بسته شدن پرونده ها و فراموش کردن قربانیان درسکوت افکار عمومی

بسته شدن پرونده ها و فراموش کردن قربانیان درسکوت افکار عمومی

گروه اجتماعی: چندماه از حادثه تجاوز به دختران ایرانشهری گذشت؛ اتفاقی تکان‌دهنده که جنجال به‌پا کرد و واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشت؛ ربودن دختران در روز روشن، تجاوز و بعد هم رها کردن آنها در خیابان.
خبرهای اولیه حکایت از آن داشت که بیش از ۴۰ دختر به این‌صورت مورد تجاوز و آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. منبع اصلی انتشار این خبر یعنی مولوی محمدطیب ملازاده، امام جمعه ایرانشهر، برای نخستین‌بار این خبر را در خطبه‌های نماز عید فطر اعلام کرد.
خبر تجاوز به دختران ایرانشهری به سرعت در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و موجی از اعتراضات در ایرانشهر و مناطق اطراف ایجاد شد. شهروندان ایرانشهری و حتی شهرهای دیگر استان سیستان‌وبلوچستان خواستار رسیدگی سریع و برخورد قاطع با عاملان این حادثه بودند. درحالی که همه در بهت این خبر تکان‌دهنده بودند، شایعات و اخبار تاییدنشده هم لحظه‌به‌لحظه بر پیچیدگی‌های این حادثه اضافه می‌کرد؛ استفاده متهمان از لباس نیروها و سازمان‌های خاص تا وابستگی فامیلی عاملان این تجاوز به افراد شناخته‌شده و صاحب نفوذ منطقه روزی نبود که شایعه جدیدی در این‌باره منتشر نشود.
در مقابل اما مسئولان قضائی هم خیلی زود از دستگیری دو نفر از متهمان این پرونده خبر دادند. البته آنها به صراحت اعلام کردندکه این پرونده تنها سه شاکی دارد و اعداد و ارقامی که اعلام شده صحت ندارد.
از سوی دیگر، برخی از چهره‌های شناخته‌شده و مذهبی منطقه تعداد واقعی قربانیان این حادثه را بسیار بیشتر از شاکیان پرونده می‌دانند؛ آنها معتقدند که براساس پرونده‌های قضائی نمی‌توان به عمق و وسعت این حادثه پی برد، چرا که خانواده‌ها از ترس آبرو سکوت می‌کنند.
با وجود این، به گفته مقامات قضائی تعداد شاکیان این پرونده همان سه نفر است و با دستگیری چهارمین متهم در مردادماه گذشته همه متهمان این پرونده هم دستگیر شده‌اند. با وجود این، هنوز هیچ خبری درباره رسیدگی به این پرونده منتشر نشده است. براساس شنیده‌های هنوز مراحل دادرسی این پرونده هم تکمیل نشده و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.
روز عید فطر و در گرماگرم حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی روسیه بود که امام جمعه ایرانشهر از یک خبر تکان‌دهنده پرده برداشت. او از تجاوز به ۴۴۱۱ دختر در شهر و مناطق اطراف خبر داد که از خانواده‌های صاحب‌نفوذ و شناخته‌شده منطقه هستند.
همین چند کلمه کافی بود تا جنجال بزرگی به‌پا شود. فضای رسانه‌ای کشور پر از اخبار ایرانشهر شد؛ از تجاوز به دختران و فاجعه بزرگی که در آنجا رخ داده است. البته این خبر جنجالی ابهام هم کم نداشت. برخی منابع محلی ماجرا را به یک باند ۶نفره نسبت می‌دادند که در ایرانشهر و مناطق اطراف دست به اقدامات غیرانسانی می‌زدند.آنها می‌گفتند که زنی در یکی از خیابان‌های ایرانشهر در حال تردد بود که از سوی دو نفر مورد تعرض قرار می‌گیرد؛ یعنی آن دو نفر با توجه به خلوتی منطقه سعی داشتند آن دختر را به زور سوار خودرو کنند و با خودشان ببرند؛ اما مقاومت و داد و فریادهای این دختر باعث می‌شود همسایه‌ها و اهالی محل در جریان قرار بگیرند و برای کمک به او به خیابان بیایند.
آن دو نفر هم بلافاصله از محل فرار می‌کنند. اقوام این زن موضوع را به مولوی محمدطیب ملازاده اطلاع می‌دهند. این مسأله بلافاصله از سوی مولوی پیگیری و با ورود شورای تامین یکی از متهمان دستگیر می‌شود و در بازجویی‌های اولیه هم به ۴۱ مورد تجاوز به زنان و دختران اقرار کرده است؛ درواقع خانواده این زن با مراجعه به مولوی این پرونده را افشا می‌کند.
اما آنها تنها کسانی نبودند که این ماجرای هولناک را با امام جمعه شهرشان در میان گذاشتند. فردای آن روز پدر میانسالی مشابه همین اتفاق را برای مولوی ملازاده بازگو می‌کند. با این تفاوت که دختر او طعمه نقشه شوم متجاوزان شده بود.
