قيمت واحدهاي پيش فروشي 10 تا 15 درصد کمتر از آپارتمان هاي آماده

پیش خرید، توصیه اول بازار مسکن

پیش خرید، توصیه اول بازار مسکن

گروه اقتصادی:کارشناسان و فعالان بازار مسکن، هم اکنون پیش خرید را به عنوان بهترین راه حل خانه دار شدن برای متقاضیان مصرفی خرید مسکن می دانند که تحت تاثیر کمبود نقدینگی نمی توانند واحد مسکونی مورد نیاز خود را به صورت آماده خریداری کنند. در حال حاضر متقاضیان خرید مسکن که به دلیل ضعف بنیه مالی قادر به خرید یک واحد آماده نوساز یا چند سال ساخت نیستند، راحت تر از گذشته می_توانند با چند ماه تاخیر صاحبخانه شوند.
پیش فروش که پیش از این نیز یکی از اصلی ترین بخش ها در بازار معاملات مسکن به حساب می آمد، امسال مسیر تازه ای را پیش گرفته است که در نتیجه آن، این شیوه از خرید مسکن به توصیه اول کارشناسان و مشاوران برای خرید آپارتمان مسکونی در پایتخت به خصوص برای کسانی که قدرت خریدشان کفاف خرید یک واحد آماده را نمی دهد، تبدیل شده است.
*جبران کسری بودجه با هزینه زمانی
هر چند پیش از این نیز پیش فروش یکی از شیوه های رایج در معاملات مسکن بود اما به دلیل ضعف های قانونی و فراهم بودن بستر تخلف در این نوع از معاملات، ریسک بیشتری را نسبت به خرید و فروش معمولی واحدهای آماده متوجه خریدار می کرد، معمولا متقاضیان خرید با اکراه بیشتری به سراغ بازار پیش فروش می_رفتند.
به این ترتیب، پیش فروش برای این دسته از متقاضیان خرید مسکن، راه حل نهایی صاحبخانه شدن محسوب می شد که به ناچار و به دلیل عدم قدرت خرید کافی به آن روی آورده و با بی میلی نسبت به پیش خرید آپارتمان اقدام می کردند.
نبود ضوابط مشخص در مورد تعهدات و الزامات قانونی طرفین معاملات پیش فروش، عدم الزام به ثبت قانونی و رسمی این گروه از معاملات و همچنین نبود تیپ ثابت قرارداد پیش فروش، سه عامل مهمی بود که این بی رغبتی را در میان خریداران تشدید می کرد.
از سوی دیگر انبوه مشکلاتی که در نتیجه وجود ابهام در جزئیات ساخت و تعهدات طرفین به ویژه سازنده، متوجه معاملات پیش فروش می شد اغلب منشأ اختلافات متعددی بین سازنده و پیش خریدار می شد تا جایی که اغلب دعاوی ساختمانی در دادگاه ها، مربوط به این شیوه خرید و فروش آپارتمان بین سازنده (مالک) و خریدار بود.
اما، با تصویب و ابلاغ قانون پیش فروش ساختمان، هم اکنون این دسته از معاملات نسبت به سال های گذشته، از شرایط ایمن تری به خصوص برای پیش خریدار برخوردار شده تا با تکیه بر ضوابط قانونی ضمن تعریف تیپ ثابت قراردادی برای تنظیم اسناد پیش فروش، از اختلافات متعدد در حین ساخت و تحویل آپارتمان به پیش خریدار جلوگیری شود.
این در حالی است که با از بین رفتن احتمال فروش یک واحد به چند نفر، از امسال، متقاضیان پیش فروش با خیال آسوده تری می توانند با این شیوه خرید، کسری بودجه خود را در طول زمان به پروژه تزریق کنند و پس از گذشت مدت زمان معین صاحبخانه شوند.
*پیش خرید در مسیری ایمن
مشاوران املاک که در جریان تصویب و ابلاغ قانون پیش فروش ساختمان از تنظیم اسناد پیش فروش منع شده اند تا با هدایت این دسته از معاملات به مسیر قانونی، اسناد پیش فروش ثبت رسمی شوند، معتقدند: به طور قطع ایمن شدن مسیر معاملات پیش فروش با کاهش میزان ریسک برای خریداران، آنها را بیشتر به این شیوه صاحبخانه شدن ترغیب می کند.
این در حالی است که به گفته آنها هر چند پیش از این نیز طرفین پیش فروش می توانستند معامله خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند، اما اغلب کمتر کسی از این امکان باخبر بود یا لازم می دانست که حتما قرارداد خود را در دفتر اسناد رسمی ثبت کند.با این حال، مشاوران املاک توصیه می کنند: افرادی که هم اکنون توان مالی کافی برای خرید یک آپارتمان آماده و نوساز ندارند بهتر است مدت زمان دیگری هم مستاجر بمانند و وارد چرخه پیش خرید شوند تا از این طریق فشار ناشی از کمبود نقدینگی و ضعف قدرت خرید را برای خود کاهش دهند.
به گفته آنها هم اکنون قیمت مسکن در حد واقعی قرار گرفته و بهتر است متقاضیان مصرفی با این روش، صاحبخانه شدن خود را تضمین کنند.
*عرضه بیش از تقاضا
آن طور که از شواهد بازار پیش فروش بر می_آید و همچنین بر مبنای اعلام فعالان بازار مسکن هم اکنون عرضه واحدهای پیش فروشی بیش از تقاضا برای خرید واحدهای نیمه کاره است.این در حالی است که قیمت های فعلی پیش فروش نیز در حال حاضر برای سازنده با توجه به هزینه صورت گرفته سود متعارفی را به دنبال خواهد داشت که ممکن است این سود در آینده تحت تاثیر ثبات قیمت ها، افزایش عرضه و مقاومت خریدار در برابر قیمت ها، کاهش پیدا کند.به این ترتیب، هم اکنون بازار پیش خرید به بازاری با قاعده برد ? برد برای خریدار و فروشنده تبدیل شده که البته در این میان و همزمان با هدایت این دسته از معاملات به مسیر امن قانونی و رسمی، بیشتر به نفع خریدار خواهد بود.
*انتخاب بیشتر، قیمت کمتر
از سوی دیگر، هم اکنون قدرت انتخاب در بازار پیش فروش برای خریدار بیشتر از سایر بازارها است.این در حالی است که چون تحویل واحدها به مرور زمان و در مدت معینی انجام می شود، قیمت واحدهای پیش فروشی معمولا بین ۱۰تا ۱۵ درصد از واحدهای نوساز ارزان تر است.البته نیاز مالی سازنده نیز در تعیین قیمت موثر است و اگر متقاضی پیش خرید به سازنده »پول لازم« برخورد کند می تواند واحد را با قیمت ارزان تری پیش خرید کند.
*قیمت ها مناسب است
آن طور که مشاوران مسکن می گویند با واقعی شدن قیمت مسکن در سال ۹۲ و تثبیت قیمت ها در سال ۹۳، قیمت های پیشنهادی سازندگان هم برای پیش فروش در حال حاضر در مقایسه با قیمت تمام شده ساخت، قیمت های مناسبی است و به همین علت الان زمان مناسبی برای پیش خرید محسوب می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 7