مديرکل منابع طبيعي استان:

چهار کانون گرد و غبار فعال در آذربایجان غربی وجود دارد

چهار کانون گرد و غبار فعال  در آذربایجان غربی وجود دارد

گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: چهار کانون گرد و غبار فعال در استان و در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد.
به گزارش آراز آذربایجان، میرنبی قائمی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: منطقه آق زیارت و چوپانلو در سلماس، آق داش در میاندوآب، جبل و منطقه سپورغان ارومیه از جمله این مناطق هستند.
وی بیان کرد: ۷۸ هزار هکتار مطالعات شناسایی کانونهای گردو غبار در استان انجام شده و امسال هم اقدامات کنترلی ادامه دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اضافه کرد: برای کنترل کانونهای گردو غبار حاشیه دریاچه ارومیه پیگیر اخذ اعتبارات بیشتر هستیم تا کانونهای فعال را تثبیت کنیم و نهالکاری، بوته کاری، احداث بادشکن غیر زنده، در این مکان طرح ریزی شده است.
قائمی اضافه کرد: این اقدامات باعث شده تا میزان گردو غبار کاهش یافته و میزان فرسایشی که داشتیم از ۳۸ تن در هکتار به ۰٫۹(۹ دهم) در هکتار کاهش یافته است.وی با اشاره به روند کاشت یک میلیارد اصله نهال اضافه کرد: سهیمه آذربایجان غربی تولید و کاشت ۳۳ میلیون اصله نهال در چهار سال است که امسال در این راستا ۱٫۵ میلیون اصله نهال در سامانه ثبت کاشت شده و یک میلیون اصله نیز در حال ثبت بوده و بقیه نیز تا پایان امسال غرس خواهد شد.قائمی اضافه کرد: امسال هشت میلیون ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان تولید شده است که بخشی از این تولیدات برای تحقق طرح کاشت چهار میلیون اصله نهال مورد استفاده بوده است.
وی با اشاره به حفاظت آب و خاک و کنترل سیلابها اضافه کرد: این استان در ردیف استانهای برتر در تحقق عملیاتهای آبخیزداری است و به بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار برای مطالعات آبخیزداری نیاز است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اضافه کرد: ما در بحث فرهنگ سازی مشکل داریم و باید در این راستا تلاش شود چرا که اگر قدر منابع طبیعی را ندانیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.
قائمی اضافه کرد: ۱۰۷ نفر نیروی حفاظتی در استان در امر حفاظت از منابع طبیعی و مراتع مشغول به کار هستند و اقداماتی که در ۱۱ ماه گذشته داشتند در زمینه مدیریت چرا و دام و حفاظت از اراضی ملی چشمگیر بوده است.
وی اضافه کرد: در بخش چوب ۲۰۹ فقره پرونده قاچاق به میزان ۵۳۲ تن تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است و ۹۹ مورد حریق رخ داده که در هزار و ۳۴۳ هکتار بوده که ۲۹ مورد در عرصه های جنگلی و بقیه عرصه های مرتعی بوده است.بیش از ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار سطح مراتع استان و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار سطح جنگلهای آذربایجان غربی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


2 + = ده