چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس

چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس

اکرم حسن زاده اصل
گروه اجتماعی: در تبیین موضوع شاداب سازی را از ابعاد مختلف می توان بررسی نمود ، چرا که در ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه در کلام ، به ایجاد فضای مناسب وفضاسازی ظاهری منتج می شود.
لیکن با نگاهی دقیق تر باید عنوان کرد که، شاداب نمودن فقط جنبه ظاهری ندارد،چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که، هم جنبه مادی وهم جنبه معنوی دارد. و در واقع شاداب سازی را در ابعاد ظاهری ومعنوی جستجو کرد که، هر یک از این موارد شامل بررسی موضوعات و مواردی مهم است که، با در نظر گرفتن آنها مطمئنا”می توانیم روح و روان ،جسم وجان نوجوانان را شاد کنیم ،چرا که نوجوان باید ابتدا از درون وجودش احساس شادمانی داشته باشد واین احساس شادمانی همان ایجاد رضایت از زندگی است که باید در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.
شاداب سازی درونی ومعنوی در مدارس
الف – تربیت معنوی ودینی ( آشنایی با لطافت طبیعی و…)
بی تردید تربیت روحی ومعنوی نوجوانان باید از آغاز حیات آنان مد نظر گرفته شود،لیکن چون در سنین نوجوانی می خواهند هویت شخصی پیدا کنند . کم کم از والدین خود جدایی یشتری پیدا می کنند و وابستگی کمتری می_یابند، و همین امر باعث می شود هدایت معنوی ویژگی خاصی پیدا کند . آشنایی آنان با لطافت طبیعت ( آب و هوا ، آفتاب، کوه ، دریا و … می تواند نشاط وشادابی را با ادراک طبیعت خواندی بدست آورند ، بطوری که نوجوان با دیدن هر یک از ابعاد طبیعت حتی با دیدن یک گل احساس لذت و شادمانی می کند. ب- شرکت دادن نوجوان در فعالیت های گروهی
فعالیت های گروهی و جمعی نوجوانان جزو لاینفک از زندگی اجتماعی آنان به شمار می رود . و اگر خوب هدایت شود ، می تواند آثار سازنده ای را در پی داشته باشد. و درواقع می تواند احساس لذت درونی را برای او به وجود آورد .
ج- جذب مشارکت دانش آموزان در اداره مدارس
شکی نیست که یکی از وظایف مهم تربیتی مدیریت مدارس ، تشویق نوجوانان به مشارکت وتعاون در همه امور است . وآنان می توانند با تدوین برنامه های مناسب، به جلب مشارکت دانش آموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند، واین موضوع می تواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا وکسالت در نوجوانان کمک کند ، و خود یکی از موارد شاد زیستن است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


− هشت = 1