گام اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس بعد از دو دهه برداشته شد

گام اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سلماس  بعد از دو دهه برداشته شد

گروه گزارش: منطقه ویژه اقتصادی سلماس که طی دو دهه اخیر اسیر مشکلات و وعده‌های اجرایی نشده مسئولان بود، با به زمین خوردن کلنگ احداث گمرک این منطقه امیدواری‌ها را برای وارد شدن این طرح به فاز اجرایی در بین مردم بیشتر کرده است.
با به زمین خوردن کلنگ آغاز احداث عملیات گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلماس، گام اجرایی برای تحقق وعده مسئولان برداشته شد تا انتظار دو دهه‌ای مردم برای اجرایی شدن این طرح به اتمام برسد ولی باید منتظر ماند و دید این طرح بعد از گذشت چند دهه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس یکی از نیازهای اصلی منطقه برای خروج از بن‌بست اقتصادی و درخواست مردم از مسئولان بوده که متأسفانه طی سال‌های اخیر به‌ویژه ۳ سال گذشته وعده‌های زیادی برای آغاز عملیات اجرایی این منطقه داده شده بود که هیچ‌کدام محقق نشدند.
این طرح که قرار بود اواخر بهمن ۹۱ کلنگ_زنی شود، یا فاز اول این طرح در ۱۲۰ هکتار اجرایی شود و …، امروز شاهد کلنگ زنی گمرک بوده که هر چند بخش کوچکی از وعده‌های مسئولان است، ولی تحقق آن امیدواری در بین مردم را برای داشتن منطقه ویژه اقتصادی و خروج از رکود اقتصادی بیشتر کرده است.
نگاهی به روند طرح این منطقه تحول زای اقتصادی و شعارها و وعده‌ها در طول سال‌های گذشته عمق نادیده گرفتن مطالبه اصلی مردم سلماس را واضح‌تر می‌کند، از اوایل دهه ۸۰ مسئله شروع و تأسیس منطقه ویژه اقتصادی در سلماس به دلایل نامعلوم روند قانونی خود را طی نکرد.با این وجود در سال ۸۵ با سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور دولت نهم مطالبه اصلی مردم سلماس بار دیگر موردتوجه و تأکید رئیس‌جمهور قرار گرفت، به نظر می‌رسید در طول یک سال مانده به هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶، نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق وعده‌های خود برای حل مشکل منطقه ویژه اقتصادی بتواند به این آمال مردم سلماس پایان دهد، ولی این اتفاق نیفتاد.
*معافیت از پرداخت عوارض گمرکی برای واحدهای صنعتی
در منطقه ویژه اقتصادی سلماس صنعتگران و گمرک مستقر و واحدهایی که از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنند معاف از عوارض گمرکی برای ورود می‌شوند و برخلاف قانون انبارداری گمرکات اگر ماده‌ای وارد منطقه شود و مدت زمان زیادی بماند راکد نشده و واحدهای صنعتی خارج از محدوده منطقه نیز می‌توانند مواد مورد نیاز خود را از طریق این منطقه وارد کنند و در این محل نگهداری و عوارض گمرکی به مرور پرداخت کنند.
منطقه ویژه اقتصادی سلماس به فرودگاه‌های خوی و ارومیه و نزدیکی به راه‌آهن و نزدیکی به مرزهای جلفا، بازرگان، رازی و سرو و نزدیکی به ۲ مرکز استان تبریز و ارومیه در صورت راه‌اندازی یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی خواهد شد که ضمن تاثیر مثبت در روند فعالیت‌های اقتصادی استان منجر به خروج سلماس از رکود و بن‌بست اقتصادی می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی در این راستا با اشاره به واگذاری ۱۲۰ هکتار از اراضی ملی برای اجرای این طرح به شرکت شهرک‌های صنعتی و آمادگی این نهاد برای آغاز عملیات اجرایی این طرح، گفت: برای اجرای فاز اول طرح، ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده که پیگیری‌های لازم از سوی استانداری در جهت منظور کردن ردیف اعتباری خاص از طرف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در دست اقدام است.
