کمبود سرمایه در گردش بزرگ‌ترین مشکل صنایع تبدیلی آذربایجان غربی

کمبود سرمایه در گردش بزرگ‌ترین مشکل  صنایع تبدیلی آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: جذابیت‌های سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی، تکمیلی، فرآوری و بسته بندی محصولات این بخش در آذربایجان غربی فراوان است ولی کمبود سرمایه در گردش بزرگ‌ترین مشکل صنایع تبدیلی در صنعت استان است.
اقتصادی که بر پایه بهره‌وری بالای عوامل تولید، کارآمدی توزیع و کاربرد دانش در مدیریت شکل گرفته باشد، می‌تواند پیشرفت صنعت آذربایجان غربی را به ارمغان آورده و این امر مستلزم ارتباط مؤثر فرآیند تولید علم با فرآیند تولید خواهد بود. کارآمدی مدیریت تحقیقات، انتقال و ترویج از الزامات مهم تحقق توسعه با رویکرد اقتصادی دانش بنیان است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت استان آذربایجان غربی است و با پایین آمدن نرخ بهره بانکی و تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی شاهد رونق اشتغال‌زایی و توسعه عرصه اقتصادی استان خواهیم بود.این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که جهت عبور هوشمندانه از چالش‏های اقتصاد و صنعت، تولید دانش بنیان با اتکا به منابع انسانی کارا و استفاده از فناوری‏ به عنوان اصلی‏ترین عوامل ایجاد ثروت و اقتصادی سازی تولید در حوزه صنعت آذربایجان غربی مطرح هستند.
صنعت آذربایجان غربی به دلایل مختلف در موقعیت خاصی قرار گرفته است و اگر حمایت جدی مسئولان از قشر صنعتگران در دولت یازدهم صورت گیرد بدون شک می‌توان به توسعه استان آذربایجان غربی بسیار امیدوار بود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت استان آذربایجان غربی است و با پایین آمدن نرخ بهره بانکی و تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی شاهد رونق اشتغال‌زایی و توسعه عرصه اقتصادی استان خواهیم بود.شناخت نقاط قوت، فرصت‌ها و نیز مشکلات و تنگناهای بخش صنعت می‌تواند استان آذربایجان غربی را به چشم اندازهای روشن‌تر در صنعت و صنایع وابسته تبدیلی به آن سوق دهد، چرا که صنایع وابسته به صنعت در منطقه به دلیل داشتن موقعیت منحصر به فرد، اهمیت و نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های زیر مجموعه صنایع تبدیلی و توسعه اقتصادی داشته و با توجه به تنوع زمینه های مختلف تولید و امکان تولید انواع محصولات صنعتی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، جذابیت اقتصادی ویژه ای را در پی دارد.نبود صنایع تبدیلی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان آذربایجان غربی است و احداث کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی و تبدیل مواد اولیه و خام به کالاهای با ارزش افزوده بالاتر با اندکی حمایت دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در کوتاه مدت امکان پذیر است و می‌تواند ثروت ملی را نیز افزایش دهد.با بررسی پتانسیل‌های موجود در صنعت استان و پیشرفت فناوری و صنایع، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در این زمینه، با توجه به آثار مستقیم و غیر مستقیمی که در بخش صنعت بر جای می‌گذارد، از اهمیت زیادی در رشد اقتصادی استان برخوردار می‌سازد.
جذابیت‌های سرمایه گذاری در بخش صنعت و صنایع تبدیلی، تکمیلی، فرآوری و بسته بندی محصولات این بخش از قبیل کنسانتره، آب میوه، سبزه پاک کنی، سردخانه میوه و صنایع غذایی در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی محسوب می‌شود.
طبق اعلام رسمی مسئولان، درجه بندی و بسته بندی میوه‌جات، پودر گوجه فرنگی، بسته بندی بذر، سرد خانه بالای صفر کنترل اتمسفر یک، تولید کودهای بیولوژیک، خوراک دام، کشتارگاه مرغ، تولید سرکه خوراکی، بسته بندی خشکبار، تولید و بسته بندی انواع تخمه، عرقیات گیاهی و تولید کود آلی از فضولات مرغداری‌ها از جمله این طرح‌ها بود.با بهره برداری از این طرح‌ها که شامل شیر پاستوریزه، سردخانه بالای صفر، سرکه خوراکی و پنیر پاستوریزه با ظرفیت تولید سالانه ۳۶ هزار تن در سال است، زمینه اشتغال زایی برای ۱۲۸ نفر در این شهرستان‌ها فراهم شده است در حالی که اکنون آمار و ارقام‌ها رشد قابل توجهی را در این بخش نشان می‌دهد. این در حالی است که ایجاد صنایع تبدیلی با توجه به تولید محصولات مختلف در آذربایجان غربی یک امر ضروری است و ایجاد این صنایع موجب ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری می‌شود.
از سوی دیگر، استان آذربایجان غربی به دلیل زیرساخت‌های توسعه یافته در حوزه های مخابرات، برق، جاده، راه آهن، فرودگاه، بازار گسترده داخلی با جمعیت ?? میلیون نفری و دسترسی سریع به کشورهای منطقه با جمعیت ??? میلیون نفری، وجود نیروی انسانی آموزش دیده، کارآ و با صرفه اقتصادی، هزینه های پایین تولید و خدمات عمومی شامل نهاده‌ها، مواد اولیه، انرژی، حمل‌ و نقل، ارتباطات و دستمزد، وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحقیقات کشاورزی به عنوان تأمین کننده نیروی متخصص این بخش دارای شرایط ویژه ای برای گسترش صنایع تبدیلی از قبیل کنسانتره، آب میوه، سبزه پاک کنی، سردخانه میوه و صنایع غذایی است.
این در حالی است که در سال‌های گذشته تنها برای ۴۸ طرح صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان مجوز فعالیت صادر شده است و میزان سرمایه گذاری در این طرح‌ها ۵۸۹ میلیارد ریال بود. این در حالی است که صنایع تبدیلی و تکمیلی از میزان بیکاری‌های دایمی و فصلی در مناطق روستایی می‌کاهد و زمینه مناسبی برای توسعه مناطق روستایی را فراهم می‌آورد و به افزایش تولیدات روستایی و ایجاد فرصت‌های شغلی منجر خواهد شد.
از سوی دیگر، اشتغال مولد و پایدار در بخش صنعت استان با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال مدیریت جهادی قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت. افزایش صادرات غیرنفتی با صنایع تبدیلی میسر است و افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری در بخش صنعت و تأثیر فراوان در افزایش صادرات غیرنفتی را باید از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 15