استاندار آذربايجان غربي:

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه هدایت می شود

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب  به دریاچه ارومیه هدایت می شود

گروه خبر: دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از پیش بینی رهاسازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه در بدترین شرایط بارشی خبر داد و افزود: با وزارت نیرو هماهنگی شده که تحویل آب در ورودی دریاچه ارومیه انجام شود و ایستگاه های سنجش نیز برای کنترل آب ورودی از رودخانه ها و سدها بروزرسانی شده است.
به گزارش آراز آذربایجان،محمدصادق معتمدیان افزود: علیرغم پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارندگی فرانرمال در سال آبی جاری، تاکنون نسبت به سال گذشته ۲٫۴ درصد و در بلندمدت ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشته ایم.
وی با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه هم اکنون و نسبت به سال گذشته ۱۴ سانتی متر کاهش یافته، افزود: وسعت کنونی دریاچه ارومیه ۶۸۶ کیلومترمربع بوده و موجودی آب آن از ۱٫۲ میلیارد مترمکعب سال گذشته هم اکنون به ۹۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به رهاسازی آب از سد سیلوه به سمت کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه در آخرین روز پاییز امسال، خاطرنشان کرد: در کنار کاهش تبخیر و برداشت کم آب در فصل زمستان، دستگاه های متولی نیز برای صیانت از آب رهاسازی شده از کانی سیب به دریاچه ارومیه، سازماندهی می شوند.
معتمدیان همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای رهاسازی ۵۲ میلیون مترمکعب آب از تصفیه خانه ارومیه، اضافه کرد: در صورت تکمیل تصفیه خانه شهر تبریز، ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب نیز از این تصفیه خانه به دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رهاسازی زودهنگام آب به سمت دریاچه نیز اشاره کرد و افزود: تامین آب شرب مردم و سپس حقابه بخش کشاورزی در اولویت بوده و در صورت افزایش بارندگی ها، رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه بیشتر خواهد شد.استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به افتتاح فاز نخست کانال بادین آباد در روزهای اخیر، اظهار کرد: ۵۰ درصد از کانال ۴٫۵ کیلومتری بادین آباد تکمیل شده و در نهایت این کانال پس از بهره برداری، ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به کانی سیب و سپس دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.وی در ادامه از تخصیص منابع قابل توجه توسط دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: افتتاح فاز نخست کانی سیب و فاز سوم تصفیه خانه ارومیه و تکمیل سد چپرآباد در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده و ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز اخیراً برای تکمیل پروژه ها تخصیص یافته است.
معتمدیان همچنین با اشاره به آغاز احیای تالاب های اقماری دریاچه ارومیه از سال گذشته، تصریح کرد: اعتبارات خوبی برای احیای تالاب های اقماری دریاچه ارومیه تخصیص یافته و تاکنون ۸۷ میلیون مترمکعب آب برای احیای این تالاب ها رهاسازی شده و ۶۷ میلیون مترمکعب نیز در ادامه تخصیص خواهد یافت.استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه مطالبه بحق مردم است، افزود: احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی و همراهی مردم بوده و دولت سیزدهم در سخت ترین شرایط، اعتبارات خوبی را به این امر اختصاص داده است.دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تداوم رهاسازی آب به دریاچه نیز تاکید کرده و یادآور شد: دستگاه های متولی نظارت شدیدی بر مدیریت و صیانت از حقابه دریاچه ارومیه داشته و مردم نیز بر برداشت های غیرمجاز از این حقابه نظارت داشته باشند.
وی در ادامه از رو به اتمام بودن برنامه های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: مهمترین موضوع برنامه های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه، مدیریت منابع آبی بوده و اجرای طرح های جایگزینی کشت محصولات پر آب بر با کم آب بر، در قالب صیانت از معیشت مردم انجام خواهد شد.
معتمدیان همچنین با بیان اینکه مردمی سازی احیای دریاچه ارومیه و همراهی مردم، رویکرد دولت در احیای دریاچه است، گفت: از مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی برای حضور در آذربایجان غربی و در راستای بررسی تغییر الگوی کشت در کنار بهبود معیشت و افزایش درآمد مردم استان، دعوت شده است.
وی در پایان با اشاره به حمایت حداکثری رئیس جمهور از احیای دریاچه ارومیه، افزود: از تمامی ظرفیت های دولت، وزارتخانه ها، نهادها و دانشگاه ها برای احیای دریاچه ارومیه استفاده می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = هشت