کرونا چرخ تولید در آذربایجان‌غربی را از کار انداخت

کرونا چرخ تولید در آذربایجان‌غربی را از کار انداخت

گروه گزارش: چرخ تولید در برخی واحدهای تولیدی آذربایجان‌غربی پیش از کرونا نیمه راکد بود که همه‌گیری ویروس کرونا، کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی بسیاری تعطیل و افراد مشغول در آن‌ها از کار بیکار شدند. فعال کردن واحدهای صنعتی راکد در جهت رشد اقتصادی و افزایش اشتغال جوانان از عواملی اساسی برای رشد وضعیت اقتصادی و پیشرفت شهری است که اهتمام جدی مسئولان را می‌طلبد.
آذربایجان‌غربی جزو استان‌های است که با وجود ظرفیت‌های گسترده در راستای معادن، صنایع، کشاورزی صدرنشین فلاکت بوده و هر روز نبض اشتغال کندتر می‌زند و در حال حاضر نیز برخی واحدهای تولیدی به دلیل نبود مواد اولیه و برخی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها به تعطیلی کشیده شده و در آستانه ورشکستگی کامل هستند که تنها با تلاش این مسئولان می‌توان از ظرفیت‌های مغفول مانده این استان استفاده کرده و از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کرد.
بنابراین راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و رفع موانع پیش‌روی آن‌ها خیز بسیار موثری در تحقق جهش تولید، رونق صادرات و افزایش اشتغال پایدار خواهد بود که باید در اولویت مسئولان استانی مربوطه قرار گیرد چرا که با افزایش بیکاری در استان به تناسب آن بزهکاری و انواع آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش می‌یابد.
با وجود برگزاری جلسات متعدد و ارائه طرح‌ها، اعداد و ارقام مختلف در خصوص احیای واحدهای راکد از سوی مسئولان در استان متاسفانه خروجی این این جلسات افزایش تعداد بیکاری در استان است.
وجود برخی تحریم‌ها در استان باعث راکد ماندن واحدهای تولیدی شده است
یکی از کارفرمایان واحدهای تولیدی در استان در این خصوص بیان کرد: واحدهای صنعتی قبل از شیوع کرونا فعالیت چندانی نداشتند و چرخ تولید این واحدها نیمه راکد بود که همه‌گیری ویروس کرونا، کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی بسیاری تعطیل شده و افراد مشغول به کار در آن‌ها از کار بیکار شدند.
وی افزود: تاثیراتی که کرونا بر سبک زندگی افراد برجای گذاشته تاثیراتی است که می‌تواند پایدار باشد و آینده پیش‌رو را بسیار متفاوت‌تر از گذشته سازد بنابراین اگر مسئولان اوضاع و شرایط پیش نآمده را به خوبی مدیریت کنند می‌توان واحدهای تولیدی را به چرخه تولید بازگرداند.این کارفرما بیان کرد: از سوی دیگر وجود برخی تحریم‌ها، نرخ مواد اولیه، سود بالای بانک‌ها، نبود بازار و صادرات از عواملی هستند که توانستند در طول چند سال اخیر چرخ صنعت و تولید را از حرکت باز دارند.
۲۲۰ واحد تولیدی آذربایجان‌غربی احیا شد
استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در طول دو سال اخیر ۲۲۰ واحد به چرخه تولید برگشته‌اند، اظهار داشت: متاسفانه ظرفیت‌های بی‌نظیر استان به دلایل مختلف به درستی به کار گرفته نشده است که اگر ظرفیت‌های استان در بخش‌هایی چون معدن، کشاورزی، گردشگری و صنعت به خوبی استفاده شود علاوه بر ریشه‌کنی بیکاری، بستر اشتغال برای متقاضیان سایر استان‌ها نیز فراهم می‌شود.
محمدمهدی شهریاری افزود: وجود معادن طلا، مس، خاک‌های نادر، تیتانیوم و سایر معادن آینده خوبی را در پیش‌روی استان قرار داده است و از این ظرفیت‌ها در راستای اشتغال‌زایی استفاده کرد.
وی با اشاره به این‌که تعداد ۵۵۰ واحد راکد در سطح استان قرار دارد، عنوان کرد: آذربایجان‌غربی از لحاظ داشتن واحد‌های صنعتی در رتبه سیزده کشوری قرار دارد.
شهریاری همچنین در خصوص حوزه تجاری آذربایجان‌غربی گفت: بخش تجاری استان زیرساخت‌های مناسبی را در اختیار دارد ولی در حوزه مدیریت یک‌پارچه و تجهیزات در پایانه‌های مرزی با مشکلاتی روبرو هستیم.
۹۰ واحد تولید راکد و نیمه راکد در استان به چرخه تولید بازگشته‌اند
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با بیان طی یک سال گذشته ۹۰ واحد تولید راکد و نیمه راکد در استان به چرخه تولید بازگشته‌اند، گفت: برای بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید مشکل این واحدها بررسی و پرونده آنها بر اساس نوع مشکل به کارگروه‌های رفع موانع تولید یا کارگروه اقتصاد مقاومتی فرستاده می‌شود.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، حسن حاتمی با بیان اینکه، از ‌یک‌هزار و ۳۷۸ واحد به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان یک‌هزار و سه واحد فعال است، افزود: ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به‌کار هستند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


+ 4 = هشت