چگونه کودک نوپا زبان باز می‌کند

چگونه کودک نوپا زبان باز می‌کند

گروه خانواده وسلامت:برای کمک به مهارت‌های زبانی کودکان نوپا، فقط با آن‌ها صحبت کنید و به حرف های آنها گوش دهید.
تحقیقات نشان داده است، نوزادانی که در دوران قرنطینه به دنیا می‌آیند، دیرتر به برخی نقاط عطف زبان و ارتباط دست یافته‌اند.
در طول این مدت، نوزادان با افراد جدید کمتری ملاقات کردند و احتمال کمتری برای معاشرت با سایر بزرگسالان و نوزادان، چه در گروه‌های نوزاد و چه در خانه و خانواده و دوستان داشتند و والدین در حین مراقبت از نوزادان خود مسئولیت‌های کاری داشتند.
این اتفاق ممکن است منجر به تاخیر در مهارت گفتاری و ارتباطی نوزادان ۲۰۲۰ شده باشد.والدین اغلب بیشتر نگران صحبت نکردن فرزندشان هستند.
همچنین والدین در گفتن اینکه چه زمانی فرزندشان باید نقاط عطف صحبت کردن را ببیند، دقیق‌تر از سایر نقاط عطف، مانند بازی یا اشاره هستند.
بسیاری از کودکانی که کمی دیر صحبت می‌کنند و کودکانی که بیشتر به مشکلات زبانی ادامه می‌دهند، لزوماً کسانی نیستند که دیر صحبت می‌کنند، بلکه آن‌هایی هستند که به اندازه همسالان خود کلمات را نمی‌یابند.
اما مهم است که به خوبی مراقب باشید که آیا کودک در برقراری ارتباط با تاخیر مواجه می‌شوند، زیرا کودکانی که در شروع مدرسه با تاخیر زبانی جدی مواجه می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که بعداً در دوست یابی با مشکل مواجه شوند.به طور کلی، مهارت‌های زبانی خوب به کودکان کمک می‌کند تا در مدرسه بهتر عمل کنند.
بهترین راه برای کمک به کودک نوپا در ارتباط با زبان و ارتباطات این است که مطمئن شوید، با هر کسی که در تماس هستند، با کودک صحبت کرده و به آن‌ها گوش می‌دهند.
“راه درست” برای صحبت وجود ندارد ممکن است والدین احساس کنند که با فرزندان خود به روش صحیح صحبت نمی‌کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که واقعاً “راه درستی” وجود ندارد که قطعاً زبان کودک شما را در مدت زمان طولانی بهبود بخشد.
والدین از فرهنگ‌های مختلف با فرزندان خود به گونه‌ای متفاوت صحبت می‌کنند و تا کنون متوجه شده ایم که تغییرات کوچک در صحبت کردن با کودکان نوپا بعید است بر زبان کودک در سنین مدرسه تأثیر بگذارد.
ما می‌دانیم که صحبت کردن با کودکان در مورد آنچه به آن علاقه دارند یکی از موثرترین راه‌ها برای کمک به کوچکترین کودکان نوپا برای یادگیری کلمات جدید است.
کارآزمایی کنترل‌شده‌ای که در شمال انگلستان انجام شد به برخی از والدین آموخت که از این نوع »گفت‌وگوی احتمالی« استفاده کنند.صحبت کردن در مورد چیزی که کودک به آن توجه می‌کند.
به عنوان مثال، به والدین آموزش داده شد که بگویند “اوه این LORRY است که شما با آن بازی می‌کنید، چه LORRY سرگرم کننده ای” در حالی که فرزند آن‌ها قبلاً به کامیون توجه کرده بود.سایر والدین در این کارآزمایی فقط در مورد تغذیه سالم و سلامت دندان آموزش داده شدند.
این مطالعه نشان داد، کودکانی که به والدینشان این نکات را در مورد صحبت کردن با فرزندانشان در زمانی که کمتر از یک سال داشتند داده شد، در ۱۸ ماهگی کلمات بیشتری را نسبت به خانواده‌هایی که این نکات را دریافت نکردند، می‌گفتند.
اما مانند تحقیقات قبلی، شش ماه پس از آن، تفاوت قابل اندازه‌گیری بین دو گروه از کودکان نوپا وجود نداشت؛ بنابراین اگرچه صحبت کردن با کودکان نوپا خوب است، اما لزوماً به این معنی نیست که تغییر نحوه صحبت کردن با آن‌ها به مهارت‌های زبانی آینده آن‌ها نیز کمک خواهد داد.
دستورالعمل‌های خاص در مورد نحوه صحبت کردن با یک نوزاد یا کودک نوپا نیز ممکن است برای والدین آزاردهنده باشد، زیرا آن‌ها با شیوه‌های فرهنگ خود متفاوت هستند و به فرهنگ خود با کودکانشان صحبت می‌کنند.
از میان نوزادان متولد شده در انگلستان و ولز در سال ۲۰۲۰، ۳۰ درصد مادری دارند که در بریتانیا به دنیا نیامده است.از بین این نوزادان، رایج‌ترین کشور تولد مادرشان پاکستان بود.کشورهای اول تولد برای مادران غیر بریتانیایی در سال ۲۰۲۰ نیز شامل رومانی، نیجریه، سومالی و هند است.
ما می‌دانیم که والدین از نقاط مختلف جهان از روش‌های مختلفی برای صحبت با کودکان استفاده می‌کنند و ایده‌های متفاوتی در مورد تربیت فرزندان خود دارند.
به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که والدین در جنوب صحرای آفریقا به احتمال زیاد از گفتار “ابزاری” برای کودکان استفاده می‌کنند.سعی می‌کنند از آن‌ها بخواهند کاری انجام دهند یا به چیزی خطرناک در نزدیکی کودک نوپا اشاره کنند.
در گذشته، محققان در محیط‌های غربی عمدتاً والدین را مورد مطالعه قرار می‌دادند که با کودکان نوپا هنگام بازی با هم صحبت می‌کردند و تمرکزشان روی اسباب‌بازی‌ها و بازی‌ها بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سلامت نیوز ،با توجه به نگرانی والدین نوزادانی که در قرنطینه به دنیا می‌آیند، نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که هرچه اکنون با کودک نوپا خود صحبت کنید، احتمالاً به او کمک خواهد کرد.چه این صحبت بخشی از یک بازی اختصاصی برای او باشد، چه از آن‌ها بخواهید در کارهای اطراف خانه به شما کمک کنند، یا کارهایی را که بزرگسالان انجام می دهند، یاد بگیرند، همه چیز خوب است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


8 − هفت =