسا و تخت سلیمان تکاب و دارا بودن ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی ظرفیتی عظیم برای این استان در بخش گردشگری به ویژه گردشگری سلامت ایجاد کرده که مسوولان استان با تشکیل جلسات متعدد به گسترش اشتغالزایی از این مسیر برای استان کمر همت بسته اند. از نظر امنیتی نیز آذربایجان غربی سال موفقیت آمیزی در مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حفاظت از مرزها را پشت سرگذاشت. مسوولان سیاسی و فرماندهان انتظامی آذربایجان غربی اجرای طرح انسداد مرزی و تلاش مرزداران استان را در بالا بردن امنیت اجتماعی از عوامل مهم ایجاد آرامش در این استان عنوان می کنند. ایجاد امنیت در مرزهای استان و روستاهای مناطق کوهستانی و مرزی نیز امری شایسته تقدیر در این سال بوده که نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه شهدای استان و قرارگاه حمزه سید الشهدا (س) در این امر سهیم بوده اند که دلاورمردیهای آنان هرچند که همراه با تحمل دشواریهایی بوده و دستاوردی پر از حلاوت به مردم استان هدیه داده است. مسوولان این استان سال ۹۳ را سالی پر از تحرک، جنب و جوش و تلاش مضاعف برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مدیریتی جهادی برای حل و رفع مشکلات موجود عنوان می کنند.
*سفر وزاری کشور و معاونان دولت تدبیر و امید به آذربایجان غربی
این خطه از ایران اسلامی در سالی که گذشت پذیرای بسیاری از وزرای دولت تدبیر و امید بوده است به گونه ای که سفر وزیر نیرو به استان و افتتاح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و تاکید وی بر احیای مرحله ای دریاچه ارومیه را باید در زمره رویدادهای مهم امسال ذکر کرد. سفر وزیر ارتباطات و فنآوری به استان در اواخر مرداد ماه به منظور بررسی وضعیت حوزه کاری این وزارتخانه در آذربایجان غربی و افتتاح طرح های بخش ارتباطات را هم باید در ردیف خبرهای مهم امسال گنجانید. همچنین سفر علیرضا فانی وزیر آموزش و پرورش به استان نیز سفری بوده که در تابستان رخ داد.
سفر وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به آذربایجان غربی و دیدار با خانواده جانبازان شیمیایی سردشت، افتتاح چندین طرح بهداشتی درمانی نیز از رویدادهای تیرماه امسال در این استان بوده است. حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه به همراه اعضای عالی قضایی به استان در اوایل مهرماه، با هدف دیدار با قضات و کارکنان دادگستری آذربایجان غربی و بررسی مشکلات قضایی هم از اخبار مهم امسال بود که رسانه های استان به آن پرداختند. همچنین مردم استان در دی ماه نیز شاهد حضور رییس مجلس شورای اسلامی در این استان بودند که بیانگر اهمیت این منطقه در سیاستگذاری کلان کشوری است. وی برای شرکت در همایش وحدت شیعه و سنی و دیدار با مسوولان استان به این منطقه سفر کرد. حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در استان و افتتاح معدن طلای زره شوران تکاب و کارخانه تولید کلر کیمیا کلر کبودان بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه نیز از مهمترین رویدادهای این استان بوده که در آبان ماه امسال انجام شد. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری نیز امسال میهمان مردم این استان بود تا نشستی با مسوولان داشته باشد. وزیر جهاد کشاورزی نیز این استان را امسال در ردیف استانهای مقصد خود برای بازدید انتخاب کرد که مهمترین هدف وی از این اقدام بررسی مشکلات بخش کشاوزی آذربایجان غربی به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و تاثیرگذار در اقتصاد استان و کشور بوده است. سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دومین ماه پاییز به استان در راستای بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و افتتاح خطوط لوله کشی آب شیرین به پارک ملی دریاچه ارومیه و بازدید از نحوه اجرایی طرح کشاورزی پایدار با رویکرد آی پی سی ام (IPCM) و دیدار با مردم جوامع محلی نیز از رخدادهای امسال بوده است.
* اهتمام برای احیای دریاچه ارومیه
اهتمام برای احیای این زیست بوم ارزشمند امسال نیز مانند سال گذشته در برنامه کاری مسوولان استان و کشور بود. به گونه ای که از ابتدای امسال تلاشهای بسیاری برای برنامه ریزی و سیاستگذاری های مختلف در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت و توسعه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود شد.
این تلاشها با ابلاغ رییس جمهوری در باره آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه که گمان می شد خیز بلندی برای نجات این دریاچه باشد سرعت بیشتری به خود گرفت و اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی و جانبی را به منظور تسریع در اجرا و کاهش هرگونه پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه های خود قرار دهند. دولت با تصویب بودجه ای برای احیای دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه را موظف به تسریع در اجرایی شدن عملیات احیا کرد به گونه ای که امسال ۷۲۹ میلیارد تومان برای اجرایی شدن مطالعات ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد. همچنین ۳۰۰ میلیارد ریال نیز برای تثبیت شنهای روان و کانونهای ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه تصویب کرد که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. دولت تدبیر و امید امسال سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرایی شدن طرح های مربوط به وزارت نیرو جهت احیای تدریجی دریاچه ارومیه اختصاص داد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = دوازده