۱۰۸ هزار بیکار جویای کار در آذربایجان غربی وجود دارد

۱۰۸ هزار بیکار جویای کار در آذربایجان غربی  وجود دارد

گروه خبر: معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: ۱۰۸ هزار بیکار جویای کار در استان وجود دارد که این رقم، ۹ هزار نفر بیشتر از سال گذشته است.
تقی کهوریان در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری آذربایجان غربی افزود: در سال ۹۱، تعداد جمعیت جویای کار در استان، ۱۱۷ هزار نفر بود که این رقم در سال گذشته به ۹۹ هزار نفر رسید و امسال با افزایش هشت درصدی به ۱۰۸ هزار نفر رسیده است.
وی با اشاره به هدف‌گذاری های ایجاد فرصت شغلی در کشور از سوی دولت اضافه کرد: سیاست و برنامه دولت در توسعه اشتغال ایجاد سالانه به طور متوسط ۵۴۰ هزار شغل در سال‌های ۹۳ و ۹۴ است.
وی اظهار کرد: با این هدف‌گذاری دولت در نظر دارد تا با به کار گیری منابع مختلف مالی در سال ۹۳ حدود ۴۲۷ هزار فرصت شغلی در سال ۹۳ و در سال ۹۴ حدود ۵۷۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از چالش‌های مهم امروز حوزه اقتصادی و اجتماعی در کشور و استان است که طبق برآوردها برای ایجاد هر فرصت شغلی جدید برای این قشر از جامعه باید بین ۱٫۲ تا دو میلیارد ریال در واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط سرمایه گذاری شود.
کهوریان گفت: تکمیل و راه اندازی واحدهای نیمه تمام صنعتی، رونق بخش کشاورزی و واحدهای تولیدی مرتبط مبتنی بر دانش و فناوری روز و همچنین توسعه بخش خدمات به صورت علمی و دانش بنیان مواردی هستند که برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در اقتصاد کشور هم اکنون ۷۳ درصد از نقدینگی جامعه در نزد بانک‌ها سپرده گذاری بلندمدت شده است و همین موضوع نیز سبب شده که طبق مصوبه شورای عالی اشتغال کشور بانک‌ها معادل ۳۳ درصد از منابع داخلی خود، در اجرای طرح‌های صنعتی و تولیدی مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه مقرر شده است که یک سوم از منابع مورد نیاز طرح‌های سرمایه گذاری را بانک‌ها تامین کنند اضافه کرد: ۱۹ درصد از منابع مالی مورد نیاز از بودجه عمرانی دولت، چهار درصد از صندوق توسعه ملی، ۱۴ درصد از منابع داخلی شرکت‌ها، ۱۳ درصد از بازارهای مالی، هفت درصد سهم متقاضی سرمایه گذاری، چهار درصد از منابع داخلی عمومی غیر دولتی، شش درصد از منابع خارجی و ۳۳ درصد از منابع بانکی در قالب تسهیلات بانکی تامین می‌شود.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: واحدهای صنعتی بزرگ در تولید و سرمایه گذاری اقتصادی نقش مهمی را بر عهده دارند ولی برای ایجاد اشتغال بیشتر باید بر روی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تمرکز کرد و اتمام و بهره برداری از واحدهای نیمه تمام را در اولویت قرار داد.
کهوریان ادامه داد: پیش بینی شده است تا در پایان برنامه پنجم میزان بیکاری به هفت درصد برسد که با پیاده سازی برنامه های ایجاد اشتغال و طرح‌های سرمایه گذاری خارجی می‌توان این رقم را تحقق بخشید.در این جلسه طرح‌های مصوب و ارجاعی به بانک‌های عامل بررسی شد.مشکل بیکاری از عمده مشکلات آذربایجان غربی است که بارها توسط استاندار آذربایجان غربی و معاونان وی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در برنامه ریزی‌های کلان استانی از آن یاد شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + یک =