کشاورزان آذربایجان غربی ۹۰ هزار میلیارد ریال بابت بهای گندم طلب دارند

کشاورزان آذربایجان غربی ۹۰ هزار میلیارد ریال بابت بهای گندم طلب دارند

آرازآذربایجان،رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: تاکنون ۶۲۶ هزار تُن گندم از زارعان این استان خریداری شده که برای پرداخت مطالبات آنان نیازمند ۹۰ هزار میلیارد ریال هستیم.
خسرو شهبازی افزود: این میزان خرید در حالی محقق شده‌ که ۶۰ هزار هکتار گندم زار استان بر اثر خشکسالی و سایر عوامل از بین رفته‌ است.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: مبارزه به موقع با علف‌های هرز به میزان ۲۵۰ هزار هکتار و آفات و امراض مختلف از جمله سن گندم در سطح ۲۱۱ هزار هکتار از دیگر علل افزایش تولید گندم است.
وی ادامه داد: در سال زراعی جاری به میزان ۱۲۵ هزار هکتار سم پاشی برای سن مادری گندم محقق شده است و عمل به توصیه کارشناسان توسط زارعان اثر بخش بوده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سن زدگی تا ۲ درصد قابل قبول است، اضافه کرد: میزان سن زدگی در گندم زارهای استان ۰.۳ درصد است.
وی با اشاره به سایر عوامل موثر بر افزایش تولید یادآور شد: بارش مطلوب باران هم تاثیر مهمی بر این موضوع داشت.
شهبازی با اشاره به تولید بیش از ۸۵۰ هزارتنی گندم در سطح مزارع استان تاکید کرد: هنوز بسیاری از گندم کاران محصول خود را تحویل مراکز خرید نداده‌اند.
ارتقای رتبه آذربایجان غربی به استان پنجم کشور در خرید گندم
شهبازی گفت: در سال‌های گذشته بهترین رتبه برای آذربایجان غربی در خرید گندم رتبه ۶ بود که با افزایش تولید و خریدهای مطلوب امسال به رتبه پنجم رسیده‌ است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: تاکنون ۱۳۰ هزار تن از محصول خریداری شده مازاد بر نیاز مصرف استان است که به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.
به گفته شهبازی، میزان خرید گندم در آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ هزار تُن، در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ هزار تُن بوده‌ که امسال پیش بینی‌ها بیانگر افزایش آن به ۶۵۰ هزار تُن است.
افزایش ۲۰ درصدی تولید در گندم زارها با اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: میزان عملکرد در واحد سطح در گندم زارهای استان یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار بود که امسال به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم رسید.
به گفته وی، در اراضی آبی هم میزان عملکرد در هکتار از چهار هزار و ۲۰۰ تُن به پنج تن افزایش یافته‌ است.
شهبازی با اشاره به کیفیت خوب گندم تولیدی در آذربایجان غربی اضافه کرد: از نظر کیفیت گندم استان در رده‌های اول کشوری است و محصول کمتر منطقه‌ای از این کیفیت تولید برخوردار است.
وی افزود: امسال یکی از بهترین و با کیفیت ترین گندم‌ها در مزارع استان تولید شده که از نظر پروتئین بالا و از نظر آفات و امراض در پایین ترین سطح بوده‌ است.
وی یادآور شد: گندم‌های تولیدی در این منطقه بدون آنالیز به کارخانه‌ها منتقل می‌شوند که این موضوع گویای کیفیت مطلوب است.
امسال ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار دارد، ۱۰۴ هزار هکتار از گندم زارهای استان دیم و بقیه به صورت آبی کشت شده‌ است.
آذربایجان غربی با بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از استان‌های موفق در زمینه کشاورزی با تولید سالانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی است.
ارزش تولیدات کشاورزی این استان بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان است، میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در کل کشور ۸.۶ درصد و در آذربایجان غربی ۱۷.۸ درصد است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 5