پیروزی ملت ایران در بهار همدلی همه جناح ها

پیروزی ملت ایران در بهار همدلی همه جناح ها

گروه سیاسی: ۲۲ روز پیشتر از آغاز بهار طبیعت، فضای سیاسی ایران شاهد فرارسیدن بهار خود بود. در این میان، نقش بی بدیل تک تک مردم در خلق حماسه سیاسی هفتم اسفند سبب شد تا در فرجامِ کار، ملت ایران در جایگاه پیروز نهایی و واقعی انتخابات قرار گیرد.
هفتم اسفندماه، حماسه آفرینی ایرانیان در مشارکت بیشینه آنان پای صندوق های رای تعبیر و آگاهی و بلوغ سیاسی آنان برای همگان تصویر شد.به گفته رسانه ها، ناظران و کسانی که خود را برای تعیین سرنوشتشان به حوزه های رای گیری رسانده بودند، حضور مردم مانند همیشه پررنگ اما نسبت به دوره های پیشین متحیر کننده بود و این بار صف های طولانیِ مشارکت کنندگان در انتخابات از همان لحظه های نخست برگزاری شکل گرفت.
با پایان موعد رای گیری که در برخی حوزه ها تا ساعت ۲۴ تمدید شد و پس از آغاز شمارش آرا، منابع غیررسمی نظیر شبکه های مجازی به گمانه زنی و انتشار خبر درباره پیشتازی جریان یا نامزدهایی پرداختند اما همین اخبار و گمانه های پرجاذبه و هیجان برانگیز هم زیر سایه مشارکت و حضور شگفت آور مردم در انتخابات قرار دارد. در این میان، بسیاری از افزایش چشمگیر و قابل توجه مشارکت مردم نسبت به دوره های پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سخن می گویند.
در تحلیل آنچه دیروز در ایران رخ داد بیان چند نکته کلیدی اهمیت دارد:
خلق حماسه و شگفتی دیگر در عرصه مشارکت سیاسی ایرانیان، پاسخ به دعوت نظام و در راس آن رهبر انقلاب برای نشاندن مهر تایید و مشروعیت تام پای کارنامه جمهوری اسلامی بود. در انتخاباتی که رهبری بزرگترین دعوتگر برای بهره گیری مردم از حقوق سیاسیشان بود و با »حق الناس« خواندن رای تک تک آنان پشتوانه سلامت انتخابات و تحقق این حق قرار گرفت، پاسخ ملت خلق حماسه سیاسی دیگر بود. در انتخابات هفتم اسفند، همچنین شعار امسال یعنی »دولت و ملت همدلی و همزبانی« نمودی نو یافت. از دید بسیاری از ناظران یکی از مهمترین دلایل مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس دهم برگزیدن افرادی بود که بتوانند در مقام نمایندگان اراده ملت، مسوولان اجرایی را در پیشبرد اهداف و وظایفشان یاری رسانند و مسیر پیش روی رفع مشکلات گوناگون کشور به ویژه در عرصه اقتصادی را هموار سازند. به این ترتیب، استقرار مجلسی همیار با دولت و در عین حال هوشیار و ناظر بر کارکردهای مسوولان اجرایی، متشکل از متخصصانی دلسوز، متعهد و آگاه به مشکلات مردم و بایسته های قانونگذاری کشور از مهمترین انگیزه هایی بود که به خلق حماسه هفتم اسفندماه ۱۳۹۴ انجامید.
در بحبوحه بحران هایی که منطقه را فراگرفته و یکی از بی ثبات ترین دوره های حیات خاورمیانه را رقم زده است، مردم ایران در امنیت کامل پای صندوق های رای حاضر شدند تا خطوط صفحه آینده شان را با دستان خود بنگارند؛ رخدادی که مردمسالاری دینی ایران را به رخ بسیاری از ملت های منطقه و کشورهای جهان کشید و نشان داد در ایران ملتی زیست می کنند که به عنوان پشتوانه های نظام جمهوری اسلامی زمام استقلال و آزادی خود را در مشت گرفته اند.به یقین، این رخداد رشک برانگیز افزون بر برانگیختن تحسین نوع نگاه جهانیان به ایران را بیش از پیش به سوی دگرگونی خواهد برد؛ همچنان که حماسه سیاسی انتخابات خردادماه ۱۳۹۲ نشان داد ملت پشتوانه دولتی هستند که در دفاع از حقوق مسلم ایران از هماوردی و در عین حال جست وجوی طریق تعامل با بزرگترین قدرت های جهان هراسی ندارد.
از زمان شروع رقابت های انتخاباتی تا موعد رای گیری شاهد زشت و زیباهای سیاسی بودیم. در کنار برگزاری همایش ها و نشست های سیاسی، انتشار آگهی ها و پوسترهای تبلیغاتی و دیگر فعالیت های انتخاباتی نامزدها و جریان های سیاسی در فضای حقیقی و مجازی که بسیاری در چارچوب های قانونی صورت گرفت، برخی بداخلاقی های انتخاباتی، تخریب ها، شایعه پراکنی ها و … به چشم آمد که به رغم محدود و معدود بودن بازتاب زیادی یافت و مورد توجه قرار گرفت. با این حال انتخابات دیروز همچون بارانی بهاری همه زشت و زیباهای تبلیغاتی را شست و تنها طراوت، تازگی و هوایی تازه را در فضای سیاسی کشور برجای گذاشت. یکی از شاخص ترین ویژگی های انتخابات دیروز نظم و قانونگرایی بود و بسیاری از نامزدها و جریان های سیاسی نیز نشان دادند به رغم هفته ها رقابت سیاسی فشرده و یک هفته تبلیغات خستگی ناپذیر به این درک و بلوغ سیاسی رسیده اند که در آخر این رای مردم است که معیار نهایی راهیابی به مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری است. از این رو، انتخابات هفتم اسفند در فضایی آرام و برکنار از تنش یا نگاه خصومت بار جریان ها به یکدیگر به انجام رسید تا نمایانگر رشد جامعه سیاسی ایران باشد.
در بسیاری از حوزه ها هنوز معلوم نیست کدام نامزدها، از کدام جریان سیاسی بر کرسی مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری تکیه خواهد زد اما در پی خلق حماسه دیروز اینک پیروزی انتخاباتی برای همه جریان های اصیل سیاسی به ویژه اصلاح طلبان، به ثبت رسیده است؛ جریان هایی که در چارچوب قانون از هیچ تلاشی برای جلب رای مردم فروگذار نکردند اما در نهایت اختیار و سرنوشت انتخابات را به دست مردم سپردند. به این ترتیب انتخابات هفتم اسفند را می_توان آزمونی سیاسی به حساب آورد که بیشتر نامزدها و جریان های سیاسی – جز اندکی تندرو و دلواپس – توانستند با نمره قبولی از آن خارج شوند.
فرجام سخن اینکه ملت ایران را باید پیروز نهایی انتخاباتی دانست که امید است از دل آن خبرگانی امین و آگاه و نمایندگانی متعهد متخصص و دردآشنا برآیند و در جایگاه مسوولیت نمایندگی اراده مردم قرار گیرند نمایندگانی که همدل با مسوولان دولتِ منتخبِ همین ملت، کشور را به سمت اعتلا و پیشرفت رهنمون خواهند شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


9 − = چهار