کمبود آب و عدم حضور بهیاران از مهمترین مشکلات عشایر است

کمبود آب و عدم حضور بهیاران از مهمترین مشکلات عشایر است

گروه گزارش: تور خبری، با حضور خبرنگاران و مسولین محترم با هماهنگی اداره امور عشایر آذربایجان غربی و همکاری جهاد کشاورزی استان برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با زندگی سخت عشایری و اقدامات اداره کل عشایر در تاریخ ۸ مرداد ماه سالجاری برگزار شد. یکی از عشایران استان گفت: از عمده مشکلات عشایر، کمبود آب شرب و نبود بیمه برای زمان بازنشستگی آن ها است.
مهر داد پیغامی، تصریح کرد: با گذشت بیش از یک ماه هنوز از سازمان بهداشت و بهداری ها به آن ها مراجعه نشده است، دیشب یکی از دختران عشایر بیمار شده بود و مجبور شدیم راه یک ساعته و نیم را برای رساندن وی به درمانگاه طی کنیم.
به گزارش آرازآذربایجان ، مدیر کل اداره امور عشایر در تور خبری که با حضور معاون امور بانوان و خانواده استاندار و‌ جمعی از خبرنگاران به مناطق عشایر نشین برگزار شد، اظهار داشت: ما به عشایر علاقمند هستیم زیرا آن ها انسان های بسیار صادق و بی آلایشی هستند، و روابط آن ها با مسولان نیز بر پایه صداقت است.
بهرام زینال زاده، با اشاره به اینکه جمعیت عشایر ۳٫۴ جمعیت استان را تشکیل می دهند، بیان کرد: جمعیت عشایر استان در حدود ۱۰۴ هزار نفر بوده که ۲۵ درصد تولیدات دامی استان را تامین می کنند.
این مسوول در ادامه افزود: در سالجاری یک میلیارد تومان تسهیلات برای امور پرورشی دام به عشایر استان تخصیص یافته است و‌ اقداماتی را نیز برای تامین آب شرب آن ها انجام خواهیم داد.
وی بیان کرد: ۱۶ هزار گوشت و ۵۰ هزار تن شیر توسط عشایر آذربایجان غربی تولید می شود.
وی با بیان اینکه توزیع هر گونه نهاده به عشایر توسط شرکت های تعاونی انجام می گیرد، گفت:اداره امور عشایر ۲۰ میلیارد تومان وام در اختیار عشایر استان قرار داده است و این در حالی است که از سهم ۴۵ درصدی ۲۰۰ میلیارد تومانی آن محقق شده است و علی الحساب ده درصد در اختیار روستاییان قرار گیرد.
زینال زاده، با اشاره به اینکه در اقتصاد خانوارهای عشایری نقش خانم ها بسیار ‌پررنگ‌تر از آقایان است، عنوان کرد: در بحث سواد خانم های عشایری سطح سواد آن ها بسیار پایین بوده و معمولا دختران تا مقطع ابتدایی ادامه تحصیل می دهند.
وی عنوان کرد: مهارت آموزی در کنار تحصیل از اهمیت بسیاری برای عشایر نشینان به خصوص زنان برخوردار است لذا با سازمان فنی حرفه ای مذاکره ای در خصوص اعزام مربی به مناطق عشایری خواهیم داشت.
زینال زاده در پاسخ به یکی از عشایر نشینان استان که خواستار استفاده از احشام برای تردد در مسافت های دور از گله تا چادر بودند، گفت: متاسفانه برخی از عشایر از این فرصت برای قاچاق استفاده می کنند، از این رو با مذاکره هایی که داشتیم، عشایر می توانند با اطلاع مرزبانی تا مسافت مشخصی احشام می توانند تعلیف کنند.
وی همچنین در پاسخ به عدم وجود سرویس بهداشتی در مناطق عشایر نشین، عنوان کرد: امکانات عشایر محدود بوده لذا لازم است خود عشایر نیز در زمینه تامین امکانات برای خود اقدام کنند، البته در خصوص سرویس بهداستی، سال گذشته ۲۰۰ مورد توسط سپاه پاسداران توزیع شد و امسال نیز برای سایر مناطق در نظر گرفته شده است.
وی افزود: عشایر باید در بحث حمام و فانوس های خورشیدی خود نیز خریداری کند زیرا امکانات عشایر محدود بوده و فقط ۵۰ درصد اعتبار عشایر که ۶ میلیارد است تخصیص می یابد.
*مادران، نقش مهمی را در اقتصاد جامعه عشایری دارند
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری در دیدار با خانواده های عشایر بیان کرد: هدف از این سفر و دیدار با خانواده های عشایر شناسایی مشکلات عشایر است.
شهلا تاجفر، عنوان کرد: نگین کوهستان های ما مادران عشایری هستند که با تلاش های خود زندگی را در کوهستان و در دل جامعه جاری می کنند.
وی, ایجاد بازار محصولات عشایر را از مهمترین امورات خوانده و بیان کرد: غرفه ای را در اختیار عشایر قرار دهیم در محلپنجشنبه بازار در راستای تقویت فروش محصولات عشایری تا بهبودی را در این زمینه شاهد باشیم.
تاجفر گفت: طرحی با همکاری وزارت آمورش پرورش، استانداری، اداره امور عشایر در راستای استفاده از مربیان بومی، بالای دیپلم به عنوان سواد آموزی استفاده شود.
وی عنوان کرد: برای ارتقای سطح بازار باید از علاقمندی مردم منطقه تولید شود.
وی با رساندن پیغام استاندار به عشایر، تصریح کرد: استاندار ، هرگونه اقدامی لازم باشد برای ساماندهی عشایر حتما اقدامات لازم انجام می_شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 3 =