آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

ورود بداخلاقی انتخاباتی به فضای مجازی

ورود بداخلاقی انتخاباتی به فضای مجازی

گروه گزارش:استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی سبب شده تا پای تبلیغات انتخاباتی به فضای مجازی نیز کشیده شود ولی در این میان برخی کاندیداها و هواداران آنها حتی در فضای مجازی نیز بداخلاقی می‌کنند.
به گزارش آرازآذربایجان امروزه با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، شاهد گسترش میزان فعالیت در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی هستیم.
آذربایجان غربی نیز از این امر مستثنی نبوده و در فضایی که شور و شوق انتخاباتی در آن حاکم است، هواداران نامزدهای انتخاباتی و در بسیاری از موارد خود نامزدهای انتخاباتی در تلاش برای استفاده هر چه بیشتر از فضای مجازی برای تبلیغات هستند.
در حالی که هر یک از کاندیداها برای اخذ هر چه بیشتر رای در تلاش هستند، شبکه‌های اجتماعی نیز مسیری مناسب برای تبلیغات کاندیداها محسوب می‌شود چراکه علاوه بر کم هزینه بودن، تعداد مخاطب بیشتری را در یک زمان واحد جذب خود می‌کند.
ولی فضای مجازی آسیب‌هایی را به دنبال دارد که این آسیب‌ها در زمان انتخابات و در مباحث تبلیغاتی نیز خود را نشان می‌دهد که در این میان بداخلاقی‌هایی نیز در فضای مجازی علیه نامزدهای مختلف انتخاباتی توسط خود نامزدها و یا هواداران آنها دیده می‌شود.
دستورالعمل فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی توسط شورای عالی فضای مجازی کشور تدوین و ابلاغ شده است و بر این اساس بر افزایش شور و نشاط انتخاباتی، افزایش مشارکت عدم انجام هرگونه بداخلاقی انتخاباتی و تبلیغ سوء علیه هر یک از کاندیداها تاکید شده است.
این تخلفات که از سوی پلیس تولید و تبادل فضای اطلاعات مستندسازی می‌شود، پس از تکمیل، جهت سیر مراحل قانونی به قوه قضائیه ارجاع داده شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که در بسیاری از موارد نتیجه این بررسی‌ها به صورت آنی اعلام نشده و نیازمند زمان بیشتری برای سیر مراحل قانونی است.
*فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی رصد می‌‌شود
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: متاسفانه بداخلاقی انتخاباتی در فضای مجازی نیز دیده می‌شود.
حسین کوره‌بلاغی با بیان اینکه در فضای مجازی که بحث انتخابات نیز داغ شده است شاهد برخوردهای نامناسب و در برخی موارد دور از شان هواداران نامزدهای انتخاباتی هستیم.
این مسئول با بیان اینکه با متخلفان به طور جدی برخورد می‌شود، اعلام کرد: در تمام زمان‌ها به ویژه در ایام انتخابات بر نحوه رفتار کاربران اینترنتی توجه ویژه‌ای می‌شود.
وی با بیان اینکه در این زمینه پرونده‌های متعددی تشکیل شده است، ادامه داد: در این خصوص تعدادی پرونده تخلف نیز تشکیل شده و مستندات آن توسط پلیس فتا تهیه و تحویل مقامات قضایی شده است.
*فضای مجازی انتخاباتی آذربایجان غربی ملتهب نیست
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی ایجاد شور و نشاط در جامعه و در حوزه انتخابات را حائز اهمیت عنوان کرد و اذعان داشت: از زمان تایید و رد صلاحیت، فعالیت در فضای مجازی آذربایجان غربی ملتهب نیست و گاهاً بزرگ‌نمایی‌هایی نیز در این خصوص دیده می‌شود.وی اعلام کرد: کاندیداها و طرفداران آنها در فضای مجازی به صورت آشکارا و با هویت پوششی فعالیت دارند و در این میان بداخلاقی تخریب و تهدید نیز دیده می‌شود.
این مسئول اظهار داشت: پلیس با تمام توان در فضای مجازی فعالیت دارد و اگر تخلفی وجود داشته باشد مستندسازی کرده و از طریق مقام قضایی و ستاد انتخابات استان مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
وی از کاندیداها درخواست کرد گروه‌ها و کانال‌هایی برای تبلیغات مشخص کرده و به شهروندان اعلام کنند که اخبار خود را فقط از طریق کانال‌های مذکور ارائه می‌دهند و دریافت هرگونه اخبار و اطلاعات از سوی سایر کانال‌ها مورد تایید نیست.
*اخلاق انتخاباتی در فضای حقیقی و مجازی رعایت شود
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی ادامه داد: تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی از هفته گذشته آغاز شده و این تبلیغات حتی در فضای مجازی صرفا در زمان مجاز باید انجام گیرد.
کوره‌بلاغی با بیان اینکه نامزدها و هواداران آنها نمی‌توانند تبلیغ سوء علیه سایر نامزدها داشته باشند، اظهار داشت: فضای مجازی در زمینه تبلیغات، صرفا محلی برای بیان شایستگی نامزدها بوده و افراد می‌توانند از این فضا برای معرفی هر چه بیشتر نامزدهای مختلف استفاده کنند.
وی انتشار هرگونه تخریب، توهین، تهمت افترا و انتشار اسرار را براساس قانون، مجاز ندانست و گفت: با افراد متخلف طبق قوانین برخورد خواهد شد و افراد به عنوان مجرم شناخته می‌شوند.
این مسئول با تاکید بر رعایت اخلاق انتخابی در فضای حقیقی و مجازی، اعلام کرد: در این میان احزاب و تشکل‌ها باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
کوره‌بلاغی با بیان اینکه تبلیغ هر یک از کاندیداها در سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ادارات مجاز نیست، اعلام کرد: نباید کارکنان دولت از امکانات دولتی در راستای تبلیغ نامزدها بهره بگیرند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی با بیان اینکه پلیس فتا عضو کمیته رسیدگی به جزائم انتخاباتی است، اذعان داشت: در این میان فقط نقش نظارتی و مستندسازی را داریم و تصمیم‌گیری در خصوص تخلفت به عهده قوه قضائیه است.
با وجود تمام حساسیت‌ها برای انجام فعالیت انتخاباتی سالم در فضای مجازی، همچنان شاهد برخی بدرفتاری‌های سیاسی و انتخاباتی در این فضا هستیم که امید می‌رود کاندیداها نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


1 × = دو