۱۵۸ هزار تُن کالا از مرز کیله سردشت صادر شد

۱۵۸ هزار تُن کالا از مرز کیله سردشت صادر شد

آرازآذربایجان،مدیر گمرک سردشت گفت: امسال در مجموع ۱۵۸ هزار تُن کالا به ارزش ۵۴ میلیون ۹۸۳ هزار لار از مرز «کیله» این شهرستان به مقصد عراق صادر شده است.
مجید غلام‌نژاد اظهار کرد: روزانه بیش از ۱۸۰ کامیون شامل کالاهای صادراتی از جمله کاشی و سرامیک، تیرآهن، میلگرد، خشکبار، مصنوعات فلزی و پلاستیکی و میوه و تره بار به مقصد اقلیم کردستان عراق وارد بازارچه مرزی «کیله» می‌شوند.
وی افزود: سال گذشته تا این موقع از سال ۱۴۸ هزار تُن کالا به ۲۹ میلیون دلار صادرات از مرز «کیله» سردشت انجام شده بود که صادرات امسال هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش در مقایسه با سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.
مدیر گمرک سردشت اضافه کرد: در خصوص واردات انواع کالاها از مرز «کیله» نیز اظهار کرد: امسال ۱۸۷ تُن کالا به ارزش ۸۷۶ هزار دلار از طریق این مرز وارد کشور شده که بیشتر محموله‌های وارداتی لوازم خانگی هستند.
غلام‌نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته برای نخستین بار امکان ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت مرز رسمی کیله این شهرستان فراهم شد، گفت: بازرگانان و تجار می‌توانند کالاهای خود را پس از ورود به کشور از طریق مرز رسمی کیله ترخیص کنند و از معافیت‌ها و تخفیف‌های مناطق مرزی و کارت مرزنشینی استفاده کنند.
وی بیان اینکه حذف کشور ثالث و کم شدن هزینه‌های حمل و نقل برای تجار و بازرگانان از مزایای راه اندازی ترانزیت داخلی در این مرز است، یادآور شد: با ارتقای زیرساخت‌ها حجم مبادلات مرزی هم در این مرز افزایش می‌یابد.
بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد و این بازارچه مرزی سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیأت دولت به تصویب رسید و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در این بازارچه مرزی امرار معاش می‌کنند.
مرز کیله تا سردشت ۱۸ کیلومتر و تا شهر قلعه‌دیزه عراق ۱۷ کیلومتر مسافت دارد و این فاصله کمترین مسافت بین ۲ شهر مرزی در غرب کشور و از دیگر مزیت‌های این مرز است.
شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته، این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مرزی مصوب «کیله» و «اشکان» در طول مرز با شمال عراق است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 12