کلنکی که بی موقع بر زمین خشک و خالی فرود آمده است

کلنکی که بی موقع بر زمین خشک و خالی  فرود آمده است

گروه گزارش: بحث احداث ایستگاههای آتش نشانی و توزیع متوزان آن در سطح شهر امری است که در موفقیت نیروهای آتش نشانی تأثیر به سزایی داشته و می تواند اموال و جان شهروندان را از خطرات و حادثه های ناگهانی و ناگوار که به وقوع می پیوندند حفظ کند.
توسعه متوازن ایستگاههای آتش نشانی علاوه بر اینکه در سطح شهر باشد باید در بخشها و دهستانها نیز مدنظر قرار بگیرد چراکه علاوه بر هزینه بودن انتقال نیروها و امکانات به روستاها مسئله مسافت و دوری آنها نیز می تواند باعث تأخیر در امر امدادرسانی و بعضا از دست دادن جان انسانها شود، مسئله ای که باید مسئولان امر اعم از مدیرکل امور روستایی استانداری و فرمانداری پیگیر آنها باشند.
در ارومیه با توجه به گسترش شهر در سالهای اخیر و ایجاد محله های جدید نیاز به ایستگاههای آتش نشانی جدید احساس می شود.
یکی از این محله ها منطقه البرز، فرهنگ، خیابان برائتی و محله های اطراف است که علی رغم اینکه در مهرماه سال ۹۲ کلنگ احداث ایستگاه البرز برای پوشش این مناطق توسط محمد حضرت پور شهردار ارومیه زده شد اما تا به امروز هیچگونه اقدامی عملی نشده است و تنها زمین خشک و خالی از آن کلنگ زنی به یادگار مانده است و باید در این بین کلنگ را مقصر دانست که چرا بی موقع بر زمین خشک و خالی و بی برنامه فرود آمده است.
ایستگاه البرز ایستگاهی است که علاوه بر محلات مذکور می تواند با توجه به موقعیت خویش روستاهای موجود در جاده اشنویه و مهاباد را پوشش داده و بسیار تأثیرگذار باشد.
اما چرا عملیات اجرایی احداث این ایستگاه علی رغم اینکه ۱۵ ماه از کلنگ زنی آن سپری می شود، پیگیری نمی شود خود جای سؤال دارد که نوعی حس مسئولیت در قبال جان شهروندان را می طلبد، چرا که هر لحظه امکان وقوع حادثه و آتش سوزی وجود داشته و با توجه به گسترش شهر ارومیه و وجود ترافیک امکان رساندن سریع نیروها به محل حادثه در برخی مواقع فراهم نمی شود.
مسئله ای که باید مسئولان شهرداری و سازمان آتش نشانی ارومیه آن را پیگیر شده و فکری به حال روزهای بحرانی بکنند.همچنین یکی از مهمترین عوامل موفقیت نیروهای آتش نشانی مقوله داشتن امکانات و بحث عدم فرسودگی آنهاست که این مورد نیز باید با پیگیری های مسئولان آتش نشانی و شهرداری در ارومیه رفع شود چرا که وضعیت مطلوبی در این خصوص وجود ندارد.
*هزینه های کلان، مانع افتتاح ایستگاه البرز شد
ابراهیم شاد قوشچی با توجه به ضرورت ایستگاههای جدید آتش نشانی گفت: در ارومیه ۱۵ ایستگاه آتش نشانی لازم است که هم اکنون ۹ ایستگاه داریم که با برنامه ریزی های صورت گرفته قصد داریم که در سال ۹۴ همه کمبودها را جبران کنیم.
وی اظهار کرد: از زمانی که مسئولیت آتش نشانی ارومیه را تحویل گرفته ام دو ایستگاه شهرک گلمان و المهدی را افتتاح کرده ایم و ایستگاه کشتارگاه را نیز تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد اما در بحث ایستگاه البرز می توان گفت که وضعیت این ایستگاه تاکنون پیگیری نشده است.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه از آغاز عملیات احداث ایستگاه البرز در سال ۹۴ و افتتاح آن در این سال خبر داد و افزود: شاید به جهت هزینه های کلان بوده است که عملیات احداث ایستگاه البرز تاکنون آغاز نشده است. و من دقیقا نمی دانم که چرا مسئولان قبلی آن را پیگیری نکرده اند.
شاد قوشچی بر ضرورت احداث ایستگاههای جدید در دهستانها و بخشهای شهرستان ارومیه تأکید کرد و گفت: ایستگاههای آتش نشانی در دهیاری ها و بخشها باید ایجاد شود و کارهای آن و بودجه آنها نیز باید از مدیرکل امور روستایی استانداری و فرمانداری ارومیه پیگیری شود.
به گفته وی عملیاتهای آتش نشانی در مسافتهای طولانی هزینه بر بوده به طوری که هر دقیقه عملیات نیروهای آتش نشانی از اعزام تا بازگشت ۶۰۰ هزار ریال هزینه برای سازمان دارد .*فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان آتش نشانی ارومیه
شاد قوشچی از فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان آتش نشانی ارومیه خبر داد و افزود: در تمام شهرهای ایران کمبود امکانات آتش نشانی اعم از ماشین آلات و نیروی انسانی وجود دارد اما با توجه به استفاده بهینه از امکانات موجود سعی داشته بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه دهد و اخیراً نیز نردبان ۵۳ متری خریداری و تهیه شده است که کمک شایانی برای اجرای برنامه های امداد و نجات خواهد کرد.
وی تصریح کرد: میانگین رسیدن نیروهای امدادی در شرایط عادی حداکثر ۵ دقیقه است که بسته به شرایط جوی و ترافیک و فاصله با ایستگاههای آتش نشانی که چرا ممکن است حادثه در روستاها اتفاق بیافتد و زمان طولانی تری را برای رسیدن به آن مکان طی بکنیم.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه با تأکید بر رعایت معیارهای استاندارد از منظر آتش نشانی در ساخت مجتمع های مسکونی و آپارتمانها خاطرنشان کرد: واحد پیشگیری آتش نشانی نظارت جدی بر رعایت معیارهای مدنظر آتش نشانی در مجتمع های مسکونی مانند کپسول آتش نشانی، آسانسورهای استاندارد، ژنراتور و … دارد و خواهشمندیم در صورت وقوع تخلفات این سازمان را مطلع کنند تا به صورت قانونی پیگیر مسائل آن شویم.
وی اظهار کرد: از ۴۰۰ تماس روزانه ای که با این سازمان برقرار می شود تعداد ۷ الی ۸ مورد منجر به عملیات می شود و از مزاحمان تلفنی خواهشمندیم با مزاحمتهای خود وقت و انرژی این سازمان را نگیرند تا بتوانیم امدادرسانی سریع را شاهد باشیم.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه با بیان اینکه تا همراهی رسانه ها نباشد این سازمان در برنامه ها و اهداف خود به موفقیتی رضایتمند دست نخواهد یافت گفت: یکی از مهمترین اولویتهای آتش نشانی ارومیه در نیمه دوم سال جاری و همچنین مهمترین اولویت این سازمان در سال ۹۴ بحث آموزش و فرهنگسازی است که توجه جدی به این موضوع داشته و با مشارکت اقشار مختلف و تعامل با انها و افزایش آگاهی و دانش سعی در ایجاد پیشبرد در برنامه های پیش بینی شده داریم و در این خصوص آموزش در مدارس را به طور ویژه پیگیری دنبال می کنیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


دو + = 10