گلایه متقاضیان مسکن مهر آذربایجان غربی از وضعیت واحدهای تحویلی

گلایه متقاضیان مسکن مهر آذربایجان غربی  از وضعیت واحدهای تحویلی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: برخی از متقاضیان مسکن مهر در آذربایجان غربی به مشکلاتی از قبیل عدم گازرسانی به واحدهای مسکن مهر، درخواست سهم آورده بیشتر، تکمیل نبودن واحدهای تحویلی گلایه دارند و در انتظار پاسخ قانع کننده از سوی مسئولان مربوطه هستند.
تا چندی پیش جانمایی نامناسب پروژه، آماده نشدن واحدها طبق وعده‌ قبلی و عدم واگذاری انشعابات آب، فاضلاب، گاز و دور بودن از مرکز شهر، از سوی متقاضیان به عنوان اصلی‌ترین مشکلات مسکن مهر شهرستان‌های استان آذربایجان غربی بیان می‌شد اما حالا برخی از متقاضیان صحبت از افزایش آورده و اقساط وامی می‌کنند که پس از ابلاغ آن از سوی وزارت راه ‌و شهرسازی اعطا شده است.
جالب اینجاست که تعداد قابل توجهی از این متقاضیان، کسانی هستند که پیش از ابلاغ این افزایش قیمت ثبت‌نام کرده‌اند و اکنون در آستانه تحویل گرفتن واحدشان باید مبلغی اضافه‌تر نیز جدا از اقساط واریز کنند.
در استان آذربایجان غربی هم اجرای پروژه مسکن مهر با سرعت مناسبی پیش نمی‌رود. کارشناسان اصلی‌ترین دلیل این مشکل را نبود مدیر مستقل شهرستانی در ارومیه برای پیگیری روند احداث عنوان می‌کنند.
از ۱۷ شهر آذربایجان غربی تنها شهرهای پیرانشهر، نقده، اشنویه و میاندوآب پیشرفت مطلوبی در ساخت واحدهای مسکونی مهر دارند و حتی در مرکز استان نیز برخلاف انتظارات، پیشرفت عملیات اجرایی آن زیر ۵۰ درصد است. برخی از تعاونی‌ها به تعهدات خود در موعد مقرر عمل نکرده‌اند که این تعاونی‌ها و هیئت مدیره شرکت تعاونی باید در این زمینه پاسخگو باشند. تنها تحویل پروژه‌های مسکن مهر در موعد مقرر به متقاضیان مهم‌ترین دغدغه مسکن و شهرسازی استان است و تحویل به موقع واحدهای مسکن مهر یکی از اولویت‌های اداره کل مسکن و شهرسازی استان است اما در این زمینه بانک‌های عامل همکاری مناسبی ندارند.
این در حالی است که کم‌کاری برخی از تعاونی‌ها و حمایت اداره کل تعاون از این تعاونی‌ها نیز مطرح است و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از تعاونی‌های کم کار مسکن مهر استان، حمایت‌های بی‌مورد دارد.
البته بازپس‌گیری زمین‌های راکد در دست تعاونی‌ها نیز در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است و با تدابیری که اندیشیده شده است تمامی زمین‌های راکد مانده در دست تعاونی‌ها پس گرفته می‌شود و زمین‌ها در اختیار گروه‌های سه تا پنج نفره و یا انبوه‌سازان قرار می‌گیرد.
نظارت ضعیف تعاونی‌ها بر طرح‌های مسکن مهر و نبود آورده شخصی متقاضیان به ‌عنوان مهم‌ترین مشکلات تعاونی‌ها مطرح است و اداره کل مسکن و شهرسازی با کاهش تعداد طبقات واحدها، جایگزینی افراد و تحویل و واگذاری پروژه‌ها به انبوه‌سازان و پیمانکاران صلاحیت‌دار، از تعاونی‌های مسکن مهر در ادامه عملیات ساخت واحدها حمایت می‌کند.
برای تکمیل خدمات زیربنایی مساکن مهر آذربایجان غربی ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در کل کشور یک میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۳۹ واحد مسکن مهر در برنامه بوده که از این میزان ۴۸۹ هزار و ۸۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۶۴۷ هزار و ۶۶۰ واحد باقیمانده نیز نیاز به خدمات زیربنایی آب، برق، فاضلاب و گاز دارند.
قرار بود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای این پروژه‌ها به صورت یک سوم توسط استان‌ها، یک سوم توسط دولت و یک سوم نیز از طریق سیاست تشویقی از طریق فروش انشعاب‌ها و توسط مردم به عنوان آورده مردمی تامین شود.متاسفانه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی که باید توسط این سه بخش تامین می‌شد در کل کشور یک هزار میلیارد تومان منابع تامین شد و در کنار این منابع تا کنون توسط دستگاه‌ها و شرکت‌های وزارت نیرو یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.تاکنون در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۲۴ هزار و ۸۴ واحد مسکن مهر در قالب ۲۴۷ پروژه تعاونی و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز قرارداد ۱۰ هزار و ۸۲۹ واحد مسکونی منعقد شده است که از این تعداد یک هزار و ۴۸۰ واحد مسکونی در دست احداث است.
در حال حاضر طرح مسکن مهر استان از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و تسریع در تکمیل عملیات اجرایی و وضعیت خدمات زیربنایی و روبنایی در سایت‌های مسکن مهر یک ضرورت است و باید اتمام طرح مسکن مهر استان در دستور کار مدیران و مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد و شرکت‌های خدمات رسان نیز به تعهدات خود در خصوص خدمات رسانی به مساکن مهر عمل کنند.
به نظر می‌رسد در کنار لزوم توجه به زیرساخت‌های توسعه مسکن مهر باید بهداشت، آموزش، فرهنگ و مذهب این مجتمع‌ها و شهرک‌های مسکونی مسکن مهر نیز مدنظر جدی مسئولان قرار گیرد.
اگر چه طبق اعلام مسئولان امر در زمان حاضر پروژه های مسکن مهر از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند و مرحله پی ریزی بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد پایان یافته و عملیات ساختمانی آن‌ها با روند مطلوبی پیش می‌رود ولی اولتیماتوم‌ها و فشارهای مقامات دولت نسبت به تسریع اجرای پروژه های مسکن مهر نشان می‌دهد که مقامات وزارت تازه تاسیس راه و شهرسازی از روند امور رضایت ندارند به عبارتی همه ترفندها و سیاست‌های اعمالی به پیمانکاران برای سرعت ساخت مسکن ویژه کارساز نبوده است.
پایین بودن آورده اعضا و پرداخت نکردن به موقع آن از جمله مشکلات مساکن مهر است که برای پیشرفت روند کار از همه اعضا درخواست داریم نسبت پرداخت سهم خود اقدام کنند.
به نظر می‌رسد برای اجرای طرح مسکن مهر آذربایجان غربی عزم همه بخش‌ها و دستگاه‌ها نیاز است تا واحدهای مسکونی مهر بزودی به بهره برداری برسند و این امر محقق نخواهد شد مگر با تلاش و همت مدیران و مسئولین دستگاه‌های خدمات رسان از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و بانک‌های عامل که نقش بسزایی در روند اجرای طرح مسکن مهر بر عهده دارند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 6 =