۱۲۰ روز با دولت سیزدهم

گام بلند دولت مردمی برای ساخت ۲۳۵ هزار مسکن در آذربایجان‌غربی

گام بلند دولت مردمی برای ساخت ۲۳۵ هزار مسکن در آذربایجان‌غربی

آراز آذربایجان،مسکن مهمترین عامل رفاه اجتماعی است و تامین زمین، مهمترین جزء آن به شمار می رود که دولت مردمی طی ۱۲۰ روز گذشته توانسته زمین موردنیاز ساخت ۲۳۵ هزار واحد مسکن طرح نهضت ملی را در این استان تامین کند تا مانع اصلی رفع مهمترین دغدغه مردم از سر راه برداشته شود.
و ضعیف جامعه است؛ این امر نشان می‌دهد که مردم در نخستین گام در کانون توجه دولت هستند تا تمام افراد جامعه با تدابیر خاص، از محل سکونت مناسب برخوردار باشند.
تامین مسکن در جوامع مختلف یکی از موارد توسعه رفاه اجتماعی و بخش جدایی‌ناپذیر جوامع است و در همین راستا دولت مردمی سیزدهم، تامین مسکن را یکی از اولویت‌های اصلی خود شمرده است.
تامین مسکن علاوه بر توسعه رفاه اجتماعی در بین آخاد مردم، منجر به توسعه اشتغال در مناطق مختلف می‌شود و قشر بزرگی از جامعه مشغول فعالیت می‌شوند.
طی سال‌های گذشته، دولت‌های مختلف با طرح‌های خود قصد داشتند که مسکن مردمی را تامین کنند که برخی از این طرح‌ها به نتیجه رسیده و عده‌ای نیز بی ثمر و نیمه تمام مانده‌اند و حتی این طرح‌های نیمه تمام صدای مردم را درآورده و منجر به هدررفت منابع دولتی و سرمایه عموم مردم شده است.
این مساله نشان می‌دهد یکی از رویکردهای اصلی پیشرفت کشور، توسعه رفاه اجتماعی و خانه دار کردن اقشار مختلف مردم است.
ما دولت سیزدهم، در برنامه‌ریزی خود تامین مسکن را “در اولویت” قرار داده و این امر زمینه را برای بهبود وضعیت هموار کرده است؛ مهمترین کار دولت‌ توسعه و تأمین زیرساخت‌ها برای تحقق خانه سازی و به نوعی تحقق امر ساخت و ساز است تا مسیر پیشرفت و آبادانی کشور با سرعت و بدون وقفه انجام گیرد.
اراضی مورد نیاز ۲۳۵ هزار واحد مسکونی در آذربایجان غربی تامین شده است
توجه به زیرساخت‌های مسکن و تامین زمین عامل مهمی بوده که دولت مدرمی از زمان آغاز به کار خود توجه به این امر را در اولویت قرار داده و تاکنون زمین برای تولید ۲۳۵ هزار واحد مسکونی را فراهم کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به این مطلب اشاره دارد که تولید مسکن نه تنها منجر به توسعه رفاه اجتماعی می‌شود، بلکه عاملی برای رونق اشتغال است واین نهاد طی چهار سال آینده ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را در این استان تولید و به متقاضیان عرضه می‌کند.
سیدمحسن حمزه‌لو این ابلاغ عملیاتی دولت مردمی را گامی موثر در راستای محرومیت زدایی برشمرده و معتقد است که تاکنون با حمایت‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی زمین مورد نیاز در ۱۴ شهرستان آذربایجان‌غربی تامین شده است.
وی ادامه داده که در شهرستان سلماس مشکل تامین زمین وجود داشت که این امر نیز با مساعدت مسوولان شهرستان و استانی رفع شده و حدود ۳۴۰ قطعه برای ساخت مسکن در این شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی به این مورد نیز تاکید دارد که برنامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن در آذربایجان‌غربی جلوتر از آئین‌نامه‌ ابلاغی عملیاتی شده و با اینکه سهم استان در قانون تولید ۱۸۰ هزارواحد مسکن در مدت چهار سال تعیین شده اما برای ۲۳۵ هزار واحد مسکن زمین تأمین شده است.
وی تحصیل ٢۴ هزار هکتار اراضی ملی در داخل حریم را اقدام برجسته در تأمین زیرساخت‌های لازم جهت تحقق قانون جهش تولید مسکن برشمرد و گفت که اراضی مطابق با ضوابط و مقررات طرح تفصیلی تأمین می‌شود و دسترسی آسان به خدمات زیربنایی یک اصل در اجرای طرح‌های حمایت از تولید و عرضه مسکن قلمداد می‌شود.
