چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند

آراز آذربایجان، یک متخصص بیماریهای عفونی در خصوص آنفلوآنزا، روشهای انتقال و درمان آن توضیح داد.
دکتر سید جلیل موسوی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با درگیری دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی با شروع فصل سرما یعنی پاییز در عرض دو تا سه هفته در جامعه گسترش یافته و سبب اپیدمی می شود و طول درمان این بیماری چندین هفته ادامه خواهد داشت،گفت: آنفلوآنزا سالانه موجب مرگ هزاران نفر در دنیا می شود.
وی با بیان اینکه دوره کمون این بیماری، ۱۸ تا ۷۲ ساعت است،به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت: ویروس چند ساعت روی اجسام باقی می ماند قطرات تنفسی، تماس نزدیک با بیمار، وسایل آلوده به خصوص دستمال و دست بیمار راههای انتقال است. راه‌های انتقال آنفلوآنزا مشابه کووید ۱۹ هست اگر چه شدت و سرعت انتقال آن به مراتب کمتر است.
این متخصص بیماریهای عفونی، سردرد، درد عضلانی، تب ۳۸ تا ۴۱ درجه، ضعف بی حالی، لرز و خستگی، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی بینی، درد مفاصل، تنگی نفس، ترس از نور، قرمزی چشم، درد گوش، پوست گرم و خشک برافروختگی صورت، بزرگی خفیف غدد لنفاوی، سوزش و ناراحتی پشت جناغ را از علائم و نشانه های آنفولانزا عنوان کرد.
وی گفت: تب بالا، شروع ناگهانی و برجستگی دردهای عضلانی از علائم بارز آنفولانزا است.
دکتر موسوی با بیان اینکه همپوشانی علائم آنفولانزا با سرماخوردگی، کووید۱۹ و آلرژی فصلی بسیار زیاد است و از نظر بالینی آنفلوآنزا با کووید ۱۹ به هیچ وجه قابل افتراق نیست، تصریح کرد: دوره ریزش ویروس ۲ تا ۵ روز است دوره تب ۳ تا چهار روز است واگر بیماری عارضه دار نشود بهبودی در مدت ۲ تا ۵ روز و حداکثر یک هفته حاصل می شود اگرچه سرفه گاه چندین هفته ادامه خواهد داشت و خستگی بعد از آنفولانزا ممکن است برای چند هفته یا ماه طول بکشد.
وی با اشاره به اینکه درمانهای عمومی شامل استراحت نوشیدن مایعات گرم و ولرم، تغذیه مناسب، قرقره و استنشاق آب نمک، بخور و داروهای تب بر و مسکن است، افزود: برخلاف عوامل سرماخوردگی، آنفولانزا درمان های ضد ویروسی اختصاصی هم دارد که اگر شرایط ایجاد کرد تجویز میشود.
دکتر موسوی گفت: آنفولانزا همانند کووید ۱۹ یک بیماری سیستماتیک است که می تواند هر عضو را درگیر سازد اگر چه این درگیری ها بیشتر تحت بالینی است، بیشتر و شایع‌ترین عوارض آن ذات الریه، تشدید آسم، تشدید برونشیت مزمن و.. است.
این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: برای پیشگیری بیماری آنفولانزا علاوه بر رعایت بهداشت فردی و دستورالعمل‌های بهداشتی بهترین و مهمترین، کم‌هزینه‌ترین راه واکسیناسیون است، واکسن آنفولانزا سالانه انجام میشود و بهترین زمان تزریق آن شروع فصل سرما، اواخر شهریور اوایل مهرماه است.
وی تصریح کرد: در مورد کودکان زیر شش ماه،عفونت حاد تب دار، حساسیت به تخم مرغ و دیگر ترکیبات واکسن، سندروم گیان باره ممنوعیت تزریق واکسن وجود دارد اما
به غیر از موارد اشاره شده دیگر افراد میتوان واکسن را سالانه تزریق کنند.
دکتر موسوی خاطر نشان کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه توصیه نمی‌شود چرا که امکان تهیه و تدارک این همه واکسن در دنیا و ایران وجود ندارد دوم اینکه قبلا آنفلوآنزا در اکثر افراد بیماری خود محدود شونده و بدون عوارض است لذا واکسیناسیون در گروه‌های پرخطر مورد تاکید است.
این متخصص گفت: گروه های پرخطر که توصیه و تاکید می شود واکسن دریافت کنند شامل زنان باردار حتی در سه ماهه اول، کودکان ۶ ماه تا ۱۸ سال تحت درمان طولانی آسپرین بیماران مزمن قلبی، بیماران مزمن ریوی، بیماران سیستماتیک مزمن (نارسایی‌های مزمن کلیوی، دیابت و..)، کودکان ۶ ماه تا ۵ سال، افراد با اختلالات شناختی، بیماران صرعی و بیماران ضایعات نخایی، بیماران با اختلال در عملکرد سرفه و ضعف سیستم ایمنی، ساکنان خانه سالمندان و مراقبین آنها، کادر بهداشت و درمان و بالای ۵۰ سال هستند که توصیه می شود نسبت به آنفلوآنزا واکسینه شوند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۹:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 20