معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست کشور:

۱۵ اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه تعیین شد

۱۵ اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه تعیین شد

گروه خبر: معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ۱۵ اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه تعیین شده است که در سفر معاون اول رئیس جمهور به آذربایجان غربی رسما اعلام خواهد شد.
به گزارش آرازآذربایجان،سرانجام زحمات و پیگیری¬های۶۰ روزه کمپین روز ملی دریاچه ارومیه به بار نشست و مسعود تجریشی در نشست خبری با اصحاب رسانه از تعیین ۱۵ اسفند به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار داشت: با رایزنی و مشورت کارشناسان و تاریخ شناسان صاحب‌نام استان روز ۱۵ اسفند به عنوان مناسب‌ترین روز برای نام‌گذاری به نام دریاچه ارومیه تعیین شده که در سفر معاون اول رئیس جمهور به آذربایجان غربی رسما اعلام خواهد شد.
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز روند خشکی دریاچه ارومیه را از سال ۸۵ عنوان کرد و یادآور شد: تراز آب دریاچه ارومیه در سال ۹۳ حدود ۱۲۷۰٫۵۶ متر بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۱۲۷۰٫۷۹ متر رسیده که می تواند نقطه امیدی برای احیای دریاچه ارومیه باشد.وی با اعلام اینکه از سال ۹۳ تا ۹۷ مجموع مبالغ هزینه شده از محل ماده ۱۰ و ۱۲، اعتبارات رودخانه های مرزی صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی دستگاه های اجرایی در راستای احیای دریاچه ارومیه حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده ادامه داد: با این حال ۷۰ درصد از هزینه‌های انجام شده در قالب پروژه‌های مختلف هنوز به مرحله ثمردهی نرسیده است.
تجریشی با بیان اینکه ۵۰ درصد منابع مالی به طرح تونل انتقال آب از کانی سیب به طول ۳۵٫۶ کیلومتر به عنوان مهم ترین پروژه اجرایی اختصاص یافته که در صورت اتمام سالانه ۶۲۳ میلیون متر مکعب را به دریاچه ارومیه خواهد رساند، ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت اجرایی این پروژه ۶۸ درصد بوده و ۲۴٫۵ کیلومتر حفاری تونل انجام شده است.
وی با اعلام اینکه با اتمام طرح سد سیلوه نیز سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب به دریاچه ارومیه انتقال می یابد، تصریح کرد: با اتمام طرح انتقال پساب ۱۹ تصفیه خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه با هزینه کرد ۳۶۴ میلیارد تومان سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه سرازیر خواهد شد.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: طرح توسعه شبکه‌های فرعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حجم ۲۳ هزار هکتار در دست اجرا بوده که با اجرای این طرح سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده و به دریاچه ارومیه انتقال می_یابد.
وی با بیان اینکه طرح سردهنه سازی، اصلاح و بازسازی دریچه ها و آبگیری رودخانه ها از ۳۵ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است، افزود: با اتمام سردهنه سازی بر ۲۰۰ نهر پیرامون دریاچه ارومیه نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب انتقال داده شده و با مرمت و بازسازی تأسیسات بهره‌برداری نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه به دریاچه ارومیه وارد می شود.
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: در صورت اتمام به موقع پروژه های سخت افزاری تعریف شده در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال ۱۴۰۱ سالانه ۱۳۰۸ میلیون مترمکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه تحقق تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه در گرو کاهش ۴۰درصدی مصرف آب کشاورزی و تامین حق آبه زیست محیطی ۲۹۰۰ میلیون مترمکعب دریاچه ارومیه می باشد، ادامه داد: صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در بخش کشاورزی به صورت جدی در حال پیگیری است و موضوع تغییر الگوی گشت و کاشت گیاهان دارویی و محصولات کم آب بر و دارای توجیه اقتصادی در راستای کاهش مصرف آب و افزایش درآمد کشاورزان اجرایی می شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲:۲۱ ب.ظ

دیدگاه


× 8 = شصت چهار