کتاب صوتی شیوه ای نوین برای ترویج مطالعه

کتاب صوتی شیوه ای نوین برای ترویج مطالعه

گروه گزارش:کتاب های صوتی (گویا) تلفیقی از نوشتار و صداست که با توجه به مسایل و مشغله های زندگی شهرنشینی ، شیوه ای نوین برای ترویج مطالعه است.
در حال حاضر خرید کتاب کمتر در سبد خانوار مردم جای دارد و با توجه به هشدارها و اظهار نظرهای فعالان فرهنگی در این زمینه ، بهترین روش ترویج کتابخوانی می تواند کتاب_های صوتی باشد.در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی، بسیاری از ناشران و نویسندگان با ایجاد نسخه کتاب صوتی از آثار خود مخالفت می_کردند و برخی از این کتاب ها بر اساس متون منتشر نشده تهیه می شد.
فراگیری و انتشار این قالب در فضای تجاری به سال ۱۹۸۰ میلادی بر می گردد، جایی که برای نخستین بار بنگاه های انتشار کتاب به این مقوله روی آوردند و ورود این مفهوم به بازارهای تجاری کلان به آن رسمیت بخشید. از مزیت های کتاب های صوتی آن است که مخاطبان آن تنها افراد نابینا نیستند، بلکه دانش آموزان ،دانشجویان، زنان خانه دار، مدیران و به عبارتی دیگر اقشار مختلف جامعه می توانند از فواید این کتاب ها بهره مند شوند.حسین بقایی یک کارشناس نشر الکترونیک در این زمینه می گوید: درحال حاضر کتاب های صوتی در بسیاری از کشورها پدیده_ای شناخته شده است که با ساخت فایل رسان_های ویندوز دو ، تلفن همراه ، دستگاه پخش صوت و غیره عموم مردم می توانند آن را در هر جای ممکن استفاده کنند.
*کتاب صوتی در هر مکانی قابل استفاده است
وی ادامه می دهد:مردم می توانند در سفرهای بین شهری و رفت و آمدهای شهری، پیاده روی، زمان انتظار در صف های طولانی بانک ها و ادارات مختلف، هنگام انجام کارهای روزمره و بسیاری موارد دیگر از مزایای کتاب های صوتی بهره مند شوند.
بقایی با بیان اینکه نوع گفتاری و شنیداری کتاب های صوتی در حال کسب محبوبیت است ، می افزاید: انتشار این نوع کتاب ها در محیط وب موجب کاهش هزینه انتشار و توزیع به نسبت نوع چاپی آن می شود. این کارشناس نشر الکترونیک تصریح می کند: انتشار فقط یک نسخه از کتابهای صوتی در محیط وب و دسترسی همزمان کاربران به آن،باعث می شود تا برخلاف کتابهای چاپی، به انتشار شمارگانی بالا از یک کتاب نیاز نباشد و به علاوه هزینه های انبارداری کتاب و نیز توزیع پستی به نقاط مختلف جغرافیایی حذف می_شود.بقایی با اشاره به اینکه مشکلات ارزی و بالا رفتن قیمت ها در چند سال اخیر موجب افزایش بهای کاغذ ، مواد و تجهیزات چاپ شده است، می گوید: البته ناشران نمی توانند منافع ناشی از کاهش هزینه های انتشار کتاب صوتی را نادیده بگیرند، اما با توجه به مشکلات موجود، کتاب_های صوتی بهترین راه ترویج کتابخوانی است .وی با تاکید بر اینکه در عین حال کتاب_های شنیداری بر کتاب های چاپی مزیت هایی دارند، ادامه می دهد:به عنوان مثال امکان نشانه گذاری دیجیتال، دسترسی به اطلاعات جانبی حین گوش دادن کتاب، شنیدن همیشه ، همه جا و شنیدن صدای نمونه برخی از ویژگی های کتاب های صوتی هستند که نسبت به نمونه های چاپی برتری دارند.
*کتاب های صوتی شناسنامه دار شوند
وی یاد آور می شود:گاهی در تولید کتاب های صوتی که امروزه تا حدودی در کشور رواج یافته ، برخی موسسات و شرکت های اصول آن را رعایت نمی کنند، این کتاب ها باید مانند کتاب_های چاپی، شناسنامه کاملی داشته باشند، زیرا این شناسنامه ها به طبقه بندی بهتر، جستجوی موثر و دسترسی آسان تر کتاب به مخاطب کمک می کند. این کارشناس نشر الکترونیک تصریح می کند:درج شناسنامه صوتی کتاب در ابتدای قطعه صوتی شامل نام نویسنده، مترجم، تهیه کننده و یا گویندگان کتاب نیز اصول دیگر این کتاب ها به شمار می آید که رعایت آن لازم و ضروری است.
*تمایل مردم به کتاب های صوتی
نیما راسخی یک کارشناس نشر الکترونیک نیز می گوید:از آنجا که مردم مدت زمان بیشتری را در فضای مجازی می گذرانند، بسیار به خواندن کتاب های صوتی تمایل دارند.
وی ادامه می دهد :هر چند هرگز لذتی که از خواندن کتاب های چاپی حاصل می شود، نمی توان در خواندن کتاب های صوتی یافت، اما دسترسی سریع به نسخه های کتاب مرجع، انواع لغت نامه ها و متن های تخصصی در کنار حجم، وزن و قیمت پایین این کتاب ها در مقایسه با کتاب های چاپی از جمله عواملی است که افراد را به سمت این نوع کتابخوانی سوق می دهد.
*صرفه جویی در وقت
راسخی می افزاید:این کتاب ها باعث می شود در وقت افراد صرفه جویی شود، به جای ساعت_ها گشت زنی در بازار کتاب و یافتن کتاب مورد نظر، می توان تنها با فشردن یک کلید و در عرض کمتر از یک ثانیه همان کتاب را با قیمتی پایین تر پیدا و در همه حالت حتی رانندگی نیز آن را گوش داد.وی تصریح می کند:افراد می توانند کتابخانه شخصی خود را در قالب یک دی وی دی حمل کرده و در حالیکه مشغول انجام کارهای خود هستند، به نسخه های صوتی کتاب الکترونیک گوش دهند. این کارشناس نشر الکترونیک اضافه می کند:افرادی که ناتوانی جسمی دارند و به همین دلیل قادر به خواندن نوشته ها و کتاب های چاپی نیستند، از جمله نابینایان می توانند با استفاده از ترکیب کننده های گفتاری، نمایشگرهای بریل یا نرم افزارهای تبدیل متن به سخن، کتاب بخوانند یا به کتاب_های صوتی گوش دهند.
*نوای خوش یار مهربان
با توجه به ویژگی های گسترده ای که کتاب_های صوتی دارند ، نمی توان گفت نقش کتاب_های چاپی کمرنگ شده و یا می خواهد که کمرنگ شود، بلکه می توان انتظار داشت که در آینده ای نه چندان دور، به جای موزیک هایی که ذهن و گوش بسیاری از نوجوانان و جوانان ما را در طول شبانه روز با وسایل الکترونیکی درگیر خود می کند، باید انتظار داشت، این بار نوای خوش یار مهربان در گوششان بپیچد و وجود و درونشان هم با فطرت پاک انسانی بار دیگر با کتاب عجین شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = پنج