پیش‌بینی افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم در سال ۹۵

پیش‌بینی افزایش ۲۵ درصدی تولید گندم در سال ۹۵

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید گندم در کشور است و بر اساس آمار موجود سال گذشته ۵۵۰ هزار تن گندم در استان تولید و توسط دولت به قیمت تضمینی خریداری و ذخیره‌سازی شد.
خرید تضمینی گندم در برخی از شهرستان‌های مناطق گرمسیری مانند سیستان و بلوچستان و فارس آغاز شده است که پیش بینی می شود امسال وضعیت بسیار مناسبی در خرید تضمینی این محصول استراتژیک وجود داشته باشد.
پیش‌بینی ها نشان می دهد که میزان تولید گندم در سال جاری به حدود ۱۲ میلیون تن می‌رسد و قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی ۱۲۷۰ تومان بوده که قیمت نسبتا عادلانه‌ای است و پیش‌بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.
برای خرید این محصول ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که جدول آن را تهیه شده و برای تصویب به هیات دولت ارسال شده است. امسال به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که به موقع بتوان مطالبات کشاورزان را پرداخت کرد تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی؛ در این راستا اعتبار پیش‌بینی شده از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات و اعتبارات شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین خواهد شد.
این در حالی است که آذربایجان غربی استانی دارای ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است و شیوه کشت و زرع در این استان به طور عمده به روش سنتی انجام می شود. استان آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید گندم در کشور است و بر اساس آمار موجود سال گذشته ۵۵۰ هزار تن گندم در استان تولید و توسط دولت به قیمت تضمینی خریداری و ذخیره‌سازی شد.
در برداشت این میزان گندم از ماشین‌آلات به روز استفاده می‌شود و قبل از آغاز فصل برداشت گندم، ماشین‌آلات کشاورزی مورد بازدید فنی قرار گرفته‌اند و از نظر فنی مورد تایید کارشناسان بخش کشاورزی هستند.
۹۲۵ کمباین در استان برای برداشت گندم به کار گیری می شود و ظرفیت کمباین آذربایجان_غربی ۷۵۰ کمباین بوده و مابقی کمباین‌ها از سایر استان‌های کشور برای برداشت گندم وارد شده است.
تعداد مراکز خرید گندم استان ۱۴۰ مرکز خرید و مباشر است و این مراکز در مناطق مختلف استان اقدام به خرید تضمینی گندم از کشاورزان می‌کنند. سال گذشته میزان بارندگی استان قابل توجه بود. سال گذشته میزان خرید گندم در استان نسبت به سال قبلتر رشد ۱۵ درصدی داشت.
این در شرایطی است که به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی قیمت هر کیلوگرم گندم از کشاورزان یک هزار و ۱۵۵ تومان اعلام شده بود و با توجه به آب و هوای مناسب، سال گذشته گندم تولیدی استان از نظر آفت‌های گندم در حد بسیار پایین قرار داشت.
آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی کشور است و در این میان گندم، این محصول استراتژیک نقش مهمی در عرصه کشاورزی استان دارد. تخصیص بیش از یک سوم اراضی زیر کشت استان به کشت گندم نشان از توجه ویژه مردم و مسئولان به تولید این محصول مهم دارد.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار زمین زراعی قابل کشت است که سال گذشته در ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی زیر کشت محصول استراتژیک گندم رفته بود که از این میزان ۲۶۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی تعیین شد و پیش بینی می شود با افزایش قیمت خرید گندم از سوی دولت، سطح زیرکشت گندم در استان در سالجاری توسعه یابد.
از سوی دیگر؛ طرح ملی خود کفایی در تولید گندم مورد نیاز کشور از سیاستهای ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است و در این راستا این طرح طی سال زراعی گذشته با اختصاص ۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال اعتبار در استان آذربایجان غربی اجرایی شد و امسال نیز ادامه می_یابد.
البته خشکسالی های سال های اخیر، سرمازدگی و از بین رفتن برخی محصولات کشاورزی استان و نادیده گرفتن حقابه آنها از جمله موضوعاتی است که باعث می شود هر از چند گاهی مشکلات کشاورزان آذربایجان غربی از جمله قیمت پایین خرید تضمینی گندم به سرتیتر خبرهای سایت ها و مطبوعات محلی و بعضا هم رسانه های ملی تبدیل شود که امید می_رود امسال چنین مسائلی پیش نیاید.
این در شرایطی است که میزان تولید گندم در استان در سال ۹۴ با اجرای طرح همگام با کشاورز به حدود دو برابر در سال ۹۴ افزایش یافت. یکی از اثرات مهم اجرای طرح همگام با کشاورز در آذربایجان غربی افزایش تولید گندم از ۳۳۶ هزار تن در سال ۹۳ به بیش از ۶۴۰ هزار تن در سال ۹۴ است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 3 =