اوباشان مجازی را چه کسی مهار خواهد کرد

اوباشان مجازی را چه کسی مهار خواهد کرد

گروه اجتماعی: فضای مجازی ابزاری است که همزمان با قرار دادن امکانات ارتباطی در اختیار کاربران می تواند بستری برای شکل گیری برخی تخلفات، جرایم و بی اخلاقی ها باشد.
از این رو بسیاری از فضای مجازی به عنوان شمشیری دودم یاد می کنند که در کنار امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، ممکن است برای آنان آسیب ها و تهدیدهایی را نیز به همراه داشته باشد. یکی از این آسیب ها فعالیت نامتعارف برخی کاربران در فضای مجازی است کاربرانی که در اصطلاح از آنان به عنوان»اوباش مجازی« یاد می_شود.
قرار دادن فیلم ها و عکس های مغایر اصول اخلاقی که می تواند روح و روان جامعه را خدشه دار سازد و به ویژه بر افکار قشر نوجوانان و جوانان تاثیر منفی بگذارد، از جمله اقدامات افراد اوباش در فضای مجازی است. در این میان ، نقد ونظرها پیرامون چگونگی برخورد با چنین آسیب_هایی در فضای مجازی، همواره طی چند سال گذشته به ویژه با روی کار آمدن فضاهای مجازی مبتنی بر تلفن همراه میان مسوولان و نهادهای متولی وجود داشته است.
فیلترینگ یکی از راهکارهایی است که برخی در برخورد با فضای مجازی بر آن تاکید دارند. کارشناسان اما بر این باورند که راه مقابله با آسیب_های موجود در فضای مجازی نه ایجاد محدودیت ، بلکه فرهنگ سازی و آموزش به جامعه است.
آنان معتقدند در کنار فرهنگ سازی در خصوص نحوه استفاده کاربران از فضای مجازی مسوولان باید برنامه هایی برای بالا بردن سطح نشاط اجتماعی و ایجاد تفریحات و سرگرمی_های جایگزین فضای مجازی در دستور کار قرار دهند.
»مجید ابهری« رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی ، »سعید معیدفر« جامعه شناس در گفت وگو با گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش های خبری به ارایه راهکارهایی برای رویارویی درست با آسیب های فضای مجازی پرداختند.
*فرهنگ سازی؛ پیش زمینه ورود هر فناوری
ابهری در گفت وگو با پژوهشگر، فرهنگ سازی را کلید مهمی دانست که پیش از ورود هر نوع فناوری به کشور باید به آن توجه کرد. وی در این زمینه گفت: ورود هر فناوری در یک جامعه باید همراه با فرهنگ سازی و آموزش های لازم در زمینه کاربرد آن باشد.
در این صورت تهدیدات تبدیل به فرصت ها شده و کاربرد و استفاده منطقی و درست از آن فناوری در جامعه رشد و توسعه می یابد. ابهری افزود: فضای مجازی یکی از این فناوری ها است که بدون آمادگی های فکری و فرهنگی همچون ویروسی به جامعه ما وارد شد و موجب خودنمایی و رشد و توسعه بسیاری از ناهنجاری ها گردید. دروغ ، قمار ، شاخ های مجازی و اوباش مجازی گوشه ای از ناهنجاری های موجود در این فضا می باشد.
این رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی اضافه کرد: اگر فرهنگ سازی توسط نهادهایی چون صدا و سیما صورت می گرفت امروز فضای مجازی به جای آنکه جولانگاه افراد ناهنجار باشد می توانست فرصتی برای توسعه علم و فرهنگ خلق آثار هنری و برقراری ارتباطات مفید تبدیل شود .
این وظیفه بر عهده رسانه ها به ویژه صدا و سیما، نهادهای آموزشی و خانواده ها است. تا شکل صحیح بهره گیری از تکنولوژی های مدرن به جامعه و به ویژه جوانان آموخته شود.
