مانع‌زدایی از تولید در آذربایجان‌غربی؛ ماموریتی با آغاز طلایی مانع‌زدایی از تولید در آذربایجان‌غربی؛ ماموریتی با آغاز طلایی

مانع‌زدایی از تولید در آذربایجان‌غربی؛ ماموریتی با آغاز طلایی مانع‌زدایی از تولید در آذربایجان‌غربی؛ ماموریتی با آغاز طلایی

ارومیه- آراز آذربایجان- دولت مردمی سیزدهم طی ۱۰۰ روز گذشته اقدامات بسیاری در راستای بررسی وضعیت موجود، آشنایی با مشکلات بخش های مختلف و استفاده از نظرات صاحب نظران برای رفع آنها داشته که در این خصوص، بیشترین اقدام در آذربایجان غربی ابتدا در شناسایی و سپس رفع موانع تولید صورت گرفته است.
دولت مردمی سیزدهم به طور رسمی با محوریت آیت الله رئیسی از روز ۱۲ مرداد امسال، زمام امور کشور را برعهده گرفت و با تلاش شخص رییس جمهوری و مجلس شورای اسلامی، از اوایل شهریور با هیات دولت سیزدهم، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
از اوایل شهریور امسال با روی کارآمدن وزرای دولت مردمی سیزدهم و رفته رفته با انتصاب استانداران در مناطق مختلف کشور، کار اجرایی دولت مردمی سیزدهم شکل جدی تری به خود گرفت و منویات این دولت، در استان های گوناگون پیاده سازی شد.
نکته مشترک همه مدیران دولت مردمی سیزدهم در روزها و هفته های گذشته از فعالیت دولت، توجه به بررسی وضعیت موجود، آشنایی با مشکلات بخش های مختلف، استفاده از نظرات صاحب نظران برای رفع آنها و حضور میدانی و موثر در بین مردم و فعالان حوزه های مختلف بود تا از نزدیک مشکلات لمس شده و از همان نزدیک هم، تصمیمات اتخاذ شود.
هرچند مدت زیادی از روی کارآمدن دولت نگذشته و استانداران منصوب این دولت نیز تنها چند هفته است که در راس امور استان ها قرار گرفته اند، اقدامات بسیار خوبی در راستای بررسی مشکلات صورت گرفته که از جمله آنها، نگاه استاندار آذربایجان غربی به موضوع تولید، توجه به اقتصاد استانی، بررسی وضعیت تک تک بخش های اقتصادی و اجتماعی و نشستن پای صحبت فعالان بخش های مختلف بوده است.
نخستین حرف استاندار منصوب دولت سیزدهم؛ نگاه به ظرفیت اقتصادی و تجاری
استاندار آذربایجان غربی در نخستین سخنرانی خود در ارومیه که در مراسم معارفه خود بود، با اشاره به اینکه توسعه همه جانبه و متوازن، راهکار اصلی در راستای توجه به ظرفیت های این استان است، گفت: در این مسیر باید از همه ظرفیت های نیروی انسانی و پتانسیل های طبیعی بهره برداری شود.
محمدصادق معتمدیان افزود: اتمام طرح‌های نیمه تمام با توجه به همه راهکارهای سرمایه گذاری، اجرای مگاپروژه هایی در راستای توسعه آذربایجان غربی، استفاده از ظرفیت مرزی و تجاری و همچنین تبدیل استان به هاب لجستیک و البته ایجاد ارتباط بین منطقه قفقاز و خلیج فارس از جمله برنامه های پیش رو در استان به شمار می رود.
وی بیان کرد: احیای دریاچه ارومیه موضوع مهمی است که با جدیت در دولت مردمی دنبال خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی حداقل به ۱۰ فرودگاه در منطقه نزدیک است، ادامه داد: باید از این ظرفیت در راستای توسعه تجارت بین المللی استفاده بهینه کرد.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید قول هایی به مردم بدهیم که توان اجرایی آن را داشته باشیم و در حال حاضر، اولین اولویت ما باید اتمام طرح های نیمه تمام استانی باشد.
بازدید از مناطق محروم شهر ارومیه، دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، بازدید از بازار ارومیه، نشست با اصحاب رسانه و شنیدن وضعیت استان از نگاه آنان، بازدید از وضعیت سیلزدگان مهاباد در نخستین ساعات وقوع حادثه، برگزاری نشست بررسی وضعیت سیب، بررسی وضعیت اعتباری بانک ها، بازدید میدانی مفصل از تونل انتقال آب به دریاچه و قول مساعد برای اتمام آن در ۱۴ روز که این طرح در یک هفته پس از بازدید به اتمام رسید، حضور در سامانه سامد و شنیدن مشکلات مردم، حضور در وزارت راه و شهرسازی و دیدار با رستم قاسمی برای حل مشکلات حوزه زیرمجموعه و بازدید از مرز سرو از جمله مهمترین اقدامات استاندار آذربایجان غربی طی کمتر از ۵۰ روز گذشته از استقرار در استان بوده است.
