گردشگری بر پاشنه سلامت در آذربایجان غربی

گردشگری بر پاشنه سلامت در آذربایجان غربی

آراز آذربایجان، صنعت گردشگری سلامت یکی از عرصه‌های حائز اهمیت است، که باید از آن برای توسعه همه‌جانبه کشور بهره برد.
گردشگری سلامت یک منبع عظیم و مهم است، که می‌تواند در زمینه درآمدزایی تااندازه زیادی به مردم کمک کند و درهای توسعه یکی بعد از دیگری به‌سوی مردم استان گشوده شود.بنابراین لازم است، در این زمینه با جلب نظر متخصصان و دلسوزان اقدامات اساسی و تاثیرگذاری آغاز شود، تا شاهد ارزآوری این عرصه شویم.
ظرفیت‌های آذربایجان غربی در حوزه گردشگری سلامت بسیار متنوع و کم‌نظیر است
صدرالدین محرمی، کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه بیان کرد: ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت بسیار متنوع، متکثر و کم‌نظیر است.
وی ادامه داد: اگر بررسی دقیق‌تر انجام دهیم، به این‌ نتیجه خواهیم رسید، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی استان در کشور بی‌بدیل است، پس این موضوع خود یک جاذبه برای گردشگران است، البته به شرط اینکه قابلیت‌های موجود، شناسانده و معرفی شود.
محرمی بر ضرورت حمایت جدی دولت از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان تاکید کرد و گفت: تسریع در بررسی درخواست‌های مجوز برای سرمایه‌گذاران، صدور مجوزهای موردنیاز و برقرار کردن برخی مشوق‌ها مانند تسهیلات بانکی کم‌بهره، تخفیف در مالیات از جمله اقداماتی است که می‌توان موردتوجه قرار داد.
این استاد دانشگاه بر لزوم تشکیل یک تیم اقتصادی قوی، توانمند، کاربلد، علاقه‌مند و باانگیزه برای فعالیت در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود، که گردشگران از مرز و بدو ورود به کشور به مراکز درمانی مجاز و حاذق هدایت شوند، همچنین نیروی انسانی در آن مراکز به کار گرفته شوند که بر اصول اولیه رفتار با مهمانان خارجی مسلط باشند.
جلب رضایت بیماران گام اولیه برای توسعه گردشگری سلامت است
عابد فتاحی، متخصص بیماری‌های چشم و عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید حداکثر تلاش شود، یکایک بیمارانی که برای درمان به آذربایجان غربی می‌آیند، با رضایت به کشور خود برگردند، چون در این صورت با توصیف نیکو از خدمات، زمینه برای مراجعه مجدد همان فرد و اطرافیان وی فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه در صورت بسترسازی، تبلیغ و اقدامات ترویجی می‌توان آذربایجان غربی را از این صنعت یعنی گردشگری سلامت بهره‌مند کرد، گفت: بیماران شمال عراق به دلیل نبود یا کمبود تجهیزات، به این استان سفر می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه، دریافت هزینه‌های سنگین از مراجعین خارجی باعث می‌شود، بیماران به سایر کشورها سوق یابند، گفت: پس باید تعرفه‌های ثابت و معقول در این زمینه تعریف شود.
بسترهای کافی برای نهادینه‌سازی گردشگری سلامت در استان وجود دارد
محمدامین ولی‌زاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در کارگروه بین المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی در کلان منطقه ۲ کشوری در ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: آموزش علوم پزشکی در استان از قدمت دیرینه و بیش از ۱۵۰ ساله برخوردار است.
وی ادامه داد: از نظر تحصیلات آکادمیک، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نخستین دانشکده طب در کشور به‌شمار می‌رود، همچنین نخستین مرکز آموزشی‌درمانی، نخستین دانشکده پرستاری و نخستین خانه بهداشت در اینجا راه‌اندای شده است، که همه این موارد یک منظومه ارزشمند از افتخارات نظام سلامت استان به‌شمار می‌رود.
ولی‌زاد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ۳۹۰ هیات علمی، ۴ هزار و ۸۰۰ دانشجو دارد، اضافه کرد: همچنین ۶ دانشکده پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، بهداشت و مامایی دارد.
