هواشناسي هشدار داد

هوای شهرهای آذربایجان غربی غبارآلود است

هوای شهرهای آذربایجان غربی غبارآلود است

گروه گزارش: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی به همراه وزش باد بسیار شدید و ورود ریزگردها هوای شهرهای آذربایجان غربی آلوده خواهد بود.
این وضعیت جوی و وجود ذرات معلق هوای این منطقه را کدر کرده و مشکلات تنفسی را برای برخی ساکنان این شهر بویژه افراد سالمند و بیماران بوجود آورده است، بروز این شرایط باعث شد تا شماری از شهروندان شهرهای جنوب استان امروز با استفاده از ماسک در سطح شهر تردد کنند.
غلظت گرد و غبار به حدی است که وسعت دید را نیز بویژه در مناطق برون شهری و محورهای مواصلاتی دچار مشکل کرده و هم اکنون بروز این وضعیت جوی موجب نشستن قشر نازکی از گرد و خاک بر چهره شهرها شده است.
هجوم ریزگردهای موسوم به عربی عمدتاً از مناطق غرب و جنوب غرب کشور و آمادگی مردم جهت کاهش آسیبهای ناشی از آن، به عادت روزانه زندگی اجتماعی تبدیل شده و مردم آذربایجان غربی ناچار به استشمام هوایی با طعم خاک بوده و مسئولان مردم به خصوص بیماران ریوی و تنفسی را به ماندن در منزل توصیه می‌کنند.
گازهای شیمیایی از سالهای دور مهمان کالبد انسانهای رنجور سردشتی شده و اکنون ریزگردهای عربی ریه‌ها و شریانهای حیاتی مردم و درختان بلوط این دیار و شهرهای جنوب آذربایجان غربی را مورد هدف قرار داده است.
در حالیکه مصدومان سردشت نزدیک سه دهه از درد ناشی از بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق رنج می‌برند، هجوم توده هوای غبار آلود از کشورهای عربی درد مضاعفی بر سرفه‌های خشک مصدومان افزوده و با توجه به نبود امکانات و کلینبکهای تخصصی انها در مقابله با این ریزگردها بی‌دفاع مانده‌اند.
*کیفیت هوای سردشت در وضعیت خطرناک قرار گرفت
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: غلظت ذرات گرد و غبار در هوای سردشت به شش برابر استاندارد و معادل ۹۴۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید.
سعید موسوی با اشاره به اینکه میزان استاندارد ۲۴ ساعته برای ذرات گرد و غبار ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، اظهار داشت: این وضعیت برای جانبازان شیمایی، بیماران قلبی و عروقی کودکان، افراد سالخورده مناسب نیست و پیشنهاد می‌شود در هنگام خروج از منزل حتی الامکان توصیه‌های مراقبتی از جمله استفاده از ماسک را اجرا کنند.
*کیفیت هوای ارومیه وبوکان نیز غبارآلود شد
وی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای هفت ایستگاه سنجش کیفیت هوا بوده که در شهرهای ارومیه، خوی، سردشت، بوکان و سلماس واقع شده و در ماکو نیز یک ایستگاه در حال احداث و راه اندازی است.
موسوی خاطرنشان کرد: هم مرز بودن با کشور عراق موجب شده تا همه ساله به هنگام بروز بادهای شدید، توده‌های گرد و غبار تشکیل شده در این کشور به استان هجوم آورد و موجب کاهش کیفیت هوای منطقه شود.رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون لحظه به لحظه به ذرات گرد و خاک در هوای ارومیه و بوکان در حال افزایش است عنوان کرد:
*طوفان و تندباد آسمان شهرهای آذربایجان غربی را در نوردید
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون ضمن غبارآلود بودن هوای تمامی شهرهای آذربایجان غربی تندباد شدید شهرهای استان را در برگرفته است .
امیرعباس جعفری با بیان اینکه هوای سه شهر استان در وضعیت خطرناک قرار دارد اضافه کرد: از این رو توصیه می‌شود جهت جلوگیری از خسارات احتمالی حدالمقدور از تردد در فضای باز، تردد از مجاورت ساختمانهای نیمه کاره، فرسوده و درختان کهنسال خودداری شود.
وی ادامه داد: با توجه به اوج گیری وزش تندباد طی امروز بعداز ظهر وفردا و در اغلب مناطق استان شکستن و یا سقوط درختان و وارد آمدن خسارات به باغات میوه‌ای که هنوز چیده نشده‌اند پیش بینی می‌شود.مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی پرتاب شدن و سقوط اشیاء از ساختمان‌ها و پشت بام‌ها، وارد آمدن خسارات به تاسیسات انتقال نیرو، کاهش دید افقی و کیفیت هوا در پی بروز گرد و غبار وطوفان های نمکی به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه از دیگر حوادث روی داده به دلیل وقوع طوفان است.
جعفری گفت: جای هیچگونه نگرانی نیست و این هشدارها صرفاً برای جلوگیری از خسارات و یا کاهش خسارات محتمل ارائه می‌شود و به هیچ وجه نگرانی به درون خود راه ندهید، تندباد یک پدیده طبیعی در هنگام تغییر فصل است، اما این بار کمی شدیدتر نمایان خواهد شد.
*سرعت وزش باد در شهرهای آذربایجان غربی به ۸۰کیلومتر بر ساعت می رسد
رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت تندباد در شهرهای استان گفت: هم اکنون ورزش تند باد همراه با طوفان در شهرهای آذربایجان غربی موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.
مهدی صابری با بیان اینکه امروز یکشنبه سرعت وزش لحظه ای باد در اشنویه به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید افزود:عصر روز گذشته شنبه سرعت وزش باد در پیرانشهر به بیش از ۵۵ کیلومتر بر ساعت و در ارومیه به ۳۵ کیلومتر بر ساعت رسیده بود.
وی ادامه داد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه_های هواشناسی امروز در آذربایجان غربی، وزش باد شدید تا سرعت ۸۰کیلومتر بر ساعت پیش بینی می شود.
صابری اضافه کرد: هوای آذربایجان غربی نیز امروز سه تا پنج درجه سانتیگراد کاهش می یابد و از آخر وقت امروز شمال استان شاهد بارش هایی است که به صورت پراکنده این بارش ها در مرکز نیز مشاهده می شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر، وی با اشاره به وضعیت دمای هوای استان در ۲۴ ساعت گذشته افزود: شهرستان میاندوآب و مهاباد با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین و شهرستان چالدران با پنج درجه سانتیگراد زیر صفر مساعدترین شهر استان در مدت زمان یاد شده بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 7