وقف موجب زنده ماندن نام واقفین در دل‌ها و ترویج نوع‌دوستی در جامعه است

وقف موجب زنده ماندن نام واقفین در دل‌ها و ترویج   نوع‌دوستی در جامعه است

گروه خبر: متولی موقوفه گفت: وقف موجب زنده ماندن نام واقفین در دل‌ها، ترویج نوع‌دوستی و مشارکت در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و دینی می‌شود.
منصور امیر نظمی افشار در گفت‌و‌گو با خبرنگار آراز در ارومیه اظهار داشت: بر ارباب دانش و اصحاب بینش مخفی و پوشیده نخواهد بود که هر موجودی که از کتم عدم به عالم وجود گام نهاده بعد از چندی و چون دار فانی را وداع و لباس عالم باقی و مطلق را خواهد پوشید.
وی ادامه داد: بر هر انسان عاقل، با تقوا و با ایمان یقین آشکار است که باید پیش از وصول اجل موعود به حکم الهی به قدر امکان از جهت ذخیره یوم معاد با اجرای صدقات و خیرات و مبرات در راستای ایام بینوائی و بیچارگی باید کوشید.
امیر نظمی افشار تصریح کرد: وقف میراث و احسانی ماندگار همچون چشمه‌ای جاری علاوه بر خشنودی و رضای خالق بی‌همتا از مخلوق خویش، توشه‌ای جاودانی برای ایّامی که دست انسان از این دنیا کوتاه و نیازمند رحمت و مغفرت الهی است.وی ادامه داد: وقف موجب زنده ماندن نام واقفین در دل‌ها، ترویج نوع‌دوستی و مشارکت در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و دینی که بسته به نوع وقف و نیات واقفین دارد، می‌شود.
منصور امیر نظمی افشار متولی موقوفه میرشکارلو از نوادگان حاج محمد علیخان امیر تومان، ابراز داشت: موقوفه حاج محمد علی خان امیر تومان در سال ۱۳۲۴ قمری حدود ۱۰۷ سال قبل توسط واقفین مرحوم حاج محمد علی خان امیر تومان امیر نظمی افشار، مرحوم بانو قیصر امیر نظمی افشار و مرحوم بانو صغرا امیر نظمی افشار وقف جناب خامس آل عبا حضرت سیدالشهدا شده است.
وی افزود: به موجب نیات واقفین و متن وقفنامه در آمد آن بعد از هزینه‌هاى موقوفه در مخارج دهه عاشورا از قبیل شربت، چای روضه‌خوانی، اطعام و خیرات و دیگر نیات واقفین و سایر مصارف خیریه آنچه متولیان موقوفه صلاح دانند صرف و خرج می‌شود.
وی یادآور شد: این تولیت همه ساله در زمینه تهیه اقلام مورد نیاز برای روضه‌خوانی و عزاداری هیات عزاداران حسینى مسجد موقوفه در ایام دهه محرم، تدارک خیرات اطعام در روز عاشورا و سومین روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، با اجرای نیات بعدی و همچنین مشارکت در برگزاری حفظ، قرائت و مسابقات قرآن کریم نیات واقفین را اجرا و عمل به وقف می‌کند.
امیر نظمی افشار ادامه داد: موقوفه به صورت غیر متصرفی توسط متولی معین و مشخص تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه ارومیه اداره می‌شود.وی_خاطرنشان کرد: در مورد تولیت موقوفه در زمان تحریر وقفنامه واقفان خودشان قرار دادند که حاج محمد علی خان امیر تومان در زمان حیات خود متولی و مباشرت موقوفه را انجام دهند و بعد از ایشان فرزندان و نوادگان ایشان تصدى تولیت را بر عهده می‌گیرند که با فوت مرحوم غلامعلى امیر نظمی افشار در سال ۱۳۸۹ شمسی تولیت موقوفه به بنده حقیر منصور امیر نظمی افشار فرزند مرحوم غلامعلى امیر نظمی افشار رسیده است. امیر نظمی افشار متذکر شد: واقفین از این دنیا رخت بر کنده‌اند و همیشه چشمشان به راه است تا اولادشان کارى انجام دهند که ایشان در پیشگاه پروردگار دستشان پر و رو سفید باشند.وی افزود: انشاالله که با اذن و یاری خداوند متعال بتوانم در حفظ و نگهداری، احیای موقوفه و همچنین اجرای دقیق نیات واقفین موفق و سر بلند شوم که تحقق این امر یاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دستگاه‌هاى دولتى شریف را می‌طلبد.
امیر نظمی افشار اذعان داشت: موقوفه میرشکارلو در ارومیه کیلومتر بیست جاده ارومیه – مهاباد (جاده سنتو) واقع شده است.با گسترش هر چه بیشتر فرهنگ وقف و انفاق، فرهنگ و تمدن اسلامی توسعه می‌یابد و وقتی به قرآن کریم، سیره نبوی، روایات اهل بیت (ع) و سنت عملی ایشان رجوع کنیم از اهمیت دو چندان این سنت حسنه آگاه می‌شویم.اگر این سنت حسنه مورد تبلیغ و ترویج قرار گیرد و همگان به آن هدایت و تشویق شوند نه تنها آثار مثبت و ماندگار دنیوی بلکه ثمرات اخروی فراوانی نصیب واقف خواهد شد و موجب توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی و توازن ثروت در جامعه نیز می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


5 − سه =