لبهای خشکیده دریاچه ارومیه تر شد!

لبهای خشکیده دریاچه ارومیه تر شد!

آرازآذربایجان،پنجم اسفند ماه سال گذشته بود که فاز نخست سامانه انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه با حضور رییس جمهور افتتاح شد.با افتتاح این سامانه در فاز اول سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می شود.
باگذشت چندین هفته از رهاسازی آب به پیکر بی جان دریاچه، تاحدودی لب های خشکیده دریاچه تَر شد و امید ها برای احیای دریاچه زنده شد.
رسیدن آب به پیکرخشکیده دریاچه ارومیه در کنار شادی مردم و زنده کردن خاطره های مردم آذربایجان منجر به حضور گردشگران نوروزی در دریاچه ارومیه شد.
حضور مسافران نوروزی نشانه خوبی است که در آینده؛ با احیای دریاچه ارومیه و توسعه زیر ساخت ها گردشگری استان روزهای خوبی را شاهد باشد.
اگر چه دریاچه ارومیه از حال احتضار بیرون آمده اما شرایط فعلی آن با روزهای پُر آب خود فاصله دارد و نمی توان به این وضعیت دریاچه دلخوش کرد چرا که روزهای گرم تابستان را در پیش داریم که شرایط را سخت تر خواهد کرد.
جلالی از شهروندان ارومیه ای که به همراه خانواده در دریاچه ارومیه حضور داشت، افزود: از کردستان میهمان داشتیم شنیدیم که کمی آب دریاچه ارومیه افزایش یافته برای همین به همراه مهمان های خود برای دیدن دریاچه آمدیم.
وی تصریح کرد: دیدن آب در دریاچه واقعا موجب شادی می شود امیدواریم به زودی سایر طرح های که دولت برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته است به سرانجام برسد و دوباره زنده شدن دریاچه ارومیه را شاهد باشیم.
خانم محسنی که اهل ارومیه و ساکن تهران است افزود: نابودی دریاچه ارومیه موجب از بین رفتن زندگی میلیون ها انسان می شود بنابراین احیای دریاچه یک نیاز و ضرورت است.
وی تصریح کرد: دیدن دریاچه پر آب به یک آرزو تبدیل شده بودو شرایط فعلی و رهاسازی اب امید بخش است چرا که پاییز من دریاچه را دیدم می توان گفت به طور کامل خشک شده بود.
وسعت دریاچه ارومیه افزایش یافته است
محمدصادق معتمدیان ، استاندار آذربایجان غربی در حاشیه بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: وضعیت دریاچه نسبت به مهرماه سال گذشته بهبود یافته و وسعت آن ۳۱۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: همچنین تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین برآورد صورت گرفته به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۲۶ سانتی متر رسیده است.
استاندار آذربایجان غربی در خصوص میزان حجم آب موجود در دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر این دریاچه بیش از یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد.
معتمدیان با بیان اینکه طبق قولی که داده ایم در سال جاری هر سه ماه یک بار طرحی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه افتتاح می کنیم، ادامه داد: احداث سد چپرآباد دوباره با پیمان سپاری از سر گرفته شده و عملیات اجرایی آن به سرعت آغاز شده است.
وی گفت: همچنین مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه که پساب بهداشتی آن به سمت دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد، در موعد مقرر به بهره برداری خواهد رسید.
دبیرکارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد: اتمام این طرح ها در کنار اجرای طرح های نرم افزاری و کاهش مصرف، موجب می شود که احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری به خود بگیرد.
اصلاح الگوی کشت باید به جد دنبال شود
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط فعلی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل خود قابل قبول است و می توان به احیای دریاچه ارومیه امید داشت.
وی با اشاره به اینکه در کنار انتقال آب به دریاچه ارومیه باید سایر اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز به درستی دنبال کنیم، اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت و ترویج آبیاری قطره ای و تحت فشار با هدف صرفه جوی در مصرف آب های زیر زمینی، باید جدی گرفته شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با افتتاح و بهره برداری تصفیه خانه های فاضلاب ارومیه و تبریز در آینده نزدیک و انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب این دوشهر سالانه به میزان قابل توجهی آب به دریاچه انتقال می یابد.
حجت الاسلام ذاکر ادامه داد: دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تمام توان و ظرفیت برای احیای دریاچه ارومیه تلاش می کنند چرا که زندگی میلیون ها انسان به احیای دریاچه ارومیه وابسته است.
هرچند جاری شدن آب در رگ های خشک شده دریاچه ارومیه در روزهای اخیر، امید ها را برای احیای دریاچه ارومیه زنده کرد و نشان داد احیای دریاچه آرزویی محال نیست؛ اما برای احیای دائمی دریاچه و پایداری شرایط، باید سایر طرح های انتقال آب به دریاچه ازجمله افتتاح فازهای بعدی سد کانی سیب، بهره برداری از فاضلاب ارومیه و تبریز ، طرح های صرفه جویی در مصرف آب، الگو های کشت و آبیاری در کمترین زمان ممکن اجراو به بهره برداری برسد، چرا که انتقال آب از سد کانی سیب به تنهایی موجب احیای دائمی دریاچه ارومیه نخواهد شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


4 + دو =