گزارش//

کشتار غیر مجاز دام سلامت سفره های مردم را تهدید می کند

کشتار غیر مجاز دام سلامت سفره های مردم  را تهدید می کند

گروه گزارش: صرف‌نظر از حجم گوشت مصرفی به صورت سالانه، آنچه بیشترین اهمیت را دارد، تهیه گوشت از مراکز مجاز است. همه پزشکان و متخصصان طب سنتی و نوین، کارشناسان مواد غذایی و بهداشت عمومی در این زمینه متفق‌القول هستند که مصرف گوشت ناسالم، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف و خطرناک را بیشتر می‌کند.
خرید گوشت از مراکز غیرمجاز بیماری‌زا و خطرناک است
شکیبا خانی یک کارشناس صنایع غذایی بر لزوم تهیه انواع خوراکی به ویژه گوشت قرمز از مراکز مجاز و بهداشتی تاکید کرد و گفت: شاید خانواده‌ها به ویژه سرپرست خانوارها ندانند، خرید گوشت از مراکز غیرمجاز تا چه اندازه بیماری‌زا و خطرناک است لذا باید در این زمینه اطلاعات کافی به آنها ارائه شود، تا خرید سالم و مناسب داشته باشند.
وی با بیان اینکه برخی افراد سودجو گوشت های ناسالم با نرخ پایین عرضه می کنند ادامه داد: روشن است، برخی از خانواده‌ها در دام این افراد گرفتار می‌شوند، حال آنکه نمی‌دانند چه اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند.
این کارشناس مواد غذایی با بیان اینکه واضح است گوشت قرمز و فرآورده‌های آن پروتئین، مواد معدنی و اسیدآمینه‌ داشته و موردنیاز هر فردی است، ادامه داد: اما همین گوشت که تا این حد مفید و ضروری است، اگر در شرایط غیربهداشتی ذبح و عرضه شود، تهدید جدی علیه بهداشت عمومی است و موجب شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه ده‌ها عامل برای بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد، گفت: اغلب این بیماری‌ها از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده‌های خام دامی آلوده از جمله گوشت به انسان قابل انتقال است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: کشتار دام در خارج از کشتارگاه، در معابر عمومی و شهری علاوه بر اینکه بهداشت عمومی را به مخاطره می‌اندازد، یک کار ضدفرهنگی به شمار می‌رود و تبعات مخرب زیادی را به بار می‌آورد.
خانی با بیان اینکه این موضوع جلوه‌ای از عدم رعایت اصول زندگی شهری بوده و نقض حقوق شهروندان است، اضافه کرد: مردم باید برای مقابله با کشتارهای غیراصولی مشارکت داشته باشند و مواردی که مشاهده می‌کنند به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهند.
لزوم تهیه گوشت قرمز از مراکز مجاز و بهداشتی
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب‌کریمه‌کنگو، گوشت قرمز را فقط از مراکز تحت‌نظارت و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند و به وجود مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها توجه داشته باشند.
سیدامید خلیل‌زاده با بیان اینکه، شهروندان باید بدانند، کشتار غیرمجاز و خارج از کشتارگاه و بدون پوشش ایمنی، از راه‌های انتقال این بیماری به شمار می‌رود، گفت: آگاهی‌های لازم در این زمینه باید به مردم داده شود.
وی ضمن اشاره به اینکه با هدف جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز نشست‌ها و تعاملاتی با رییس کل دادگستری آذربایجان غربی و دادستان ارومیه برگزار شده است، ادامه داد: نتایج این جلسه به زودی اعلام خواهد شد، چون ارتباط مستقیم با سلامتی مردم دارد.
خلیل‌زاده با بیان اینکه، لازم است، شهروندان در ارتباط با بیماری تب کِریمه کنگو آگاهی لازم را داشته باشند، ضمن اشاره به اینکه بیماری فوق با کنه به انسان منتقل می‌شود، ادامه داد: این نهاد در عید سعید قربان برای پیشگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا، دام‌های قربانی شهروندان را در کشتارگاه‌ها به صورت رایگان کشتار می‌کرد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت آشنا شدن آحاد مردم با علائم این بیماری، گفت: این بیماری به جز تبِ مختصر و گذرا اغلب هیچ علائمی در دام‌ها ندارد، بلکه ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، در این مواقع انجام کارهایی چون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده دام‌ها ممکن است سبب انتقال بیماری شود.
خلیل زاده گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده را از راه‌های انتقال بیماری عنوان کرد و گفت: از راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری می‌توان به سم‌پاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت، رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی اشاره کرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا؛ گوشت قرمز صرف‌نظر از اینکه، از انواع ویتامین‌ و مواد معدنی برخوردار بوده و مهم‌ترین نیازهای بدن انسان را تامین می‌کند، چنانچه از مراکز مجاز تهیه نشود، منشاء مشکلات بسیار زیادی خواهد شد بنابراین لازم است، ضمن برنامه‌ریزی برای مصرف درست و اصولی، از مجاز بودن مراکز عرضه نیز اطمینان حاصل شود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


3 × دو =