صف‌ خودروهای گازسوز، مشکلی مضاعف در گرمای تابستانی ارومیه

صف‌ خودروهای گازسوز، مشکلی مضاعف در گرمای تابستانی ارومیه

گروه گزارش: همزمان با آغاز فصل تابستان و گرمای بی سابقه هوا در ارومیه، معضلی به نام صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت ” سی ان جی” گریبانگیر مردم شده و مشکلی مضاعف و کلافه کننده دیگر به مشکلات آنان افزوده است. با افزایش قیمت سوخت بنزین، این طبیعی است که گرایش مردم به استفاده از سوخت‌های ارزان قیمت افزایش یابد که همین موضوع می‌طلبد تا تدابیر ویژه‌ای نسبت به این افزایش تقاضا صورت گیرد.
در همین راستا و برای بررسی میدانی موضوع به یکی از جایگاه‌های سوختی که مقابل آن صف‌ طولانی تشکیل شده بود، مراجعه کردیم؛ صف چند صد متری خودروها بیانگر آن بود که چند ساعتی شاید برای پر کردن مخزن ” سی ان جی” خودرو باید در صف ایستاد؛ آنهم در این هوای گرم تابستانی!
به سراغ یکی از رانندگان همین خودروهایی می‌روم که به صف ایستاده‌اند؛ اولی و دومی حاضر به مصاحبه نمی‌شوند؛ می‌گویند آن چیزی را که آنان می‌خواهند بگویند نمی‌توانم پخش کنم و برای همین مصاحبه نمی‌کنند؛ راننده‌ خودرویی را می‌بینم که از شدت گرما از خودروی خود پیاده شده و در زیر سایه درختی ایستاده است نزدیکش می‌شوم و خودم را به عنوان خبرنگار ایرنا معرفی می‌کنم.
صف‌ مقابل جایگاه‌های سوخت از یک ماه گذشته آغاز شده است
“جواد” مرد میانسالی است که مسافرکشی می‌کند؛ می‌گوید: انتظار می‌رفت بعد از گران شدن بنزین شاهد ایجاد صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت ” سی ان جی” شویم ولی خوشبختانه در آن دوران اینگونه نشد؛ ولی طی ماه گذشته به یکباره شاهد ایجاد صف خودروها شدیم که بسیار آزاردهنده است.وی افزود: باور کنید انصاف نیست که زیر این گرمای تابستان چند ساعت به صف باشیم؛ من همین چند ساعتی که اینجا منتظر هستم را می‌توانستم کلی کاسبی کنم.
برخی از جایگاه‌های سوخت تعطیل شدند
عمو “بهمن” را که یک راننده تاکسی و به نوعی ریش سفید رانندگان مسافرکشی بود که در صف حضور داشتند، همه می‌شناختند؛ آرام نزدیک‌تر شد و خواست او نیز حرف‌هایش را بزند؛ با آدرس دقیق برخی از جایگاه‌های سوخت ” سی ان جی” ادعا کرد که تعدادی از این جایگاه‌ها تعطیل شده‌اند.او می‌گوید که همین تعطیل شدن‌ها سبب شده تا صف‌های خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت ایجاد شود؛ گلایه می‌کند که مسوولان اگر بخواهند می‌توانند این مشکل را حل کنند ولی علاقه‌ای ندارند.
تشکیل صف‌ها مربوط به تعطیلی جایگاه‌های تحت تملک شهرداری است
در همین راستا به سراغ ” احمد مجرد” مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه می‎رویم؛ او نیز تعطیلی تعدادی از جایگاه‌های سوخت در ارومیه را تایید و دلیل این صف‌ها را همان می‌داند.
وی با بیان اینکه ۳۴ جایگاه سوخت ” سی ان جی” در ارومیه وجود دارد، گفت: اخیرا هفت جایگاه تحت تملک شهرداری ارومیه تعطیل شده است و تعداد جایگاه‌های ” سی ان جی” به ۲۷ مورد رسیده است.مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه افزود: ۲ جایگاه از این ۷ جایگاه به دلیل بدهی و ۵ جایگاه دیگر نیز به دلیل ایرادات فنی و ایمنی پرخطر تعطیل شده است البته یکی از جایگاه‌هایی که بدهی داشته است طی روزهای گذشته به چرخه فعالیت بازگشته است.
