۱۲۰۰مسجد در آذربایجان غربی غبارروبی می‌شود

۱۲۰۰مسجد در آذربایجان غربی  غبارروبی می‌شود

گروه گزارش: ماه میهمانی خدا نزدیک است و مساجد در این ماه پذیرای مهمانان خدا و پویندگان راه تعالی و تهذیب نفس هستند غباروربی و پاکیزگی مساجد در دهه آخر ماه شعبان بهانه‌ای برای رهایی از هوای نفس و مهیا شدن برای یک ماه بندگی.
مسجد خانه امن خدا، پایگاه مردمی، مدرسه انسان سازی و بندگی حق تعالی و رها شدن از قید و بند هر چه جز اوست، غبار روبی مساجد سنتی است که در دهه آخر شعبان انجام می‌گیرد.
در این آیین، فرش‌ها را تطهیر و شستشو می‌دهند و با عطر و گلاب مساجد را برای عبادت و ضیافت آماده می‌سازند.
در برخی روایات نیز تاکید شده که مومنین هنگام ورود به مسجد، مراقبت لازم را به عمل آورند تا به هیچ عنوان آلودگی‌های محیط خارج را به داخل مسجد منتقل نکنند و این‌ها همه دلیل بر جایگاه و منزلت والای مسجد در دین آسمانی ماست.
در حالی که تنها کمتر دو هفته به آغاز ماه رمضان مانده اما مردم آذربایجان غربی با فعالیت‌های خود در روزهای پایانی ماه شعبان آمادگی بیشتری غبارروبی و عطر افشانی مساجد دارند تا در این مساجد میزبان ضیافت‌های الهی باشند.
در اعتقادات مردم این خطه، رمضان ماه نیایش و دعا، ماه عبادت و رستگار شدن و ماهی است منتسب به امام اول شیعیان، حضرت علی ابن ابوطالب (ع) که از آن به بهترین نام‌ها یاد می‌کنند.
در آذربایجان غربی مردم بنا به سنتی دیرینه، روزه گرفتن را از چند روز مانده به آغاز این ماه شروع می‌کنند هم‌زمان اقدام به غبارروبی مساجد می‌کنند که با این عمل، مردم باب مهیا شدن خود را برای ماه خودسازی باز می‌کنند.
امسال نیز مردم شهری و روستایی آذربایجان غربی در دهه آخر ماه شعبان با عطر و گلاب به صورت خودجوش در کنار مسئولان خود را آماده غبارروبی و پاکیزگی مساجد کرده‌اند.
*۱۲۰۰ مسجد در آذربایجان غربی غبارروبی می‌شود
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از آماده سازی برای غباروربی ۱۲۰۰ مسجد در استان خبر داد و گفت: هم‌زمان با دهه آخر ماه رمضان ۱۲۰۰ مسجد با حضور خودجوش مردم و مسئولان غبارروبی می‌شود.
حجت الاسلام سید محمد فخری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نظافت مساجد شیوه نبوی است اظهار داشت: بر اساس آیات و روایات و تاکیدات ائمه در خصوص پاکیزه نگه داشتن و غبارروبی مساجد این سنت حسنه امسال نیز در مساجد استان اجرا می‌شود.
وی در خصوص اهمیت و جایگاه مساجد در زمینه ترویج فرهنگ و فعالیت‌های دینی و قرآنی گفت:مساجد به عنوان مدرسه انسان سازی نقش ارزنده‌ای در ترویج فرهنگ دینی و قرآنی بر عهده دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از مردم دعوت کرد برای این اقدام خداپسندانه همکاری و اهتمام ویژه‌ای داشته و رسانه نیز با اطلاع رسانی این سازمان را یاری کنند.
*همایش طلایه‌داران تبلیغ در ارومیه برگزاری می‌شود
حجت الاسلام فخری همچنین به سایر برنامه‌های تبلیغات اسلامی استان در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: همچنین ۵ تیرماه سال جاری همایش طلایه‌داران تبلیغ با حضور علمای استان در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) ارومیه برگزار می‌شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: در این همایش در خصوص مسئله تبلیغ در ماه رمضان بحث و بررسی می‌شود و علمای اعزامی استان در ماه رمضان نیز در این همایش حضور خواهند داشت.
حجت الاسلام فخری از اعزام ۱۲۰۰ روحانی به مناطق مختلف شهری و روستایی استان خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد ۶۰۰ مبلغ بومی بوده و ۶۰۰ مبلغ نیز از حوزه علمیه قم به استان اعزام می‌شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه ماه رمضان ماه نزول قرآن بوده و باید مردم نسبت به ماه‌های قبل بیشتر از این کتاب آسمانی بهره‌مند شوند اظهار داشت: هم‌زمان با ماه مبارک رمضان مراسم جمع خوانی قرآن کریم در طول ایام ماه رمضان بعد از ظهرها با حضور مردم برگزار می‌شود.
*برگزاری ۱۷ محفل انس با قرآن در ماه رمضان
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی همچنین از برگزاری ۱۷ محفل انس با قرآن هم‌زمان با ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و اظهار داشت: این محافل انس با قرآن در ۱۷ شهرستان استان با حضور قاریان برجسته شهرستانی و استانی برگزار می‌شود.
وی در ادامه ماه رمضان را به لحاظ نزول قرآن، بزرگ‌ترین معجزه الهی دارای فضیلت دانست و با بیان اینکه قرآن کتاب جامع الهی است که برای هدایت بشر بر پیامبر الهی نازل شده، با تاکید بر ضرورت قرائت، تفسیر و آموزش قرآن در ماه مبارک رمضان، ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده که برگزاری جلسات جمع خوانی قرآن کریم از مهم‌ترین آن‌ها است.
وی رشد معنویت جامعه و بهبود وضعیت عمومی را از برکات ماه رمضان اعلام کرد و یادآور شد:‌ افراد باید در کنار عمل به دستورات الهی باید به مقررات اجتماعی و هنجارها و ناهنجارها توجه داشته باشند چرا که وجود این باید و نبایدها نشان گر امتیاز انسان نسبت به سایر مخلوقات است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


3 × = پانزده