۲بهمن شناسنامه تاریخی مردم ارومیه است

۲بهمن شناسنامه تاریخی مردم ارومیه است

گروه گزارش:رخدادهای سیاسی و فرهنگی شناسنامه تاریخی هر قوم و ملتی است و بی شک تا ابد ۲ بهمن ۵۷ از یاد و خاطره انقلابیون ایران اسلامی و مردم ارومیه نخواهد رفت.
کتاب های قطور تاریخی را که ورق زده یا سری به اسناد ملی بیندازیم ۲ بهمن ۵۷ روزی تاثیرگذار در روند سقوط نظام شاهنشاهی بوده است. روزی که مردم ارومیه بعنوان طلایه دار قیام مسلحانه علیه حکومت طاغوت دست به اسلحه بردند تا دقیقا ۲۰ روز مانده به پیروزی انقلاب ۲ بهمن ماه را در تاریخ جاودانه کنند.
تقدیم ۱۲ هزار شهید به اسلام و ایران و در راه اعتلای نظام و میهن چیزی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت. مردمان آذربایجان غربی در طول تاریخ نشان داده اند که همواره برای میهن و مام وطن از جان و مال خود گذشته اند.
*مردمان ارومیه مسلح می شوند
درحالیکه در سال ۵۷ انقلاب رفته رفته به روزهای حساس خود نزدیک می شد جرقه های مبارزات مسلحانه بعنوان اولین شهر در ارومیه و با هدایت حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی زده شد. مجاهد و عالم نستوهی که با مرور کتاب خاطرات وی متوجه می شویم که از همان دوران جوانی سر نترسی داشته است و ایستادگی های به یادماندنی اش در مقابل زوربیگ در روستای بزرگ آباد ارومیه نشان از شجاعت این مبارز خستگی ناپذیر دارد.
برای ساقط کردن رژیم شاهنشاهی روزهای بزرگی چون خرداد ۴۴??، ?? ۱۹دی قم، ??۲۹ بهمن تبریز، ?? ۱۷شهریور تهران در دل تاریخ ثبت شده است و با ثبت ۲ بهمن ارومیه در کنار این روزهای بزرگ و تاریخی نام مردمان ارومیه در دفتر پیشقراولان مبارزات علیه رژیم طاغوت درج شد.
مردم ارومیه و آذربایجان غربی از دوم بهمن ۵۷ به عنوان واقعه بزرگ مسجد اعظم ارومیه یاد می کنند.
*با چند کلاشینکف مقابل تانک ایستادیم
حجت الاسلام حسنی در کتاب خاطراتی که توسط عبدالرحمان اباذری از وی انتشار یافته از حماسه ?۲ بهمن ارومیه به عنوان سر آغاز جنگ مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی یاد می کند که با چند اسلحه کلاشینکف در مقابل تانک های رژیم، پیروزی را برای مردم انقلابی ارومیه به ارمغان آورد.
استقرار در گنبد مسجد اعظم، سنگربندی خیابان، ایجاد مانع برای حرکت نیروهای زرهی، ایجاد سنگر در پشت بام یکی از بانک های مستقر در نزدیکی مسجد، قطع درختان بزرگ و انداختن آن در مسیر تانک ها برای جلوگیری از پیشروی خودروهای زرهی از اقدامات اولیه انقلابیون ارومیه در دوم بهمن ماه ??۵۷ برای شروع مقابله با عوامل طاغوت بودند.
از قول حجت الاسلام حسنی در تعریف این واقعه در کتاب مذکور آمده است: (در آن روز) هرچه امکانات و تجهیزات بود در جهت استحکام پایگاه نظامی مسجد اعظم به کار گرفتیم به تعداد ?? ۴۰تا ?? نفر ۵۰ افراد مسلح و با حضور انبوه مردم آماده نبرد شدیم.
اما با گذشت سالها از این واقعه هرروز بیش از پیش روشن تر می شود که مبارزه مسلحانه دوم بهمن ماه ۵۷ مردم ارومیه با محوریت غلامرضا حسنی و رهبری وی صورت گرفته است و همه ساله مردم ارومیه اینروز را گرامی میدارند.
در این ارتباط اینبار سراغ حجت الاسلام و المسلمین محمد پروینی کارشناس صداوسیما و استاد دانشگاه رفته ایم.
* دوم بهمن ۵۷ یوم الله است
حجت الاسلام و المسلمین پروینی با اشاره به قیام مسلحانه مردم ارومیه در ۲ بهمن ۵۷ اظهار داشت: این روز بعنوان روز رشادت و شجاعت مردم ارومیه در تاریخ انقلاب ثبت شده است و نشان می دهد ما مردمان ارومیه وارث حماسه بزرگی به نام ۲ بهمن هستیم.
وی افزود: درباره این روز همین بس که در کل کشور در بحبوحه انقلاب اسلامی این مردمان غیور ارومیه بودند که مسلح شدند و باهدایت مجاهد نستوه حاج آقا حسنی دست به قیام مسلحانه علیه رژیم طاغوت زدند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید رشادت های مردم ارومیه در این روز برای جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب تبیین شود تا آن ها بدانند پدران و اجداد خود برای انقلاب چه فداکاری هایی کرده اند. وی گفت: بازشناسی هویت تاریخی یک ملت راه آینده را هموارتر می سازد که در این راستا حماسه دوم بهمن ۵۷ ارومیه از روزهای منحصر به فرد در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می رود که یادآوری و بازخوانی آن حاوی نکات ناگفته ارزشمندی از انقلاب اسلامی است. حجت الاسلام والمسلمین در پایان خاطرنشان کرد: دوم بهمن ماه ستاره ای درخشان در آسمان شجاعت مردمان این سرزمین است و بی شک باید بیش از پیش برای گرامیداشت این روز که به نوعی می شود گفت یوم الله است کوشید. گفتنی است امروز با گذشت سه دهه از این حماسه تاریخی مردم و مسئولان خواستار دیدار با مقام معظم رهبری جهت تجدید بیعت با آرمانهای والای انقلاب اسلامی و ثبت این واقعه تاریخی هستند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۱ ب.ظ

دیدگاه


− 4 = سه