وی با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم آورد تا مردم به استفاده از سوخت‌های پاک تشویق شوند، گفت: بمنظور دستیابی به آسمان پاک، روزانه بطور میانگین ۷۸۰ هزار متر مکعب CNG در ارومیه و شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی مصرف می شود.
مجرد ادامه داد: در راستای صرفه جویی مصرف بنزین و جلوگیری از آلودگی هوا استفاده از سوخت پاک (CNG) نقش بسیار عمده ای در حفظ سلامت محیط زیست را ایفا میکند
وی با اشاره به اینکه در سطح مرکز و شهرهای شمال آذربایجان غربی تعداد ۷۵ باب جایگاه عرضه سوخت CNG مشغول ارائه خدمات به رانندگان هستند، اظهار داشت: از این تعداد، ۳۶ باب تک منظوره و ۳۹باب دومنظوره می باشد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: براساس قانون و مقررات جاری شرکت، تمامی جایگاههای فعال دارای استاندارد های ایمنی و فنی بوده و با تمام ظرفیت مشغول بکار می باشند و بدیهی است اگر براساس بازدید ادواری سازمان استاندارد و اداره CNG این شرکت، مولفه های فنی و ایمنی در یک جایگاهی دچار نقص باشد بلافاصله به جهت اهمیت ایمنی، جایگاه و مشتری تعطیل می شود.
دلیل تعطیلی جایگاه‌های CNG متعلق به شهرداری چیست؟
“علی مرشدی” معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تمامی این جایگاه‌های سوخت در دوره گذشته مدیریت شهری تعطیل شده است، افزود: متاسفانه سه جایگاه در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ و مابقی نیز تا اسفند همان سال به تعطیلی کشیده شده و تدبیری در این راستا نشده بود.
وی با بیان اینکه هیچگونه تلاشی برای بازگشت این جایگاه‌ها به چرخه فعالیت انجام نشده بود، افزود: رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفته است.” مرشدی” ایرادات فنی، عدم تمدید قراردادهای تعمیر نگه داشت و داشتن بدهی را از دلایل تعطیلی این جایگاه‌ها عنوان کرد.
تمامی جایگاه‌های CNG تعطیل شده به چرخه فعالیت باز می‌گردند
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری ارومیه با اعلام اینکه تا ۱۴ روز دیگر تمامی جایگاه‌های CNG تعطیل شده تحت تملک شهرداری به چرخه فعالیت باز می‌گردند، گفت: در فاز نخست به سرعت جایگاه رودکی را بازگردانده‌ایم و این جایگاه در حال ارائه خدمت به شهروندان است؛ سه جایگاه تا شنبه هفته آینده و مابقی نیز تا ۲۰ ام تیرماه فعالیت خود را آغاز می‌کنندوی ادامه داد: قراردادهای لازم جهت تعمیر نگه داشت این جایگاه‌ها انجام شده و بدهی‌های آنان به شرکت‌های خدمات رسان نیز پرداخت شده است.
” مرشدی” خاطر نشان کرد که تا روزهای آینده و با آغاز دوباره فعالیت جایگاه‌های سوخت تعطیل شده، شاهد برچیده شدن صف‌های خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت CNG در ارومیه خواهیم بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، طی روزهای اخیر مشکل جایگاه های سی ان جی به دلیل تعطیلی جایگاه های شهرداری ، معضلات زیادی را برای شهروندان ارومیه ای ایجاد کرده است.در ارومیه، حدود ۳۰۰ هزار خودرو وجود دارد ولی تعداد خودروهای با سوخت سی ان جی مشخص نیست.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۱۹ ب.ظ

دیدگاه


+ 7 = شانزده