پسا کرونا فرصت بازسازی حکمرانی‌ها برای ارتقای خدمات بدون تبعیض است

گروه سیاسی:یک وکیل دادگستری گفت: استمرار تحریم در وضعیت جدال جهانی با کرونا و مانع تراشی در ارائه اقلام دارویی، مصداق بارز نقض حقوق بشر بوده و جهان به وضوح شاهد رویکرد سیاسی جریان تحریم به مقوله کرونا است.
صمد زاهدپاشا درباره جهان پساکرونا و تاثیر کرونا بر سیاست کشورها و کل جهان گفت: استمرار تحریم در وضعیت جدال جهانی با کرونا و مانع تراشی در ارائه اقلام دارویی، مصداق بارز نقض حقوق بشر بوده و جهان به وضوح شاهد رویکرد سیاسی جریان تحریم به مقوله کرونا است. نایب رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: در وضعیتی که از باب حق همبستگی، همه کشورها باید در کنار و نه مقابل هم، به دفع شر کرونا بپردازند، تشدید تحریم ها نقض آشکار حقوق بشردوستانه است و دیدگان فعالان حقوق بشر آن را به نظاره نشسته و محکوم می کند. بنابه نوشته روزنامه گاردین، شخصیت های جهانی این جنایت را محکوم و خواهان لغو تحریم در وضعیت جدال کرونایی شدند.
وی درباره مهمترین درس کرونا گفت: مهمترین درس ویروس کرونا، توان افزایی حکمرانی ها برای خدمت به مردم و پاسداری از حق سلامت در اِعمال وضعیت فوق العاده و برخورداری از همه اقشار جامعه به عنوان سرمایه های عظیم اجتماعی بود. توجه ویژه به جهادگران عرصه بهداشت و سلامت شهروندان و سرمایه ارزشمند پزشکی، پرستاری و کادر درمانی کشور و دلجویی بابت بی مهری‌ها، آموزه ای است که رواست سیاستگذاران عمومی توجه شایسته ای بدان مبذول دارند.
زاهدپاشا تصریح کرد: مردم در برابر دیدگان جهانی از طریق وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی، مدام عیار حکمرانان را قیاس و سنجش می کنند و خود نیز غنای فرهنگی در همبستگی پیشگیرانه و کمک به هم نوع را تجربه و محک می زنند.
این وکیل دادگستری ادامه داد: شرایط موجود باورهای جهانی به حقوق بشر، حق صلح و همبستگی برای بهتر زیستن و حق همکاری همگرایانه برای اهداف ملی و جهانی را ارتقا داد و باید این تهدید را به فرصتی برای توسعه صلح و حقوق بشر بکار بست.وی درباره دوران پسا کرونا گفت: پسا کرونا فرصت بازسازی حکمرانی ها برای ارتقای خدمات بدون تبعیض به شهروندان است. توجه به گروههای آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه و مشاغل خرد آسیب دیده از کرونا در صدر اولویت های پسا کرونا است. تکلیف بر گسترش رفاه و ایجاد بستر اشتغال مولد برای همه، وفق قانون اساسی بر عهده نظام حکمروایی است و رژیم حقوقی باید موید و حامی سرمایه و تولید ثروت و عدالت توزیعی، رشد تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور باشد.
زاهدپاشا در پایان گفت: اعلام و اِعمال وضعیت فوق العاده از منظر حقوق عمومی، ارائه خدمات عمومی و رفاهی از حیث حقوق بشری و اِعمال مجازات برای نقض قرنطینه یا احتکار و گرانفروشی و اِعمال و اجرای قواعد مربوط به حوادث غیرقابل پیش بینی یا فورس ماژور از جمله راهکارهای حقوقی لازم در شرایط کنونی و مقابله با این ویروس است.
یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیزبا اشاره به نیاز کشورهای ثروتمند به جامعه مدنی در شرایط بحران کرونا گفت: باید جامعه مدنی در ایران تقویت می‌شد تا در شرایط بحرانی به کمک دولت بیاید. غلامرضا ظریفیان درباره نقش اعضا و جامعه مدنی در کمک به دولت و اقشار ضعیف در شرایط شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: احزاب در این زمینه باید بیشتر به تبیین درست مسائل، تشویق دولت به اقدامات متناسب با شرایط خاص و بحرانی و احیانا نقد روش‌ها و رویه‌های نامناسب بپردازد، اما جامعه مدنی که اعم از احزاب سیاسی است نقش مهمی در کمک به دولت و جامعه دارد.
