آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

کودکان چندزبانه مشکل جدی آموزش و پرورش آذربایجان غربی

کودکان چندزبانه مشکل جدی آموزش و پرورش آذربایجان غربی

مریم رسولی
گروه گزارش:کودکان آذربایجان غربی به واسطه تنوع قومیتی و همسایگی با ترکیه به چندزبان از جمله زبان ترکی استانبولی مسلط هستند که این امر نظام آموزشی را دچار مشکل کرده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که تنوع قومیتی آن زبانزد است ولی گاهی این تنوع قومیتی خود را در قالب مشکلاتی بسیار جدی نشان می‌دهد.امسال آذربایجان غربی در حالی سال‌ تحصیلی جدید را آغاز می‌کند که کودکان دوزبانه مشکل جدی آموزش و پرورش این استان هستند و عملا برای آموزش و پرورش مشکل‌ساز شده‌اند.در این میان بسیاری از کودکان که تعداد آنها نیز کم نیست به زبان سوم نیز تسلط دارند که نه زبان مادریشان هست و نه زبان ملی کشورشان، بلکه این زبان، زبان ملی کشور همسایه‌ای است که به واسطه بالا بودن آمار مسافرت به این کشور و وجود ماهواره در بسیاری از خانواد‌های ساکن آذربایجان غربی به فرزندشان منتقل شده و در بسیاری از موارد جای زبان مادریشان را نیز گرفته است.این زبان همان زبان ترکی استانبولی است که بسیاری از کودکان به ویژه در شهرهای شمالی استان و مرکز آذربایجان غربی از همان ابتدای فراگیری زبان، با آن آشنا شده و به همین زبان صحبت می‌کنند.هر چند بارها و بارها از آسیب‌های اجتماعی که ماهواره به دنبال دارد سخن به میان آمده ولی آسیب چندزبانه بودن کودکان بر اثر مجاورت آذربایجان غربی با ترکیه و بزرگ شدن کودکان با برنامه‌های کودک این کشور از طریق ماهواره سبب شده تا با آسیب جدی در نظام آموزشی آذربایجان غربی مواجه شویم.البته از سال‌های بسیار دور آموزش زبان فارسی به کودکان دوزبانه یکی از مشکلات جدی نظام آموزشی بود ولی این موضوع با فراگیری زبان سوم توسط کودکان، روز به روز ریشه‌ای‌تر می‌شود.در این میان نباید فراموش کرد که زبان اول کودک همان هویت فرهنگی، شخصی و اجتماعی وی است ولی بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی باید دانش‌آموزان در مدارس به زبان ملی کشور که فارسی است صحبت کنند ولی همین چند زبانه بودن سبب افت تحصیلی و در بسیاری از موارد سبب گریز دانش‌آموزان از مدرسه می‌شود که تعداد آنها در بین دانش‌آموزان آذربایجان غربی کم نیست.
*معلمان با کودکان چندزبانه نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند
سهیلا برنج‌آبادی یکی از معلمان مدرسه ابتدایی ارومیه در این خصوص به آرازآذربایجان گفت: با توجه به اینکه آذربایجان غربی دارای تنوع قومیتی است، شاهد حضور دانش‌آموزانی در مدرسه هستم که به چند زبان تسلط دارند جز زبان رسمی کشور.وی افزود: در این میان کودکان کُرد زبانی در آذربایجان غربی وارد مدارس می‌شوند که دارای طایفه‌های مختلفی هستند که عملا این کودکان نیز به واسطه همین لهجه‌های متفاوت نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.این معلم می‌گوید: حالا تصور کنید معلم ترک زبان که به زبان ترکی آذری و فارسی مسلط است چطور می‌تواند با یک کودک کُرد زبان که تا بدو ورود به مدرسه با زبان فارسی آشنایی نداشته است ارتباط برقرار کند و یا برعکس.برنج‌آبادی خاطرنشان کرد: در این میان برخی کودکان نیز چندزبانه هستند و این چندزبانه بودن در استان آذربایجان غربی به مجاورت این استان با کشور ترکیه و مسافرت‌های چند ماهه مردم این استان به کشور ترکیه، بر می‌گردد.این معلم که ۱۵ سال سابقه تدریس در مدارس ارومیه را دارد، افزود: روز به روز بر تعداد کودکانی که وارد دبستان می‌شوند و به زبان فارسی آشنا نیستند و به جای آن یا به زبان مادریشان و یا زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند، بیشتر می‌شود و این امر سبب شده تا معلمان به درستی نتوانند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند.
*انتقال نامناسب مفاهیم آموزشی به کودکان چندزبانه
این معلم با تاکید بر انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان، گفت: در این صورت انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان عملا میسر نخواهد بود و کودک نیز نمی‌تواند به خوبی این مفاهیم را درک کند.برنج‌آبادی با اشاره به اینکه خود بومی استان آذربایجان غربی است و در ارومیه به دنیا آمده و بزرگ شده‌ است، ادامه داد: وجود لهجه‌های متنوع در زبان ترکی و کردی و از سوی دیگر بروز و ظهور زبان‌های کشورهای همسایه در بین مردم این استان در برهه‌های زمانی مختلف سبب شده تا در بسیاری موارد با مشکل جدی مواجه شوم.این معلم اظهار داشت: با توجه به اینکه زبان اول هر دانش‌آموز زبان مادری وی هست، باید آموزش و پرورش نیز تدابیری اتخاذ کند تا کودکان علاوه بر فراگیری زبان ملی کشور که بخشی از هویت ملی کودکان ایران زمین است، هویت شخصی و فرهنگی خود را نیز فراموش نکنند.
*۸ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دوزبانه راهی مدارس آذربایجان غربی می‌شود
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این خصوص به آرازآذربایجان گفت: سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می‌کنیم که ۸ هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دوزبانه راهی مدارس آذربایجان غربی می‌شود.فریدون سیدمصطفوی با بیان اینکه در این خصوص مشکل جدی و اساسی داریم، تصریح کرد: سال‌های سال است که نظام آموزشی با مشکل دانش‌آموزان دو و چندزبانه مواجه است.وی با بیان اینکه برای آن دسته از دانش‌آموزان دو یا چندزبانه نیز قبل از بازگشایی مدارس کلاس‌های آموزشی برگزار شده است، ادامه داد: این دانش‌آموزان عملا با زبان فارسی آشنایی نداشتند.این مسؤول با تاکید بر توجه جدی خانواده‌ها به این موضوع، تصریح کرد: لازم است تا خانواده‌ها نسبت به آموزش زبان ملی کشور به فرزندانشان، قبل از ورود به دبستان اهتمام جدی و کافی داشته باشند.سیدمصطفوی با بیان اینکه در این خصوص ۴۲۰ کلاس درس برای این دانش‌آموزان تشکیل شده است، اعلام کرد: عمدتا دانش‌آموزانی که به زبان ملی کشور که در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد، تسلط نداشته باشند در فراگیری مفاهیم آموزشی نیز دچار مشکل می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: چنین موضوعی سبب شده تا معلمان نیز دچار مشکل شده و در انتقال مفاهیم آموزشی مشکلات زیادی را متحمل شوند که این امر یکی از مشکلات جدی نظام آموزشی آذربایجان غربی است.مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی وجود ماهواره در خانه‌ها را یکی دیگر از آسیب‌هایی عنوان کرد که در این زمینه وجود دارد و گفت: این امر سبب شده تا کودکان زبان دیگری غیر از زبان مادری خود را فرا گیرند که این امر مشکلات را در مدارس چندین برابر کرده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


3 + = دوازده