البته در این میان، معتمدیان سه بازدید مهم نیز داشت که ۲ مورد آن به بازدید از واحدهای صنعتی طی ۲ یکشنبه متوالی در قالب طرحی ابتکاری با عنوان “یکشنبه های رفع موانع تولید” اختصاص داشت و البته یک دیدار مفصل هم از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ارومیه داشت که در این دیدار، دغدغه های خود را به صورت مفصل تبیین کرد.
نقطه اشتراک همه این بازدیدها، بررسی وضعیت بخش های مختلف و حضور میدانی در حوزه های گوناگون بوده که فعالان این حوزه ها و البته در مواردی حادثه دیدگان از جمله در سیل مهاباد را بسیار دلگرم کرده است.
در این میان، بخش تولید به تبع نگاه دولت مردمی سیزدهم در آذربایجان غربی نیز با نگاه ویژه ای دنبال شده است که اجرای طرح ابتکاری “یکشنبه های رفع موانع تولید” و برگزاری جلسه ستاد رفع موانع تولید به صورت میدانی بر سر کارخانه های دارای مشکل و حتی راکد، گل سرسبد این نگاه ویژه به شمار می رود.
در این یکشنبه ها، استاندار آذربایجان غربی از نزدیک به ۱۰ واحد بازدید کرد و البته با مدیران برخی از واحدهای دیگر نیز به صورت مفصل به گفت و گو نشست.
حل مشکلات فعالان بخش تولید آذربایجان غربی از جذب سرمایه جدید مهمتر است
استاندار آذربایجان غربی در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نگاه ویژه دولت مردمی به موضوع رفع موانع تولید، گفت: حل این مشکلات و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید واحدهای موجود، از جذب سرمایه جدید مهمتر است و باید روی این موضوع، اهتمام ویژه ای صورت گیرد.
معتمدیان افزود: در صورتی که در همین حوزه توفیق داشته باشیم، انقلابی در تولید آذربایجان غربی رخ می دهد که هم در بخش اشتغال و همچنین در بخش صنعت و تجارت بین الملل می تواند اثرات قابل توجهی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه البته باید به فکر جذب سرمایه جدید نیز باشیم، اضافه کرد: این امر زمان بر است و باید در جای خود مورد توجه مسوولان حوزه های مرتبط قرار گیرد ولی کمک به رفع موانع بخش تولید به ویژه در حوزه اعطای سرمایه در گردش، می‌تواند در مدت کوتاهی، زمینه اشتغال و رونق تولیدات بخش های مختلف را فراهم کند.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ظرفیت ۲۵ درصدی برخی واحدهای تولیدی با اعطای سرمایه در گردش مناسب می‌تواند طی کمتر از هشت ماه، به حدود ۱۰۰ درصد برسد، بیان کرد: در بازدیدی که از واحدهای تولیدی در ارومیه داشتیم، صاحب یکی از کارخانه ها قول داد که در صورت تحقق کمک سرمایه در گردش، میزان اشتغال واحد خود را به پنج برابر افزایش دهد که این رقم بزرگی خواهد بود.
معتمدیان با اشاره به اینکه به علت مشکلات اقتصادی مردم و فشار موجود روی اقشار مختلف، باید از زمان بیشتر استفاده را ببریم، ادامه داد: ما به دنبال یافتن و جایگزین کردن حلقه های مفقوده بخش تولید و همچنین ایجاد مسیرهای میان بر در بخش تولید هستیم و با قدرت این راه را ادامه خواهیم داد.
وی با بیان اینکه فقط بازدیدکردن، مشکلی را از بخش تولید حل نمی کند، گفت: در این بازدیدها، نهادهای مختلف حضور دارند و سعی داریم با همراهی بانک ها، رفع موانع تولید را در همان بازدید کلید بزنیم و پیگیر همه مصوبات در این بازدیدها نیز هستیم تا به طور کامل اجرایی شوند.
وی، برگزاری یکشنبه های رفع موانع تولید در آذربایجان غربی را نخستین گام در راستای توجه به این بخش مهم اقتصادی دانست و افزود: برنامه ما این است که یک روز کامل به حمایت از بخش تولید اختصاص دهیم و نیازها، موانع، ضروریات توسعه این بخش را از نزدیک ببینیم و برای آن، در جلسات و شوراها راهکار و برنامه ریزی داشته باشیم.
استاندار آذربایجان غربی همراهی رسانه ها در این بازدیدها را بسیار موثر ارزیابی کرد و ادامه داد: رسانه ها در انعکاس مشکلات و در کنار آن، امیدبخشی به جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند که در این حوزه نیز می توانند اثرگذاری لازم را داشته باشند.
