۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی در صف صادرات است

۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی  در صف صادرات است

گروه خبر:رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۷۰ تا ۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان در انتظار صادرات است.
به گزارش آراز آذربایجان، علی بابایی افزود: اخبار موجود منتشر شده درباره میزان انباشت سیب در سردخانه‌های استان صحیح نبوده و هدفی جز ناامیدکردن تولیدکنندگان ندارند.
وی با بیان اینکه هزینه صادرات سیب درختی به مرزهای شرقی کشور از روز گذشته با افزایش ۲ برابری مواجه است، اضافه کرد: این موضوع چالشی برای موضوع صادرات محسوب می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه تقاضا برای ماشین های یخچال دار افزایش یافته است، بیان کرد: توقف در مرزها نیز نامشخص و گاهی طولانی است و علت این توقف های نامشخص هم بازارچه ای بودن صادرات است.
وی ادامه داد: یارانه دولت در بحث صادرات راهکار این مشکل است ولی وضعیت بودجه ای برای ارائه یارانه صادرات مساعد نیست هر چند در ماه های اخیر مشوق واردات موز در ازای صادرات سیب موجب نجات سیب درختی استان از انبار شدن در سردخانه ها بود.
بابایی گفت: یکی دیگر از عوامل کاهش صادرات در تمامی کالاها افت نرخ ارز و دلار بود چرا که صادر کنندگان با هزینه های بالای حمل و نقل متضرر می شوند و این روند صادرات را کند می کند.
وی ادامه داد: زیرساخت های سردخانه ای استان هم بسیار مدرن نیستند و مطلوبیت و کیفیت سیب روزانه کاهش می یابد.
بابایی افت قیمت ارز و همزمان افزایش هزینه های حمل و نقل را نامتوازن بیان کرد و گفت: یافتن رابطه ای متعادل بین این ۲ موضوع پیچیده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از علل بازارپسندی سیب آذربایجان غربی دارا بودن کیفیت و سورت و بسته بندی خوب است، گفت: آماری که از وجود و تلنبار شدن صدها تن سیب در سردخانه های استان ارائه می شود، نادرست است و هم اکنون صادرات خارجی و مصرف داخلی سیب درختی وجود دارد.
وی بیان کرد: مقاصد صادراتی تولیدات سیب درختی آذربایجان غربی هندوستان، پاکستان و افعانستان و کشورهای اوراسیایی است.
سیب درختی برای کشاورزان ارومیه، اشنویه، سلماس و مهاباد به عنوان یک محصول حیاتی و برای استان یکی از پیشران‌های اقتصادی محسوب می‌شود که این روزها در گوشه سردخانه ها در انتظار صادرات است.
صادر کنندگان و باغداران استان در حالی این شرایط بحرانی را به نظاره نشسته اند که ۸۰ هزار تن محصولشان در سردخانه ها انبار شده است و در انتظار راهکاری برای صادرات سریع است. اگراین اتفاق نیافتد باید سیب درجه یک استان برای خوراک دام و یا صنایع کنسانتره اختصاص داده شود.آذربایجان غربی دارای رتبه اول تولید سیب کشور با سالانه بالای یک میلیون تن است که ۳۰ درصد تولید کشوررا شامل می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۷:۳۵ ب.ظ

دیدگاه


شش − 2 =