همزمان مقامات قضائی و پلیس از دستگیری یکی از متهمان این پرونده با کمک نیروهای امنیتی خبر دادند و اعلام کردند که پیش از رسانه‌ای‌شدن این ماجرا آنها با اطلاع از این حادثه به دنبال شناسایی و دستگیری این افراد مرتبط با این پرونده بوده‌اند. البته مقامات رسمی از همان ابتدا درباره تعداد قربانیان این حادثه جانب احتیاط را داشتند؛ به طوری که هیچ مقام مسئولی بصراحت به تعداد قطعی دختران و زنان تجاوزشده اشاره نکرد تا اینکه درنهایت چند روز بعد مقامات قضائی تعداد شاکیان این پرونده را بسیار کمتر از آن‌چه در خبرها عنوان می‌شد، اعلام کردند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان‌وبلوچستان در گفت‎وگو با میزان از شکایت سه نفر در این پرونده خبر داد و در این‌باره توضیح داد: »خانمی با ادعای تجاوز به عنف و ربوده‌شدن طرح شکایت کرد که در این زمینه پرونده‌ای در دادگاه کیفری یک تشکیل شد و دو نفر دیگر نیز در خصوص تجاوز به عنف طرح دعوا کردند.«
حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس دادگستری سیستان‌وبلوچستان با رد ادعای امام‌جمعه ایرانشهر تعداد شاکیان این پرونده را سه نفر اعلام کرد. اواخر خرداد و اواسط تیرماه دو متهم دیگر این پرونده دستگیر شدند تا تعداد متهمان بازداشت‌شده این پرونده جنجالی به سه نفر برسد.
کم کم حواشی و جنجال‌ها فروکش کرد. مرداد ماه بود که حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس دادگستری سیستان‌وبلوچستان بار دیگر خبری را در این خصوص اعلام کرد: دستگیری چهارمین و آخرین متهم این پرونده در بجنورد.
او در همان زمان هم تعداد شاکیان را همان تعداد قبلی اعلام کرد و گفت که در این مدت شاکی جدیدی به این پرونده اضافه نشده است. او همچنین درباره نظر پزشکی قانونی درباره تجاوز به دو نفر از شاکیان این پرونده هم گفت: «پزشکی قانونی نمی‌تواند بحث تجاوز را تایید یا رد کند بلکه این موضوع در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا هم دادگاه آن را تایید یا رد می‌کند؛ پزشکی قانونی فقط نفس کار را مورد بررسی قرار می‌دهد.» این آخرین خبر رسمی در خصوص این حادثه جنجالی بود و بعد از آن هنوز مقام مسئولی درباره روند رسیدگی و نتایج تحقیقات در خصوص این پرونده اظهار نظری نکرده است. اینکه رسیدگی به این پرونده حساس تا این حد زمانبر شده و حتی شنیده می‌شود که مراحل دادرسی آن هم به اتمام نرسیده است شاید به دلیل پیچیدگی‌ها و گستردگی‌های این پرونده و دقت نظر در خصوص روند قضائی باشد؛ اما به هر حال افکار عمومی منتظر اعلام نتیجه و اطلاع از سرانجام این پرونده جنجالی است.
قربانیان فراموش شدند
الناز ۲۳ ساله دانشجوی پرستاری یکی از قربانیان این حادثه تلخ. این دختر همان کسی است که پدرش نزد امام جمعه ایرانشهر می رود و ماجرای ربودن و تجاوز ۴ نفر به او را برای مولوی ملازاده بازگو می کند. او تنها یکی از قربانیان این حادثه است. یک دختر دانشجو که طی چند ساعت همه زندگی و آینده اش تباه شد. او این روزها حال و روز خوبی ندارد، مثل خانواده اش مثل همه خانواده هایی که به دخترانشان در این حادثه هولناک تعرض شد. شرایط آنقدر سخت بود که خانواده الناز می خواست برای همیشه ایرانشهر را ترک کند. این ها را یکی از اقوام نزدیک این دختر به »شهروند« می گوید. کسی که در همه این مدت کنار الناز بود و این دختر همه دردهایش را با او درمیان می گذاشت، اما همه این سنگ صبوری ها هم نتوانسته کمی حال این دختر و خانواده اش را بهتر کند:»الناز و خانواده اش ضربه بزرگی خوردند.
همه قربانیان این حادثه چنین وضعی دارند. آنها از خانه خارج نمی شوند، بعضی وقت ها چند روز خودشان را در خانه حبس می کنند.« این زن میانسال در ادامه صحبت هایش از رسیدگی قضائی به این پرونده می گوید:»آن اوایل پیگیری_ها بیشتر بود. پلیس، دادسرا و دادگاه با ما در تماس بودند. اما یکدفعه همه چیز تمام شد. هیچ اطلاع رسانی هم نمی‌شود. آخرین خبر مربوط به دستگیری چهارمین متهم بود. یعنی از مرداد ماه تا الان هیچ خبر دیگری نبوده.
ما حتی تعداد دقیق قربانیان این حادثه را هم نمی‌دانیم. آن سه شاکی که یکی از آنها الناز است، دو نفر دیگر هم از ترس آبرو در خانه‌شان را روی همه بسته اند. با هیچ کس ارتباطی ندارند. انگار این دختران فراموش شده اند. تا جایی هم که می دانم جریان ازدواج با یکی از قربانیان شایعه بوده است. تنها در حد یک پیشنهاد بوده که عملی نشده است.«
.Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 12