ضرورت آموزش روش‌های علمی تولید و بهره برداری در حوزه کشاورزی

ضرورت آموزش روش‌های علمی تولید و بهره برداری  در حوزه کشاورزی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برای افزایش تولید و بهره‌وری بخش کشاورزی باید با آموزش و اطلاع رسانی روش‌های علمی تولید و بهره برداری در زیر بخشهای مختلف کشاورزی، از طریق رسانه ملی اقدام کرد.
اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با مدیر کل جدید صدا و سیمای استان از نزدیک دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار ضمن تبریک انتصاب شایسته مسعود مجرد به عنوان مدیر کل صدا و سیمای استان و آرزوی موفقیت برای وی اظهار کرد که برای افزایش تولید و بهره‌وری بخش کشاورزی باید دانش کشاورزان و تولیدکنندگان را افزایش دهیم و این کار نیز با آموزش و اطلاع رسانی روش‌های علمی تولید و بهره برداری در زیر بخشهای مختلف کشاورزی، از طریق رسانه ملی امکان‌پذیر خواهد بود.
کریم زاده افزود که برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای در طول سال‌های گذشته برای توسعه اقتصاد استان به ویژه در بخش کشاورزی ضبط و پخش شده است، لذا امیدواریم در سال جاری نیز با درایت و مدیریت شایسته جنابعالی در مجموعه رسانه ملی بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عملی سازیم.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی رکن اول اقتصاد استان است ، تصریح کرد شاخصهایی که برای تخصیص اعتبارات و سرمایه گذاری در این بخش تا کنون ارائه شده بر مبنای شاخصهای قدیمی بوده و جا دارد که رسانه ملی با تغییر در بینش افکار عمومی و مسئولین و همچنین فرهنگ سازی مناسب در جهت ارتقای جایگاه و نقش این بخش در توسعه پایدار و رونق اقتصادی استان بیش از پیش مارا در رسیدن به اهدافمان یاری و همراهی نماید.
مسعود مجرد مدیر کل صدا و سیمای استان نیز در این دیدار اظهار کرد که ترویج مباحث فرهنگی محرکه و مقدمه توسعه استان به شمار می روند و شما به عنوان تلاشگران در بخشهای مختلف کشاورزی باید بطور مداوم با برقرای ارتباط دو سویه و با برنامه ریزی های مدون، از بستررسانه ملی در راستای فرهنگ سازی و ارتقای جایگاه بخش کشاورزی استفاده نمایید.
مجرد ادامه داد تحقق شاخصهای استان باید به عنوان مطالبه مردمی توسط صدا و سیما مطرح شود و جریان سازی مطالبات مردمی در افریش تحرک دستگاههای دولتی در راستای ارتقای خدمات رسانی به مردم از وظایف و اولویتهای رسانه ملی به شمار می رود.
وی تاکید کرد که افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور ارتقا منزلت اجتماعی، دانش و توانمندی‌های فعالان بخش کشاورزی و منابع طبیعی و عشایری و پوشش مناسب برنامه‌های ترویجی و گسترش برنامه‎های توسعه انتقال تجارب و یافته‎های تحقیقاتی در این بخش، از وظایف صدا و سیما است که در این راستا ما نیز در رسانه ملی آمادگی کامل داریم تا این ارتباط و تعامل بیش از پیش با این بخش ارتقاء یابد .
این در حالی است که برای نیل به توسعه اقتصادی در استان آذربایجان غربی در شرایط کنونی امر آموزش از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید بر اساس نیاز سنجی برنامه های مدون در سطح واحدهای صنعتی و غیر صنعتی برای آموزش واحدها ارائه شود. بدون شک بحث آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است و پیشنهاد ایجاد یک تیم کارشناسی آموزشی با حضور کارشناسان واحدهای صنعتی و فنی و حرفه ای استان و سازمان صنعت و معدن و تجارت در راستای انجام نیازسنجی های آموزشی و تببین آموزش های مورد نیاز واحدهای صنعتی با برقراری ارتباط مستقیم با افراد ذی ربط این امر با عنوان طرح توسعه نهضت آموزش های مهارتی بسیار راهگشاست.
به نظر می رسد باید هدف سازمان فنی و حرفه ای یکپارچه سازی آموزش های مهارتی باشد تا خروجی موثر و اثر بخشی داشته باشد تا در قسمت های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدمات نیروی انسانی ماهر و متخصص تربیت شود. این در حالی است که توسعه هر جامعه ای در گرو افزایش تولید و بهره وری است و مولفه های گوناگونی در دنیای کنونی بر امر توسعه تاثیر گذار هستند. حمایت همه جانبه از تولید و رفع مشکلات واحدهای صنعتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و باید همگان برای حل مشکلات واحدهای صنعتی که مهمترین نقش و محوری ترین هدف آنها بالا بردن تولید و بهره وری است، کمر همت بسته و مسیر را برای افزایش و ارتقای تولید هموار کنند.
بی گمان نیز رشد سرمایه گذاری با اتکا به نیروی جوان و حمایت از ایده و طرح های نخبگان میسر خواهد بود و برای برون رفت از تحریم ها و تهدید ها و تبدیل آنها به فرصت توسعه استان نیز در گرو حمایت از واحدهای تولیدی استان است.
از سویی، یکی از مهمترین چالش‎ها و آسیب‎های جدی در مسیر توسعه این واحدها، عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت‎های اطلاعات صنعتی روز دنیا و ابعاد مختلف ویژگی های پیشرفت های علمی دنیاست و باید این تغییرات در نگاه سیاسی و عمرانی و در تصمیم‌گیری‎ها و اقدامات مدیران و تصمیم گیران استان نیز لحاظ شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که قبل از ورود به عرصه های اقتصادی بایستی اطلاع دقیق از زمینه کاری صنعت مورد فعالیت و بازار کار و سرمایه بدست آورده و همچنین نحوه بازار یابی و نیاز بازار هدف مورد مطالعه دقیق و برنامه ریزی افراد علاقه مند فعالیت در صنعت قرار گیرد.
از سوی دیگر، پیچیدگی‎ها و پیشرفت های لحظه ای علوم و فنون مختلف در دهکده جهانی ارتباطات نیازمند بینش و دانشی همه جانبه است و آموزش صاحبان صنایع مختلف و صنعتگران واحدهای صنعتی مختلف استان را می طلبد.
بی گمان توسعه آذربایجان غربی با نیم نگاهی به ظرفیت های مستعد و پتانسیل های عظیم در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، معادن، صنعت و زمینه های سرمایه گذاری گوناگون، مستلزم به کارگیری و استفاده از ظرفیت همه تخصص‎ها و علوم مختلفی است که در شکل گیری و ساماندهی صنایع مطلوب نقش داشته و تعیین کننده ‌است و این مهم میسر نیست مگر با آموزش تخصصی صاحبان صنایع مختف در استان آذربایجان غربی که باید برنامه ریزی دقیقی نسبت به آن انجام و عملیاتی شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


شش × 7 =