صابر پرنیان با بیان اینکه تمام زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس فراهم شده، افزود: به‌زودی شاهد کلنگ زنی نخستین سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلماس می‌شویم و از طریق رسانه‌ها از کلیه سرمایه‌گذاران کشور برای راه‌اندازی این منطقه دعوت به همکاری می‌کنیم.
*راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس موردتوجه دولت باشد‌
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد تحول در روند پیگیری اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی سلماس، افزود: سعادت استاندار آذربایجان غربی برای بهبود روند اجرایی شدن این طرح به تازگی شهرداری سلماس را پای کار آورده که امیدواریم موثر واقع شود.
علی‌اکبر آقایی خواستار توجه ویژه دولت به اجرایی شدن طرح منطقه ویژه اقتصادی سلماس با توجه به تاثیر مناسبی که در روند فعالیت‌های اقتصادی و تجاری منطقه خواهد داشت، شد و اعلام کرد: کلنگ زنی گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلماس توسط شهرداری در هفته دولت امسال نیز قدم مثبتی در جهت توسعه و راه‌اندازی منطقه ویژه محسوب می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور ضمن تاکید بر اینکه مسئولین شهرستان باید با پشت کار و عزم جدی علی‌الخصوص شهرداری در جهت تسریع در راه‌اندازی و اجرایی شدن کامل این منطقه تلاش کنند، عنوان کرد: با راه‌اندازی این مجموعه اقتصادی کمک شایانی در جهت توسعه و رشد اقتصادی شهرستان سلماس و استان خواهد شد.
وی با بیان اینکه ساختمان گمرک منطقه ویژه در زمینی به مساح۱۱۰متر مربع و با اعتباری بالغ بر۶میلیارد ریال احداث می‌شود، ادامه داد: همچنین دیدار اخیر با اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، دستورات لازم برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر منطقه ویژه اقتصادی سلماس صادر شد.
آقایی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی مجری این طرح ملی است که باید هرچه سریع‌تر نسبت به امورات این منطقه اقدام کند، اضافه کرد: در زمینه بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش هم در سفر اخیر هیئت پارلمانی ایران به کشور ترکیه ملاقاتی با وزیر بازرگانی این کشور انجام که در این رابطه وی مدیر بازارچه‌های مرزی ترکیه را مسئول بازدید از محل بازارچه مرزی کوزه رش و ارائه گزارش کرد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تمامی زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش از جمله راه دسترسی، آب و برق از سوی دستگاه‌های اجرایی فراهم شده و فقط منتظر تصمیم دولت ترکیه در این زمینه هستیم.
*هیچ اقدام اجرایی برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس نشده است
شهردار سلماس هم با اشاره به اینکه تاکنون برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس هیچ اقدام اجرایی انجام نشده است ادامه داد: استاندار آذربایجان غربی مراتب نارضایتی خود را از طولانی شدن روند ایجاد این منطقه اعلام و با توجه به ظرفیت‌های موجود علمی سرمایه‌ای و تجهیزاتی در شهرداری سلماس تمام مراحل اجرایی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی توسط استاندار به مجموعه شهرداری محول شد.
به گزارش آذربایجان به نقا از مهر محمد رحیمی افزود: این اقدام بدون موانع قانونی امکان‌پذیر بوده و با توجه به گردش‌کار مالی شهرداری و در اختیار داشتن ماشین‌آلات عمرانی لازم برای پیشبرد هرچه سریع‌تر این طرح، توانایی اجرایی شهرداری سلماس مثبت تشخیص داده شده و مقرر شده است که در مدت زمان بسیار کوتاهی برای شروع فازهای اولیه عملیاتی اقدامات لازم انجام شود.
وی یادآور شد: بنا به توصیه استاندار آذربایجان غربی در مراحل مختلف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سلماس حتما از تجارب موفق دیگر مناطق اقتصادی در کشور بهره‌گیری می‌شود تا عاملی موثر در پیشبرد هرچه سریع‌تر اهداف تعیین شده قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


1 × = دو