*دیده شدن؛ انگیزه اوباشان در فضای مجازی
ابهری در ادامه گفت و گو با پژوهشگر، دیده شدن را یکی از انگیزه های مهم افراد برای دست زدن به رفتارهای ناهنجار در فضای مجازی دانست. این رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی با بیان این جمله که بخش قابل توجهی از جوانان ما دچار کمبود و مشکل دیده شدن هستند، افزود: کمبود توجه به جوانان در خانواده و در جامعه باعث شده است، برخی از آنان هنگام مواجه شدن با فناوری های جدید دچار افراط شوند. آنان به خاطر دیده شدن خود و آثارشان دست به اقداماتی می زنند که جای تاسف و تفکر دارد.
وی در ادامه با ابراز تاسف از دنبال شدن صفحات مربوط به افراد ناهنجار در فضای مجازی توسط کاربران، اضافه کرد: در کمال تاسف صفحات مجازی به اصطلاح شاخ ها و اوباش های مجازی که دشنام ها و کلمات ناهنجار به یکدیگر و به بینندگان منتقل می کنند، مخاطبان زیادی دارند زیرا نهادهای متولی در این زمینه فرهنگ سازی نکرده و آموزش لازم را به جامعه نداده اند و جامعه سرگرمی دیگری ندارد.
ابهری در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد تفریحات و سرگرمی های سالم و ارزان از سوی مسوولان به عنوان جایگزینی برای حضور مداوم جوانان در فضای مجازی، اضافه کرد: به خاطر پایین بودن سطح نشاط اجتماعی و کاستی ها در زمینه تفریحات و امور رفاهی، سرگرمی اصلی بسیاری از افراد حضور در فضای مجازی و مطالعه اینگونه صفحات می باشد. ایجاد نشاط اجتماعی عرضه امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی ارزان قیمت یا رایگان می تواند پوششی برای کاهش اینگونه ناهنجاری ها گردد.
*بی فایده بودن برخورد سلبی
معید فر در گفت و گو با پژوهشگر ، برخورد سلبی با فضای مجازی را راهکار نامناسبی برای مقابله با آسیب های این فضا دانست و گفت: این روزها فناوری های اینترنتی از جمله شبکه های مجازی مانند دیگر امکانات رفاهی، بخشی از زندگی مردم شده و برخورد سلبی با آنها و داد و فریاد در مورد آسیب زا بودن آنها بی فایده است.
این جامعه شناس افزود: به جای دامن زدن بر نگرانی ها در مورد آسیب های فضای مجازی باید فرهنگ مصرف گرایی، اشاعه بی هویتی و زوال نخبگان را کنترل کنیم و از نظرات آسیب شناسان و نخبگان در امور اجتماعی استفاده کنیم. امور اجتماعی باید به متولیان و کارشناسان این امور سپرده شود و فضا برای فعالیت نخبگان اجتماعی گشوده تر شود.
معید فر اضافه کرد: باید به نخبگان این فرصت داده شود که در خصوص مسایل اجتماعی فعالیت داشته و اظهار نظر کنند نه اینکه هیچ کسی حرف آنان را گوش ندهد و صدای آنان به جایی نرسد. صحبت کردنِ صرف در مورد آسیب های فضای مجازی امری بی فایده است. خواه یا ناخواه جامعه به صورت انفعالی با فناوری های جدید رو به رو شده است و تنها راه مدیریت این تغییرات و کنترل آسیب دستاوردهای جدید، استفاده از نظرات کارشناسی افراد اهل فکر، معتمد، نخبه و تاثیرگذار است. و سخن پایانی اینکه اگرچه فضای مجازی غیر واقعی است ! اما یک واقعیت است که در شرایط کنونی جهان، از واقعیت عینی و فیزیکی فراتر رفته و در حال بلعیدن فضای فیزیکی است. راهکار حل چالش های فضای مجازی در دوره گذار، برخورد سلبی به معنای کنترل دقیق یا حذف کامل این فضا در شرایط کنونی نیست و باید جامعه را در این زمینه آموزش داد که چگونه از این فضا استفاده کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، افزایش سواد رسانه ای و آموزش آن به مردم به شکل جدی از طریق صداوسیما و سایر رسانه ها ‌ نهادها و سازمان های فرهنگی و همه آنانکه دغدغه حفظ جامعه از سقوط در تباهی را دارند، از مهمترین اقداماتی است که باید دراین زمینه انجام گیرد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 5 =