وی ادامه داد: همچنین این دانشگاه از یک واحد بین‌الملل، ۵ دانشکده اقماری پرستاری در سلماس، بوکان، مهاباد، نقده و میاندوآب برخوردار است، همچنین یک دانشکده علوم‌پزشکی در خوی راه‌اندازی شده است.
ولی زاد ضمن ابراز خشنودی از اینکه این دانشگاه برای بین‌المللی‌سازی از شرایط ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های تیپ «آ» محسوب می‌شود، ازطرف‌دیگر هم‌مرزی با ۳ کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مزیت دیگر استان است، همچنین آذربایجان غربی‌ به‌نوعی دروازه ورود به کشورهای اروپایی نیز محسوب می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بر لزوم تلاش و همت جمعی برای بین‌المللی‌سازی این دانشگاه تاکید کرد و گفت: گرچه به نتیجه رساندن این موضوع، حائزاهمیت است، همچنین انرژی، زمان و برنامه‌ریزی منسجمی می‌طلبد، اما نباید از سایر مسئولیت‌ها غفلت کنیم.
وی با بیان اینکه رشد در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی به‌طورقطع در موفقیت دانشگاه بین‌المللی تاثیر دوچندان خواهد داشت، خاطرنشان کرد: همین‌طور از این‌ رهگذر می‌توان برای گردشگری سلامت گام‌های بلندی برداشت.
ولی‌زاده ضمن یادآوری اینکه آذربایجان غربی با چند کشور همجوار و همسایه است، پس از آن باید به عنوان مزیت و یک فرصت یاد کرد و به‌صورت بهینه استفاده کرد، گفت: کنگره‌ها، رویدادها و همایش‌های بین‌المللی فرصت مغتنمی برای تبیین قابلیت‌های تشخیصی و درمانی استان، نهادینه‌سازی و گسترش مبحث گردشگری‌ سلامت محسوب می‌شود.
‌وی ضمن اشاره به اینکه، مراکز آموزشی و درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی در شهرستان‌های ارومیه و خوی وجود دارد، به‌معنای واقعی‌کلمه می‌توان آنها را مراکز عالی در کشور ذکر کرد، گفت: همچنین هزینه درمان در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار پایین است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان غربی ضمن اظهار خشنودی از اینکه مراکز گردشگری، آثار تاریخی و مناظر طبیعی دیدنی و متنوع در استان وجود دارد، گفت: بنابراین بسترهای کافی برای نهادینه‌سازی گردشگری سلامت در استان وجود دارد.
۵ مجتمع گردشگری سلامت در آذربایجان غربی فعال است
جلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری سلامت باید تلاش بیشتری انجام شود، خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی به واسطه هم‌مرزی با سه کشور خارجی و برخورداری از زیرساخت‌های مناسب بهداشتی و درمانی ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر سلامت دارد.
جباری با بیان اینکه ۵ مجتمع گردشگری سلامت در شهرهای ارومیه،خوی و چالدران فعال است و ۴ مجتمع نیز در حال ساخت است، اظهار کرد: برای ساماندهی و جذب بیشتر گردشگری در این حوزه تاکنون ۲۲ شرکت گردشگری سلامت در استان مجوز دریافت کرده‌ و حداقل ۱۰ بسته سرمایه گذاری جدید نیز در این حوزه تهیه شده است.
وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری سلامت در استان نیاز است که دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله دانشگاه علوم پزشکی همکاری لازم را با شرکت‌های گردشگری سلامت استان داشته باشند.
جباری گفت: حمایت از بیمارستان‌های بخش خصوصی، الزام بیمارستان‌ها به پذیرش مسافر از طریق شرکت‌های گردشگری سلامت مجاز، ایجاد گیت ویژه ورود و خروج برای گردشگران سلامت و تبلیغات و بازاریابی در کشورهای هدف از جمله اقداماتی است که برای توسعه گردشگری سلامت می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.
سال‌هاست در ارتباط با توسعه گردشگری سلامت صحبت می‌شود، اما ‌پیش‌بینی می‌شود، بین‌المللی‌سازی دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه فتح بابی در این زمینه شود

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = هجده