وی ادامه داد: احزاب کارکرد سیاسی دارند، اما سازمان‌های مردم‌نهاد کارکردهای متنوعی دارند؛ البته به دلایل تاریخی و سیاسی به تقویت جامعه مدنی کمک نشده است. جامعه مدنی در واقع سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه‌های متکثری است که نقش واسط بین مردم و دولت‌ها دارد و اموری را بر عهده می‌گیرد که معمولا دولت‌ها توانایی اجرای آن را ندارند.
این فعال سیاسی با اشاره به ضعیف بودن نقش جامعه مدنی در جامعه ایران، خاطرنشان کرد: جامعه مدنی ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند از آنها بهره ببرد، اما به دلایل معرفتی، تاریخی و سیاسی جامعه مدنی به اندازه کافی فعال نشده است. البته بسیاری از نهادهای مدنی در همین بحران کرونا فعال شده و تلاش کردند لوازم مورد نیاز بیمارستان‌ها یا مایحتاج افراد ضعیف را تامین کنند. با این حال تاثیر این نهادها به اندازه کافی نبود. برای استفاده از ظرفیت جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد باید در شرایط عادی از این سازمان‌ها حمایت کرد تا آنها پشتوانه پیدا کرده و در شرایط بحرانی به کمک بیایند. دولت‌ها نقش مهم و اصلی در فعال شدن جامعه مدنی و سازمان‌های مردم نهاد دارند.ظریفیان در ادامه با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد در شرایط بحرانی می‌توانند با اقدامات خود این پیام را بدهند که مردم پشتیبان و پناهگاه دارند و تنها نیستند، خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش همبستگی ملی دارند. در همین بحران کرونا اگر جامعه مدنی قوی‌تر بود تاثیرات بسیار مهمتری داشت و به دولت کمک بیشتری می‌کرد. اکنون بحران کرونا پارادوکس نان و جان ایجاد کرده است و باید راهی پیدا کرد که بین این دو یک ارتباط منطقی برقرار شود. جامعه مدنی در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد.
وی تاکید کرد: حتی کشورهای ثروتمند هم در این شرایط به جامعه مدنی نیازمندند زیرا یکباره با انباشت عظیم نیازها روبرو شده و به تنهایی نمی‌توانند پاسخگوی همه نیازها باشند. جامعه مدنی در این شرایط می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. در ایران جامعه مدنی در گذشته در اشکال اصناف، هیات‌ها یا مراکز خیریه فعال بودند و اکنون اشکال نوین‌تری به خود گرفته‌اند که باید تقویت شوند و دولت هم در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارد. جامعه مدنی علاوه بر کمک به اقشار ضعیف می‌تواند اقداماتی که دولت برای مقابله با کرونا را انجام داده است را برای مردم تشریح کنند. زیرا سازمان‌های مردم نهاد واسطه‌ای بین دولت و جامعه هستند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا این فعال سیاسی تاکید کرد: بسیج واقعی جامعه زمانی انجام می‌شود که متکی بر سازمان‌های مردم نهاد باشد؛ زیرا این سازمان‌ها به شکل هدفمند مشکلات را تشخیص داده و برای حل آنها اقدام می‌کنند. این تشکل‌ها سازمان یافته، هم افزا و هدفمند هستند و می‌توانند ظرفیت‌های جامعه را جذب کرده و مردم هم به آنها اعتماد می‌کنند. دولت هم از ظرفیت این سازمان‌ها برای حل مشکلات خود می‌تواند بهره بگیرد، البته باید کمک شود تا جامعه مدنی در این امر تقویت شده و فعالیت بیشتری داشته باشد.
.Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۳ ب.ظ

دیدگاه


سه + 8 =