کشاورزان حاضر نیستند محصولات خود را به دولت تحویل دهند

کشاورزان حاضر نیستند محصولات خود را به دولت تحویل دهند

گروه گزارش : عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزان حاضر نیستند محصولات خود را به دولت تحویل دهند گفت: پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم و تولیدات کشاورزان متضاد با منافع ملی است .
به گزارش آرازآذربایجان ، مرداد ماه امسال که خرید گندم توسط دولت آغاز شده بود، از بیشتر استان‌های کشور در زمینه خرید این محصول استراتژیک کشور توسط دولت، خبرهای خوبی دریافت نمی شد و بر اساس آمارهای منتشره برخی از سیلوها تنها توانسته بودند تا آن زمان ۵۰ درصد میزان گندم خریداری شده سال گذشته را خرید کنند.
در سال جاری حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شده اما از این میزان ? میلیون تن گندم به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان محصول خود را به سیلو‌ها تحویل ندادند و در انبار برای استفاده‌ها مختلف از جمله خوراک دام ذخیره کردند.
هر چند دولت در آن زمان، کاهش میزان تحویل گندم به سیلوها را به واسطه تغییر فصل برداشت عنوان کرد اما، در واقع پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم باعث شد تا بسیاری از کشاورزانی که در سال‌های گذشته اقدام به کشت گندم می‌کرده‌اند، تغییر کشت دهند و ادامه این روند مثل همیشه پای دلالان را با قیمتی بالاتر از قیمت دولتی به وسط می کشد و این موضوع تهدید جدی برای خودکفایی خوشه های طلایی محسوب می شد.
به گفته عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی؛ با ادامه این روند در سال آینده با کاهش تولید گندم مواجه می‌شویم و در صورت کاهش تولید گندم دولت مجبور می‌شود کمبود موجود در بازار را با قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان از کشورهای دیگر وارد کند.
سال گذشته دولت قیمت خرید تضمینی گندم را یک هزار و ۷۰۰ تومانی تعیین کرد، قیمتی که از سوی کارشناسان تهدیدی برای خودکفایی در زمینه گندم محسوب می‌شد، همین امر در نهایت باعث شد که بسیاری از سیلوهای خرید گندم به نصف برسند.
در این آشفته بازار، خریداران بخش خصوصی گندم را به قیمت ۲ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند و در بازار آزاد به فروش می رسانند و پس از آن خطر کمبود گندم در کشور احساس می شود.
امسال سخنگوی دولت نرخ تضمینی گندم برای سال آینده را دو هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد. در واقع دولت می خواهد تلاش کند تا با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده با بخش خصوص رقابت کند این در حالی است که امسال دلالان و بخش خصوصی همین قیمت را ارائه کرده بودند و دولت تازه در نظر دارد سال آینده همان قیمت بخش خصوصی را لحاظ کند.
از هم اکنون می توان خیز دلالان را برای تعیین قیمتی بالاتر برای گندم در سال آینده و تهدید بازار این محصول پیش بینی کرد. در نهایت؛ دلالان گندم را با قیمت بالاتر از قیمت تعیین شده دولت، خریداری کرده و با قیمت بیشتر به کشور‌های همسایه می فروشند و قاچاق گندم قوت می گیرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است دولت امسال از ۱۳ میلیون گندم تولیدی در کشور ۸ میلیون تن گندم را از گندمکاران خریداری کرده است؛ این در حالی است که نیاز کشور به گندم در حدود ۱۰ میلیون تن است.
جلال محمودزاده ادامه می دهد: »دولت مجبور است برای تامین کمبود ۲ میلیون تن گندم این میزان را با قیمت ۵۰۰۰ تومان از خارج وارد کند؛ در حالی که اگر قیمت مناسبی را برای خرید تضمینی گندم تعیین می‌کرد، کشاورزان گندم خود را به سیلو‌ها تحویل می‌دادند و نیاز نبود که دولت برای واردات گندم ارز مورد نیاز کشور را هزینه کند«.
این نماینده مجلس دهم ضمن انتقاد از پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم و تضاد آن با منافع ملی می گوید: »ما نمی‌دانیم دولت بر چه اساسی قیمت ۲۳۰۰ تومان را برای خرید تضمینی گندم تعیین کرده است. تعیین این قیمت غیر واقعی خرید تضمینی باعث می‌شود تا کشاورزان اقدام به کشت این محصول استراتژیک نکنند و در صورت کشت، محصول تولیدی خود را تحویل دولت ندهند؛ علاوه بر این ادامه روند کنونی علی‌رغم دست‌یابی به خودکفایی در تولید گندم، کشور را به یکی از وارد کنندگان این محصول تبدیل می‌کند«.
بازاری که ساماندهی نمی شود و قیمت هایی که غیر کارشناسی هستند خودکفایی ملی را تهدید می کند و این قوت اصلی مردم را به یکی از محصولات وارداتی تبدیل می کند که باید بابت آن باج فراوانی داد، در حالیکه می شد با برنامه ریزی دقیق تر صادر کننده این محصول نیز بود.
اما اکنون گندم کاران دیگر تمایلی به کشت این محصول ندارند و این طلایی بودن هم از یاد گندم_ها رفته است!
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 2 =