۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان آذربایجان غربی خریداری شده است

۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان آذربایجان غربی خریداری شده است

آرازآذربایجان،رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از شروع فصل برداشت گندم تاکنون ۶۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری شده است.
خسرو شهبازی افزود: هم اکنون خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در ۶۷ مرکز خرید در مناطق مختلف استان شروع شده و در صورت نیاز تعداد مراکز نیز قابل افزایش است.
وی در خصوص قیمت نهایی گندم نیز اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم نرخ گذاری و تعیین شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، نرخ جدید خرید تضمینی گندم به زودی در تمامی مرکز خرید اعمال می‌شود.
وی اضافه کرد: با تعیین نرخ جدید خرید تضمینی گندم به زودی و بر اساس اولویت، پرداخت مطالبه گندمکاران استان نیز آغاز می‌شود.
شهبازی با بیان اینکه امسال ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار دارد، یادآور شد: ۱۰۴ هزار هکتار از گندم زارهای استان دیم و بقیه به صورت آبی کشت شده است.
وی تاکید کرد: سال زراعی گذشته در بیش از ۴۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد و امسال پیش بینی می شود این مقدار به بیش از ۴۴۵ هزار تن برسد.
وی در خصوص نگرانی برخی کشاورزان برای دریافت مطالبات خود (بهای گندم) گفت: دولت منابع مالی خرید تضمینی گندم از کشاورزان را تامین کرده و در ابتدا مطالبه گندمکاران استان‌های جنوبی کشور که کار برداشت محصول را انجام داده‌اند و به تدریج مطالبه مابقی کشاورزان پرداخت خواهد شد.
شهبازی با اشاره پیش بینی برداشت گندم در آذربایجان غربی ٨۰۰ هزار تن است، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده و با توجه به وضعیت مطلوب مزارع استان پیش بینی می‌شود امسال برداشت گندم ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.
وی اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی بیش از ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم دیم استان دچار آسیب شد.
به گفته وی، مبارزه با علف‌های هرز، طرح جهش تولید در گندم زارها و مبارزه با آفات و امراض از جمله اقداماتی است که در مسیر دستیابی به افزایش تولید و در ادامه آن امنیت غذایی انجام شده است.
شهبازی با اشاره به اینکه مبارزه با آفت سن گندم نیز در سطح ۱۹۹ هزار هکتار از اراضی گندم زار استان انجام شده است، ادامه داد: ۱۲۰ هزار هکتار آن مبارزه با سن مادری بوده تا از این طریق بتوان میزان افت را در مزارع برای سال بعد تقلیل داد.
آذربایجان غربی با بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از استان‌های موفق در زمینه کشاورزی با تولید سالانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی با ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان است، میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در کل کشور ۸.۶ درصد و در آذربایجان غربی ۱۷.۸ درصد است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


2 + = سه