ارائه مشکل از مدیران واحدها؛ پیگیری آنی از مدیران دولت سیزدهم
در یکی از بازدیدهای استاندار آذربایجان غربی، مهدی مهرمحمدی مدیرعامل واحد راکد تولیدی کاغذ در ارومیه گفت: مشکل اصلی این واحد، تامین برق و گاز برای انجام تولید است که امیدواریم با مساعدت استاندار آذربایجان غربی این مشکل حل شود.
استاندار آذربایجان غربی نیز که با پیشینه ذهنی به این مرکز رفته بود، از مدیران عامل شرکت گاز و برق استان خواست تا این مشکل را بررسی و رفع کنند.
مدیران عامل این ۲ شرکت هم با اشاره به اینکه حل این مشکل به مقدماتی از سوی مدیر کارخانه نیاز دارد، قول دادند که در سریع ترین زمان ممکن این مشکلات را حل کنند.
مدیرعامل کارخانه کاغذسازی هم با ابراز خرسندی از این دستور استاندار آذربایجان غربی و همراهی مدیران عامل شرکت های گاز و برق استان، گفت: در صورت احداث کامل این واحد، روزانه ۲۰۰ تن تولید خواهیم داشت و علاوه بر اشتغال مستقیم ۲۵۰ نفری، هزار و ۵۰۰ نفر از جمله تمامی ضایعاتی های شهر ارومیه به صورت غیرمستقیم با ما همکاری خواهند کرد.
مهرمحمدی اظهار امیدواری کرد که در صورت تحقق وعده مدیران عامل شرکت های برق و گاز، مهر سال آینده این واحد به بهره برداری برسد.
استاندار آذربایجان غربی همچنین در کارخانه اروم نارین که تولیدکننده مارک “شادلی” است، یک مشکل دیگر را که البته طیف وسیع تری داشت، حل کرد.
در این بازدید، شمس مولوی مدیرعامل این کارخانه ضمن قدردانی از بازدید استاندار آذربایجان غربی، یکی از مشکلات این کارخانه را قطع شدن خطوط مخابراتی آن به علت سرقت کابل ها عنوان کرد.
معتمدیان به محض شنیدن این خبر، از نداشتن ارتباط فیبرنوری در برخی واحدهای تولیدی از جمله اروم نارین ابراز نارضایتی کرد و فی المجلس با چنگیز نوری مدیر شرکت مخابرات آذربایجان غربی تماس گرفت.
استاندار آذربایجان غربی در این تماس تلفنی، از مدیر شرکت مخابرات آذربایجان غربی خواست که در سریع ترین زمان ممکن فیبر نوری را به همه واحدهای تولیدی اختصاص دهد.
البته مشکل دیگر این واحد هم نظیر کارخانه فرد آذربایجان، مشکل پساب تولیدی بود که استاندار آذربایجان غربی باز هم بر راه حل جامع برای این مشکل تاکید کرد؛ اروم نارین و فرد آذربایجان واحدهای تولیدی کنار هم در جاده اشنویه – ارومیه هستند.
بازگشت سرمایه ها نیاز مهم بخش تولید آذربایجان غربی است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه بخش تولید، از مهمترین بخش های نیازمند توجه در این برهه در استان است، بیان کرد: برخی کارخانجات به علت مشکلات راکد هستند و مسوولان باید جدی وارد شوند تا این سرمایه های میلیاردی به چرخه تولید بازگردد و هدر نشود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با اشاره به مصوبات استانی در زمینه رفع موانع تولید، گفت: مصوباتی که تصویب می شود، باید پیگیری شود که آیا در این زمینه اجرایی شده اند یانه و اگر مشکلات و موانعی وجود دارد که بانکی است، باید رفع شود.
وی اضافه کرد: برای تحقق مطالبات رهبری در زمینه رفع موانع تولید، کسب و کار و سرمایه گذاری با تلاش مسوولان باید به روال عادی برگردد.
با توجه به تاکید مسوولان کشوری و استانی وهمچنین گام های بلندی که در این خصوص طی هفته های اخیر از فعالیت دولت مردمی سیزدهم برداشته شده، امیدواری افراد و اقشار مختلف به ویژه فعالان حوزه صنعت و تولید بسیار بیشتر شده است؛ حتی برخی مدیران واحدهای راکد نیز در بازدیدهای استاندار آذربایجان غربی با امید به آینده حرف می زدند و با همه توان، خواسته خود را مطرح می کردند که البته این خواسته ها نیز در همان بازدید، جامه عمل می پوشید.
این امر می تواند به ارتقای شاخص های امید به آینده کمک کند که مهمترین گام در رضایتمندی مردم به شمار می رود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


سه + 8 =