گزارش//

پیوند زبان شعر شاعران ارومیه با آرمان های انقلاب

پیوند زبان شعر شاعران ارومیه با آرمان های انقلاب

گروه گزارش:(گزارشی از عصر شعر انقلاب اسلامی در حوزه هنری آدربایجان غربی به مناسبت سی هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه هنری آذربایجان غربی – ارومیه)
هنرمندان در طول تاریخ نقش ویژه‌ای در انتقال ارزش‌ها به سایر افراد جامعه دارند، آنها با استفاده از هنر و آثار خود می‌توانند ناگفته‌ها را به مردم منتقل و اندیشه‌های انقلاب را ماندگار کنند، به تعبیری »زبان هنر گویاترین زبان هاست«. هنرمندان اندیشه¬سازانی هستند که هم در ایجاد حرکت در تاریخ نقش آفرین بوده¬اند و هم هنر و آثارشان ماندنی است از این روست که هیچ اندیشه¬ای بی هنر ماندنی و آفریننده نیست. شاعران از جمله هنرمندانی هستند که در طول تاریخ با ساختن شعر و خلق آثاری گرانبها، رسالت هنر را به اثبات رساندند و در اشاعه هنر اسلامی و انقلاب اسلامی نقش بسزایی ایفا کرده¬اند.
اگر امروز شاهد ماندگاری حماسه مردم به ویژه جوانان در دوران انقلاب اسلامی هستیم به واسطه هنرمندان از جمله شاعرانی است که رشادت ها را به نظم و تصویر کشیدند و ظاهر عالم با عالم معنا را پیوند دادند. بدون اغراق نیست اگر بگوییم »شعر« تواناترین و زیباترین وسیله »هدایت ملتها« و »امید آفرینی« نسبت به آینده است که جوشش، حرکت و تکاپو را به ملت ها می بخشد، لذا انقلاب و جامعه ‏اسلامی برای برقراری ارتباط و ابلاغ مکنونات قلبی خود به مخاطبان به سروده ها و هنر فاخر و برجسته نیاز دارد. با توجه به اینکه »حوزه هنری؛ نماد فرهنگی انقلاب« نهادی است که مبتنی بر آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی تشکیل شده و رسالت اصلی آن هدایت هنر به سمت ارزش های اسلامی و انقلابی است، حوزه هنری استان آذربایجان غربی نیز بر این اساس در جریانات روز انقلاب اقدام به برگزاری ویژه برنامه های مختلفی می کند، برنامه هایی که پاسخگوی دغدغه های فرهنگی جامعه و به وجود آورنده جریانی تاثیرگذار پیرامون یک موضوع یا مسئله است. در این راستا مراسم »عصر شعر انقلاب« با عنوان »میثاق با فجر« به منظور گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ارج نهادن به شعرایی که در پیوند نسل¬ها اثرگذار بوده¬اند، به همت حوزه هنری، بسیج هنرمندان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بعد از ظهر ۲۰ بهمن در محل سالن اجتماعات حوزه هنری استان برگزار شد. در این محفل شاعرانه شعرای انقلابی به شعرخوانی پرداختند و حال و هوای خاصی را در این محفل به‌ وجود آوردند؛ شاعرانی که به حق رسالت را به خوبی انجام داده اند. علی محمدیان، محمود عالمی، یاسین حاجی زاده، امین گنج پرور، رویا شاه حسین زاده، محمد صفری، وحید طلعت، اکبر حبیبی »باریش«، علی حبیبی، علی شجاع، علی صلاحلو و … و شاعر نوجوان سیزده ساله»شایان کرم¬زاده«.*انقلاب اسلامی ایران سرآغاز راهی نو در دنیای کنونی
سخنران اول مراسم که فرمانده سپاه شهداء، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیرکل صدا و سیمای استان و رئیس سازمان بسیج هنرمندان و جمعی از نویسندگان، اصحاب رسانه و شعرای استان حضور داشتند و تمام صندلی‌های سالن تا قبل از شروع جلسه پر شده بود، رئیس حوزه هنری استان آذربایجان غربی بود.
احد هوشمند سخنان خود را اینگونه آغاز کرد، انقلاب اسلامی ایران سرآغاز راهی نو در دنیای کنونی بود که با تکیه بر اسلام ناب محمدی و به پیشوایی مردی از تبار پیامبر اعظم شکل گرفت. او انقلاب اسلامی را نه صرفا به عنوان یک رویداد تاریخی و محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص بلکه به عنوان جبهه فرهنگی مدافع حقوق معنوی و کمال جویانه انسان ها در برابر جبهه سلطه جو و منحط غربی عنوان کرد. رئیس حوزه هنری استان یادآور شد: ما خوشحالیم که امروز در جمع شاعران و نویسندگانی قرار داریم که با شعر، قلم و اندیشه های خود نشان داده اند که همیشه بر مدار انقلاب و در خط انقلاب هستند. هوشمند سخنان خود را اینگونه پایان داد از خداوند می خواهم که همیشه بر افق و مدار ولایت باشیم و راه انقلاب و شهیدان را ادامه دهیم.
*انقلاب اسلامی؛ انقلاب فرهیختگان و نخبگان است