طرح‌های گذشته، تجربه‌ای برای اجرای هر چه بهتر طرح نهضت ملی مسکن است
باید از تجربیات طرح‌های مختلفی که در دولت‌های گذشته اجرا شده و به دلایل و مشکلاتی خاص نصفه و نیمه مانده درس عبرت گرفت تا طرح نهضت ملی مسکن بدون عیب و ایراد به هدف خود یعنی توسعه رفاه اجتماعی برسد.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این باره تاکید دارد که همگام با اجرای نهضت ملی مسکن راهکارهای مناسب با توجه به تجربیات اجرای طرح اقدام ملی و مسکن مهر برای حل و فصل چالش‌های پیش‌رو ارائه می‌شود.
جلال تقی‌دخت به این مساله نیز تاکید دارد که موانع پیش‌روی تأمین زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن در نشست‌های تخصصی بحث و بررسی شود.
به گفته وی الحاق به محدوده اراضی خارج از محدوده و تغییر کاربری‌های شهری در اولویت برنامه‌های شهرسازی آذربایجان غربی قرار گرفته است.
وی در پایان به این مساله نیز اشاره کرد که سازندگان می‌توانند همراه با کار عملیاتی بخشی از تسهیلات را درخواست کنند و از آن بهره‌مند شوند.
ثبت‌نام‌طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی از ۶۳ هزار نفر فراتر رفت
طرح ملی مسکن که ثبت نام آن با روی کار آمدن دولت سیزدهم آغاز شده، همچنان ادامه دارد تا آحاد مختلف مردم و نیازمندان مسکن از این طرح بهره‌مند شوند و در آن ثبت نام کنند.
رییس اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۳ هزارنفر از این استان برای طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، تاکید کرد که ثبت‌نام این طرح دربرخی از شهرستان‌ها از جمله سلماس و پیرانشهر همچنان ادامه داد.
زینب مسیبی به تسهیلات این طرح نیز اشاره کرد و افزود: تسهیلات بانکی برای واحدهای مسکونی در مرکز استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، سایر شهرها سه میلیارد ریال و مناطق روستایی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.
وی با بیان اینکه برای توسعه ساخت‌ و ساز در بخش مسکن باید مشوق‌های لازم را در نظر گرفت، اضافه کرد: مشکلی از بابت تامین اراضی برای ساخت مسکن در آذربایجان غربی وجود ندارد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در سریعترین زمان ممکن زمین های مورد نظر را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.
به گفته مسیبی با توجه به وضعیت بخش مسکن استان می‌توان با تعیین تکلیف اراضی تصرفی و شناسایی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، حجم قابل توجهی از چشم‌انداز تولید ۴۲ هزار واحد مسکن برای مدت مشخص در استان را تحقق داد.
وی تاکید کرد که براساس قانون جهش تولید مسکن، سیاست بزرگ دولت و وزارت راه و شهرسازی تولید مستمر و انبوه مسکن است و دستگاه‌های اجرایی تا ۲ ماه فرصت دارند تا روند انتقال اراضی را انجام دهند.
رییس اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به این مورد نیز اشاره داشت که در اجرای قانون جهش تولید، مشکل تامین زمین وجود ندارد و با مساعدت دستگاه قضایی، اراضی ملی و دولتی در داخل حریم از منابع طبیعی تحصیل شده است.
به گفته وی ظرفیت‌های قانونی استفاده از اراضی دولتی ابلاغ شده که تغییر کاربری زمین‌ها، الحاق به محدوده و شناسایی اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی از جمله آن‌هاست.
طرح ساخت مسکن در آذربایجان‌غربی آغاز شده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت که پیشرفت مناسب آن در ماه ها و سال های آتی می تواند امید مردم به ویژه نسل جوان برای خانه دار شدن را روز به روز افزایش دهد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۹:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 7 =