۱۲۰ سازه جدید آبخیزداری در آذربایجان غربی احداث می‌شود

۱۲۰ سازه جدید آبخیزداری در آذربایجان غربی احداث می‌شود

آراز آذربایجان-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: در اواخر خردادماه سال جاری ۱۲۰ سازه احداث می‌شود که باعث ذخیره آب‌های زیرزمینی در حجم مناسبی خواهند شد.
میر صمد سید موسوی ، با تشریح آخرین فعالیت مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی آذربایجان غربی اظهار داشت: احداث دایک خاکی در مناطقی که مستعد پخش سیلاب هستند و همچنین کم‌حجم سازی سازه‌ها، حذف سنگ و ملات و استفاده از سدهای خاکی، بتنی و غلطکی به‌منظور جلوگیری از سیلاب در مناطق مسطح که نمونه آن در بسطام چایپاره اجرایی شد از اولیتهای عملیاتی این اداره کل است.
وی افزود: طی سال گذشته ۱۴۹ سازه برای مهار سیلابها احداث شد که امسال نیز تا اواخر خردادماه ۱۲۰ سازه دیگر به این سازه‌ها اضافه خواهد شد.
موسوی بیان کرد: ۱٫۵ میلیون مترمکعب استحصال آب زیرزمینی فقط از طریق سازه‌های جدید تقویت آب‌های زیرزمینی انجام شد که این میزان در سازه‌های قبلی ۱۵ میلیون مترمکعب بوده و جمع این ذخایر آبی در پشت سازه‌های کوچک و افزایش آب‌های زیرزمینی ۲۰ میلیون مترمکعب است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: مجموعه اقداماتی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی انجام‌گرفته است از جمله نهال‌کاری همراه با آبیاری و تولید نهال در یک هزار و ۹۶۷ هکتار، مراقبت و نگهداری و آبیاری سنواتی در دو هزار و ۴۴۷ هکتار، احداث بادشکن در ۱۱۲٫۵ کیلومتر، مدیریت روان آب همراه بذرکاری در دو هزار و ۶۰۰ هکتار، اصلاح و پرورش گذارهای طبیعی در ۵۸۴ هکتار است.
وی افزود: علاو بر ان کار اجرای سیستم‌های چرایی و قرق در یازده هزار و ۶۵۰ هکتار، ساماندهی چرای دام در ۴۰۰,۰۰۰ هکتار، احداث ایستگاه‌های سنجش و پایش فرسایش بادی در ۴ ایستگاه، مدیریت مشارکت منابع طبیعی و توسعه روستایی (ترسیب کربن) ۷ سایت جمعاً ۲۵ روستا و اجرای روش‌های نوین مقابله با فرسایش بادی و گردوغبار نیز در ۱۵ هکتار انجام‌گرفته است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 5 =