سپس نوبت به فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی رسید. سردار عابدین خرم شاعران را سرمایه های معنوی اجتماعی عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی؛ انقلاب فرهیختگان و نخبگان است و پیام و رسالت جهانی دارد. وی با بیان اینکه شعر و ادبیات با زنده نگه داشتن مجاهدت های مجاهدان راه خدا و گرامی داشتن ارزش های انقلاب اسلامی سهم بسزایی و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است، افزود: پیام این انقلاب را تنها از طریق زبان هنر می توانیم به دنیا صادر کنیم. خرم زبان هنر را بهترین زبان انتقال دستاوردهای انقلاب برشمرد و افزود: زبان »هنر« زبان »قومیت، جمعیت و جغرافیا« نیست بلکه زبان مشترک تمام جوامع انسانی است. فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی سپس نقش و تاثیرگذاری مقام معظم رهبری در هدایت و راهنمایی شاعران را خاطرنشان کرد. وی با بیان اینکه شاعران گل ها و رویش های انقلاب هستند، اظهار کرد: هنر متعهد و انقلاب اسلامی پیوند ناگسستنی دارند، چرا که هم هنر در خدمت انقلاب اسلامی قرار دارد و هم انقلاب اسلامی به هنر بها می‌دهد و در این میان شعر و ادبیات یکی از رشته مهم هنری است که مورد توجه خاصی قرار گرفته است. خرم متذکر شد: در عرصه های هنر مشکل داریم اما در ادبیات، شعر، پایداری و مقاومت شاهد فعالیتهای خوب شعرا و ادیبان هستیم به طوری که تولیدات ادبی به سمت کمال می رود.
*بعد از انقلاب اسلامی آثار ادبی شاخصی به زبان ترکی پدید آمد
سپس مسئول انجمن شعر ارومیه در خصوص ماهیت شعر انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت. حمید واحدی اظهار کرد: به علت محدودیت های اعمال شده در دوران اختناق رژیم پهلوی، آثار مکتوب ادبی شاخصی به زبان ترکی وجود نداشت به همین دلیل بعد از انقلاب در زمینه سرودن اشعار به زبان ترکی گام های تازه ای برداشته شد.
واحدی خاطرنشان کرد: تشکل اولین هسته شعر انقلاب اسلامی پس از پیروزی در حوزه هنری اتفاق افتاد، حلقه شعری که در مدت کوتاهی با حضورچند چهره پرشور و تاثیرگذار به کانون مواج و حرکت آفرین شعر انقلاب تبدیل شد و توانست پل پیوندی باشد برای تبدیل شور و شعور و شعار انقلاب، به شعر انقلاب. وی یادآور شد: اما از جهت محتوا، عناصری که در شعر انقلابی به کار برده می¬شود قبل از انقلاب یا نبوده و یا کمرنگ بوده است، به عنوان مثال مسئله شهادت، موعود، ظلم ستیزی، حمایت از فلسطین و استفاده از تلویحات دینی و الگوهای مذهبی عناصری هستند که در شعر انقلاب بسیار تاثیرگذارند و در واقع یکی از اتفاقات مهم در حوزه ادبیات پایداری همین بود که واژه های جدیدی در حوزه شعر و داستان بخصوص در شعر، وارد شد.
*رونمایی از نرم افزار چند رسانه ای انقلاب اسلامی در ارومیه
در ادامه این مراسم از نرم افزار چند رسانه ای انقلاب اسلامی رونمایی شد. حجت الاسلام محمد داداش زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: این نرم افزار برای نخستین بار در کشور و در مدت یک سال توسط واحد تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان و به همت مهندس «هادی مختاری پر» طراحی شده است. مهندس هادی مختاری پر نیز طی سخنان کوتاهی گفت: نرم افزار «تاریخ انقلاب اسلامی در ارومیه» در استان آذربایجان غربی را به روایت اسناد، بخش کتاب‌های چاپی و سایر بخش ها تبیین کرده است.مصطفی قلیزاده علیار (دبیر و مجری عصر شعر انقلاب) نیز ضمن تشکر از زحمات مهندس هادی مختاری پَـر طراح نرم افزار انقلاب اسلامی، گفت: مهندس هادی مختاری پر از جوانان نخبه و مبتکر ارومیه¬ای است که پارسال در »کنگره جهانی اقتدار در تهران« مورد تقدیر واقع شد.آنگاه از نرم افزار انقلاب اسلامی رونمایی شد.این مراسم با تجلیل از شاعران، نویسندگان و رسانه¬های فعال در موضوع حماسه ۹ دی به پایان رسید. دکتر محمدعلی ضیایی، دکتر سعید سلیمانپور، علی رزم آرای، علیرضا نیکزاد، علی شجاع، محمد میلانی، رویا شاه حسین¬زاده، زهرا کریم¬زادگان،زینب عسگری، ژیلا مرادی، خانم لک، زهرا لطفی، محمد صفری، یاسین حاجی_زاده، اکبر حبیبی باریش، علی حبیبی، وحید طلعت، امین گنج پرور، مصطفی قلیزاده علیار، و … جزو شاعران و نویسندگان؛ و ابراهیم آقازاده، محمدرضا مقتدر، لعیا نورانی، علی علیزاده، جواد قلیزاده علیار، احمد اسدی، سجاد امیرکردلر و هادی پورافشار از اصحاب رسانه استان بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.گفتنی است در این برنامه نویسنده پیشکسوت و پژوهشگر پرتلاش استان جناب استاد بهمن بهرام¬پور یکی از کتابهای خود را امضا و به سردار خرم تقدیم کرد.همچنین هنرمند معروف عاشیق علی عابدینی یکانی در بخشی از برنامه به اجرای موسیقی حماسی و با خواندن اشعار انقلابی و با ساز و آواز پرداخت و حال و هوایی پرشور به مراسم بخشید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 6