نبود کارگر فنی و عدم تامین سرمایه تولید از علل رکود صنعت آذربایجان غربی

نبود کارگر فنی و عدم تامین سرمایه تولید از علل رکود صنعت آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : مشکلات موجود در تخصیص منابع بانکی به صنایع مشکل‌دار از مهمترین موانع توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان غربی است و بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی محسوب می‌شود.صیانت از تولید و تلاش برای بهبود محیط کسب و کار و روان سازی فعالیت های واحدهای صنعتی از مهم ترین محور های توسعه استان آذربایجان غربی است و تقویت زیر ساختهای صنعتی شامل شهرک ها و نواحی صنعتی، خطوط گاز رسانی، برق و آب تاحدی مناسب بوده و با توجه به گسترش سرمایه گذاری و توسعه روز افزون صنعتی استان نیاز به این زیرساختها در حال افزایش بوده که ضروری است تمهیدات لازم از سوی مسئولان اندیشیده شود.
جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و استفاده از توان مالی و مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای فرآوری و اکتشاف مواد معدنی و صنایع تبدیلی و مادر در آذربایجان غربی از دیگر اولویت ها و رویکردهای مهم بخش صنعت استان است و توسعه سرمایه گذاری در حوزه معدن و افزایش صادرات فرآورده های معدنی علاوه بر افزایش ارزش افزوده اقتصادی موجب رونق اشتغالزایی نیز در استان خواهد شد.
از ۲ هزار و ۸۵۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری در استان آذربایجان غربی، هزار و ۲۴۵ واحد راکد و عملا غیرفعال هستند و علت رکود این واحدها به تناسب پراکندگی و موقعیت جغرافیایی متفاوت بوده ولی ۱۹ درصد مربوط به عدم تامین سرمایه در گردش، ۱۰ درصد عدم تامین سرمایه تولید، ۱۰ درصد نبود کارگر فنی، ۴ درصد مسائل مالیاتی و سایر مشکلات مدیریتی است.
این در حالی است که طبق گفته مسئولان، ۲۲۰ واحد راکد در استان وجود دارد و جلوگیری از رکود واحدهای مشکل دار و فعال سازی واحدهای راکد باید اولویت اصلی دستگاههای اجرایی استان باشد.
اگر چه تعداد ۸۶۵ واحد صنعتی به بهره برداری رسیده در ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی فعال آذربایجان غربی آمار قابل قبولی است ولی از این تعداد ۲۲۰ واحد معادل ۲۵ درصد صنایع استان غیر فعال و راکد بوده که این موضوع باید بررسی و تحلیل شود. طبق آمار رسمی، متاسفانه در اثر غیرفعال بودن واحدهای مذکور ۱۸ هزار نفر اشتغال خود را از دست داده اند و در راستای توسعه پایه های صنعت، فعال سازی واحدهای غیرفعال، ارائه تسهیلات به واحدهای غیرفعال جهت راه اندازی و تزریق یارانه می تواند یکی از راهکارهای لازم باشد که بازسازی و ایجاد زمینه بازگشت به چرخه تولید صنایع نیمه تعطیل و راکد استان ضروری و این امر یکی از اولویتهای اصلی این نهاد طی امسال است.
بر اساس بررسیهای فنی و اقتصادی نبود نقدینگی در واحدهای صنعتی استان با وقوع ۲ اتفاق اقتصادی طی سالهای اخیر یعنی هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت ارز مهمترین مشکل این واحدها است ولی طرح عارضه یابی واحدهای غیر فعال و راکد در حال آغاز است که امید می رود با شروع این طرح بسیار مهم گام های اساسی برای حل مشکلات واحدهای صنعتی آذربایجان غربی برداشته شود.
این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند افزایش قیمت حاملهای انرژی و نرخ ارز، تاثیر منفی در بخش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی گذاشته است و حوزه تامین نقدینگی و پرداخت تسهیلات می تواند در چنین شرایطی مانع از رکود واحدهای صنعتی گردد و این مهم میسر نیست مگر اینکه همه مسئولان امر با همت و همدلی و با هماهنگی در صدد مرتفع شدن مشکلات قدم بردارند.
از سوی دیگر؛ تفاهم نامه پرداخت تسهیلات توسط بانکهای توسعه تعاون و ملت به میزان ۲۱ میلیارد ریال در جهت کمکهای فنی و اعتباری نیز امضا شده و این تسهیلات به واحدهایی با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی جهت آغاز عملیات تولید پرداخت می شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و استفاده از توان مالی و مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای فرآوری و اکتشاف مواد معدنی و صنایع تبدیلی و مادر در آذربایجان غربی از دیگر رویکردهای مهم و تاثیر گذار استان است و توسعه سرمایه گذاری در حوزه معدن و افزایش صادرات فرآورده های معدنی علاوه بر افزایش ارزش افزوده اقتصادی موجب رونق اشتغالزایی نیز در استان خواهد شد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کارخانه های فعلی استان آذربایجان غربی بی شک کفایت نمی کند و با این هجم فارغ التحصیل دانشگاهی و کارگران فصلی و ساختمانی؛ آذربایجان غربی نمی تواند با تولید آب میوه و کنسانتره و نوشابه به جایی برسد. نبود کارخانه های مولد و مادر دلیلی بوده بر اینکه آذربایجان غربی نتواند به یک استان صنعتی تبدیل شود و این در حالی است که با مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کارخانه های فن آوری مواد غذایی، توجه به صنعت گردشگری و راه اندازی کارخانه پتروشیمی می توان تغییراتی در وضعیت صنعت استان به وجود آورد.
از سوی دیگر عدم حمایت از واحدهای تولیدی استان موجب شده شهرکهای صنعتی در حد یک فروشگاه و انبار تنزل پیدا کند. بطوریکه با وجود احداث سوله های متعدد فعالیت تولیدی قابل توجهی در فاز های یک و دو ارومیه انجام نمی شود و تعداد واحدهای راکد رو به افزایش است.
این در شرایطی است که علت رکود واحدهای صنعتی استان در سیاستگذاری های نادرست است. مسئولان استانی در برخی موارد غافل از پتانسیل های منطقه، سرمایه ها را به سمت و سوی نادرستی هدایت می کنند. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
این در شرایطی است که مشکلات موجود در تخصیص منابع بانکی به صنایع مشکل‌دار از مهمترین موانع توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان غربی است و بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی محسوب می‌شود. مشکلات نقدینگی موجب فعالیت واحدهای صنعتی با ظرفیت پایین‌تر از ظرفیتی اسمی شده است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 6